אופל אסטרה ברלינה 1.6T
אופל אסטרה ברלינה קיבלה לאחרונה מנוע חדש – 1.6 ליטר טורבו המפיק 180 כ"ס – מה שלא רק מציב אותה בחזית ההספק של הקטגוריה המשפחתית (בניקוי גרסאות ספורטיביות, כמובן), אלא גם מעמיד את מניין המנועים הזמינים באסטרה על לא פחות מארבעה. צרפו לכך שלוש גרסאות מרכב שמציעה אופל, וקיבלתם מבחר נאה לכל הדעות.

אך האם ההספק המרשים מצדיק מחיר של כ-140,000 ש"ח, תוספת של כ-10% ביחס לגרסת ה-1.4 ליטר טורבו? הרי גם היא, על 140 סוסיה, לא בדיוק נשרכת מאחור בכביש. אין ברירה – צריך לקחת סיבוב ולבדוק.

הגרסה הבכירה של האסטרה לא שונה מאחיותיה הזוטרות, לטוב ולרע – זה אומר תא נוסעים מרווח, עיצוב יפה בפנים ובחוץ, תא מטען גדול ואבזור טוב (שקיבל תוספת של חישוקים קלים וגג שמש), אבל גם פנים מעט פשוט וקודר, עם פלסטיקה לא אחידה באיכותה ודבקות עיקשת בגווני אפור כהה ושחור.
אופל אסטרה ברלינה 1.6 טורבו: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

בנסיעה יש כאן את אותה התמודדות מוצלחת עם שיבושים קטנים, שמצטרפת להתנהלות חלקה וחסרת מאמץ בזכות המנוע הגדול לכלל שיוט רגוע ונינוח במיוחד, מהסוג שנוהגים לשייך למכוניות מסגמנטים גבוהים יותר. אולם מפגש עם אספלט לא איכותי פוגע בתמונה – מתלי האסטרה מתמודדים בצורה סבירה בלבד עם שיבושים משמעותיים, ועל רצף של שברים או טלאים הם עלולים להתבלבל ממש. גם בידוד רעשי הצמיגים לא מושלם, ועל אספלט ישן רעש הכביש מורגש בתא.

ההבדל המשמעותי מגיע כמובן בגזרת הביצועים – המנוע הגדול, למרות יתרון צנוע יחסית של 2.6 קג"מ, מסתדר טוב יותר עם התיבה האיטית, מציע כוח זמין שמחפה על הססנותה בהורדת הילוך. התחושה המתקבלת היא כוחנית – מהסוג הנעים. תחושה של רזרבות כוח נדיבות והתנהלות לא מאומצת. ואם בכל זאת עולה הצורך – המנוע מתעורר לחיים בשאגה (מלהיבה או טורדנית, תלוי במאזין) ומספק ביצועים זריזים מאוד. במציאות, פער הביצועים (בעיקר בתאוצות הביניים) מרגיש גדול יותר מכפי שאפשר היה לחזות לאור הפער של 1.1 שניות בנתון הרשמי בזינוק למאה. ואם לא אמרנו זאת מספיק בעבר – תאוצות ביניים בריאות הן אלמנט בטיחותי מהמדרגה הראשונה, שמאפשר לסיים עקיפות או להשתלב בתנועה בביטחון. לכך גם תורמת אחיזת הכביש הגבוהה.
אופל אסטרה ברלינה 1.6 טורבו: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

תוספת הביצועים, חשוב לציין, לא מגיעה עם חשבון משמעותי בתחנת הדלק, לפחות לא בנהיגה נורמלית. בפרק נסיעה גוש-דני פקוק למדי ניפקה האסטרה 10.5 ק"מ לליטר, נתון נאה למדי בהתחשב בתנאים, ולאחר שהוספנו לקדרה גם קצת שיוט בין עירוני, התייצב הנתון על 12.5 ק"מ לליטר. נתון טוב יותר ממה שהצלחנו להפיק בזמנו מיחידת ה-1.6 ליטר האטמוספרית בנסיעה רגועה...

אז שווה או לא? לדעתי שווה. אומנם גרסת ה-1.4 ליטר מספקת בהחלט, אך תוספת הסוסים מורגשת בהחלט ומהווה יתרון מוחשי, ולא רק במצערת לחוצה עד העצר. אם הממון מצוי בכיסכם, ובמיוחד אם במילא חשבתם לאבזר את האסטרה שלכם בחישוקים קלים וגג שמש, עשו לעצמכם טובה ועשו נסיעת מבחן על גרסת ה-1.6 ליטר טורבו.