מרטין ווינטרקורן, מנכ"ל קונצרן פולקסווגן התפטר אתמול (שלישי, 23.9) מתפקידו, מספר ימים לאחר שפורסם בארה"ב (ב-18.9) כי הסוכנות להגנה על הסביבה (EPA) מצאה כי הקונצרן השתמש בתוכנה ייעודית כדי לזייף בדיקות זיהום במנועי הדיזל 4 צילינדרים של החברה.
ווינטרקורן, שטען כי לא היה מודע למעשים אלה, אמר כי התפטרותו הכרחית בגלל הצורך לתקן את האופן שבו הקונצרן מתנהל: "פולקסווגן צריכה התחלה חדשה" ההתפטרות באה בעקבות ישיבת דירקטוריון הקונצרן, והייתה תגובה לא רק לשערוריית הזיוף ולמשמעותה הכספית העצומה, אלא גם להשפעתה על מניית פולקסווגן ושווי השוק של החברה בהווה, למעמדה ולתכניותיה בעתיד.
שערוריית פולקסווגן: המנכ
צילום: מנהל
מרטין ווינטרקורן, מנכ"ל קונצרן פולקסווגן התפטר אתמול
הרבה יותר מאשר רק מיליארדים
המניה איבדה מ-17.9 עד תחילת המסחר ב-22.9 38% מערכה, ושווי השוק של הקונצרן נחתך בלא פחות מאשר 15.2 מיליארד אירו. עם זאת, מאז ההודעה על ההתפטרות, עלתה המניה נכון לאתמול בערב, ב-12%, מצמצמת את הירידה ל-26%...

עם היקף ריקול של כחצי מיליון מכוניות, שיעור הקנסות המרבי שה-EPA עלול להטיל על הקונצרן, עשוי להגיע לסכום של 18 מיליארד דולר, לא כולל מה שקליפורניה עשויה לדרוש...
הבעיה היא שאותה בעיה אינה תקפה רק למנועי הדיזל 4 צילינדרים שנמכרו בארה"ב, אלא גם לעוד למעלה מ-10 מיליון מכוניות שנמכרו ברחבי העולם. מחיר התיקון של כל הצי הזה יהיה כ-6.5 מיליארד אירו. בנוסף, התיקון יגרום לבעיה נוספת: כדי לסדר פליטה כמו שצריך, הביצועים המשובחים והתנהלות המנוע המצוינת – נכון לפני הסקנדל – עלולים להיפגע באופן מורגש. וגם זה דבר שהלקוחות לא יאהבו.

ניהול משבר
קונצרן פולקסווגן יתכנס ביום שישי כדי לבחור את המנכ"ל החדש, שיצטרך להפגין יכולת עילאית בניהול המשבר הזה, שמשמעותו הכספית, התדמיתית והחוקית היא בקנה מידה עצום. גם נקודת הזמן הזו, עם התבססותו של הקונצרן כגדול בעולם ועל רקע תכנית החומש השאפתנית שלו, כפי שהציג אותה ווינטרקורן עצמו ערב פתיחת תערוכת פרנקפורט, מציבה אתגר עצום בפני המנכ"ל החדש.
שערוריית פולקסווגן: המנכ
צילום: מנהל
מנכ"ל פורשה, מתיאס מילר (Müeller)
בשלב זה מדובר בשני מועמדים. האחד מהם הוא מנכ"ל פורשה, מתיאס מילר (Müeller), בן 62, קשור לפרדיננד פיך – מבעלי פורשה ויו"ר פולקסווגן שנאלץ לפרוש לפני זמן לא רב לאחר שלא נתן אמון בווינטרקורן. חברת האחזקות של פורשה מחזיקה במחצית ממניות הקונצרן, ולמילר הישגים רבים מאוד בשיפור המכירות והרווחיות של פורשה, עם ההישגים הטובים בקונצרן.
מועמד שני הוא הרברט דיס (Diess), כיום מנהל חטיבת הפרטיות של פולקסווגן, עד יולי חבר דירקטוריון ב.מ.וו. דיס הצטיין בב.מ.וו בצמצום הוצאות הרכש עם חיסכון של 4 מיליארד אירו(!). דיס הובא לפולקסווגן על-מנת לשפר את הרווחיות הנמוכה שלה ביחס למכירות, אך ייתכן שכעת יצרך לעמוד בפני אתגר גדול בהרבה.
שערוריית פולקסווגן: המנכ
צילום: מנהל
הרברט דיס (Diess), כיום מנהל חטיבת הפרטיות של פולקסווגן