הסינים באים. יצרנית הרכב ג'ילי (Geely), בעלת הבית של וולוו וחברת המוניות הלונדוניות LTC (ר"ת של London Taxi Company), השלימה הקמת מפעל ייצור מכוניות בבריטניה.
זהו מפעל ראשון של יצרנית כלשהי בבריטניה מזה כמעט 15 שנים. מדובר גם בפעם הראשונה בה יצרנית כלשהי בבריטניה מקימה מפעל שייצר רק מכוניות חשמליות. בהקשר הסיני - זהו אחד המפעלים הראשונים באירופה, לאחר ששנגחאי אוטומוטיב פתחה מחדש בעשור שעבר מפעל הרכבה בריטי לדגמי MG, וגרייט וול החלה ב-2012 לייצר מכוניות בבולגריה במפעל חדש.
במפעל ג'ילי החדש, שהוקם בהשקעה של 300 מיליון פאונד (1.36 מיליארד שקל), ייוצרו כ-20 אלף מכוניות בשנה - רובן מדגם המונית הלונדונית החדש, ה-TX5, אך גם מסחרית חדשה שפרטים אודותיה אינם ידועים.
למרות העיצוב הקלאסי, שמלווה את LTC (ובשמה הקודם LTI - לונדון טקסי אינטרנשיונל) עשרות שנים, ה-TX5 היא מונית חדשה לחלוטין. היצרנית לא סיפקה מפרט של הדגם החדש, אך מדובר ברכב חשמלי עם מאריך טווח, כלומר רכב שמקור ההנעה העיקרי שלו הוא חשמל ונטען משקע. במידה והנהג יזדקק לטווח מוגדל, מנוע בעירה פנימית שמשמש כמחולל זרם חילופין (אלטרנטור) ייכנס לפעולה ויטעין את המצברים. בג'ילי מציינים כי מערכת ההנעה נעזרת בטכנולוגיה שפותחה על-ידי וולוו לדגם ה-XC90 T8.
ג'ילי הסינית הקימה מפעל ראשון בבריטניה
צילום: מנהל
מפעל הייצור החדש
ב-LTC צופים שנהג שנוסע בין 240 ל-320 ק"מ ביום יידרש למלא ליטרים ספורים של דלק רק פעם אחת ביום. המונית החדשה תעמוד בתקן שייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2018 בבריטניה, שקובע כי כל מונית חדשה חייבת להיות מסוגלת לנוע 50 ק"מ לפחות בלי זיהום כלל, מה שמחייב למעשה מוניות מימן, פלאג-אין וחשמל בלבד וצפוי להפחית משמעותית את זיהום האוויר בבירת בריטניה.
נכון לעתה לא ידוע על תוכניות של ג'ילי לשיווק המונית הלונדונית בישראל. שיווק הדגם בבריטניה יחל בסתיו הקרוב, וייצוא משם יחל במחצית הראשונה של 2018. יצרנית הרכב הסינית רכשה את חברת המוניות הבריטית בשנת 2013, לאחר שזו נקלעה לקשיים כלכליים חריפים.