דאצ'יה כבר יותר משבע שנים בארץ. איך מסכמים זאת?
"לפני שבע וחצי שנים יצאנו לדרך והבאנו משהו חדש וייחודי. מותג שהמוטו שלו זה ערך לכסף, שימושיות ונגישות והפשטות בו חשובה. מותג שמדבר על מה שחשוב וצריך.

"מאז, האסטרטגיה של דאצ'יה העצימה את הצלחתה. כאשר כל המותגים הולכים על חדשנות ומתייקרים, דאצ'יה שמרה על מקומה הנגיש. ולכן המותג נמצא בחמישייה הראשונה במדינות רבות במערב אירופה, כאשר מדובר ברוכשים פרטיים ולא בציים. בארץ לא הגענו להישגים כאלה, בעיקר בגלל שעד לשנה שעברה, למעט הבלחות, היו לנו בעיקר דגמים ידניים. שמרנו על הערך ללקוח ועל המודל העסקי בו אין לאף אחד הנחה, ועדיין חברות גדולות וציים קונים מאיתנו. זה מראה את חוזק המותג שמשתקף גם בשוק המשומשות.

שימושיות, נגישות ופשטות  / על הקו עם רועי שחורי
צילום: יצרן


"לקוחות מתחברים למותג כי הם מרגישים שזו רכישה חכמה והם מתגבשים בפעילויות שלנו. זה עדיין מותג מאוד שונה גם במודל העסקי, גם בקהילתיות של הלקוחות וגם בפשטות, והדבר מתעצם כי פערי המחיר לעומת יתר המותגים גדלים. "אנחנו רואים שפער המחיר של ג'וגר עצום, מכיוון שלא היה מצב בעבר שמחירי רכב של 7 מקומות החלו ב-190,000 שקלים. נשמור על הייחודיות הזו גם בהחלטות קשות, כמו שלא להביא דגמים מסוימים עד שהמחיר ירד".


עד כמה חשוב הג'וגר? 
"דאצ'יה של לפני שנתיים, עם לודג'י ודוקר, היה מותג שחרט על דגלו שרכב הוא כלי עבודה וכי שימושיות היא הערך העיקרי. אבל בדאצ'יה החליטו להיות מותג הרבה יותר מגניב עם תוספת של אמוציונליות, מותג שמתאים לטיולים והמראה שלו יותר מפתה ומעורר גאווה. כל המבחר השתנה - לוגן וסנדרו חדשות ואילו לודג'י, דוקר ולוגאן MCV הוצאו מהמבחר, ובמקומם בא ג'וגר. בדאצ'יה אמרו 'ניקח את שבעת המקומות של לודג'י, הנפח של דוקר, והשימושיות של MCV ונעשה רכב שייראה הרבה יותר טוב ויהיה לו אבזור' – בעצם, שדרוג של שלושה דגמים. אנחנו באים כבעבר ממקום של מחיר אבל גם משלבים אמוציונאליות. זה מותג שאומר 'טיילו עם המשפחה אבל גם תחסכו".

שימושיות, נגישות ופשטות  / על הקו עם רועי שחורי
צילום: יצרן


עד כמה מפריע שהוא רק ידני?
"בדאסטר אנחנו מוכרים עדיין הרבה כלים ידניים. דאצ'יה ג'וגר הושק רק בגרסה ידנית ואנחנו רואים מההזמנות שיש צורך ברכב כזה. אבל תוך כמה חדשים יגיע ההיברידי האוטומטי. זה יהיה דגם מנצח עם מחיר נמוך משמעותית מזה של האחרים, ולכן אנחנו מדברים על מכירת אלפים".

 
איך השינוי בדאצ'יה ייושם בארץ?
"בחודשים הקרובים נשנה את נראות המותג. נישאר בשלושה מוקדי מכירות שישתנו בהתאם לשפה השיווקית החדשה. התחושה שנשדר באולמות תהיה יותר של יציאה למרחבים ולטיולים. אבל נשמור על שיטת המכירה: הרכב נמצא בתצוגה ותוך שעה הלקוח יכול לצאת עימו. אנחנו מצליחים לבצע זאת כי כל אחד מהאולמות גדול ומאפשר לאכסן מגוון מכוניות".

שימושיות, נגישות ופשטות  / על הקו עם רועי שחורי
צילום: מערכת אוטו


האם יש הבדל באופן בו דאצ'יה נתפסת בארץ לעומת אירופה?
"קשה להשוות גם כי אנו חדשים ביחס לאירופה וגם כי לרוב מכרנו רכב ידני וזה פחות מקובל בישראל מאשר באירופה. כאשר יגיעו דגמים אוטומטים הוא ייגע בהרבה אנשים. כאשר משלבים עיצוב קשוח ונאה ומחיר משתלם, בטוח שהישראלי יאהב זאת, בייחוד לאור גל ההתייקרויות".  
הפיל שבחדר הוא הצד הבטיחותי.

למה הם מקבלים ציון כה נמוך ביורו NCAP וחסרים ציוד בטיחותי?
"אם הם היו מייצרים רכב שמעוצב כמו רנו או סקודה, עם אותם אביזרי בטיחות, ציוד ואיכות חומרים – הוא היה עולה כמוהם. אם רוצים בידול במחיר, אז פונים לאלה שלא יכולים לקנות רנו או סקודה חדשים. הם פונים לקהל שקונה רכב משומש – אבל כאן מקבל כזה עם שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית וגם אחריות לשלוש שנים. האלטרנטיבה של הרוכש אינה רכב ב-190,000 שקלים אלא רכב בן מספר שנים, ואז גם לא בטוח שתהיה בלימה אוטונומית וציון ריסוק טוב לו היה נבדק היום.

הם הולכים על רמה של כמה שנים לאחור. זה המותג. הם מבינים את הדרישות, אבל רואים שבאירופה, וגם בארץ, אנשים אומרים 'אני קונה רכב חדש במחיר של משומש, עם אחריות ואבזור הבטיחות שאני צריך'. "אתם משווים לרכב חדש, אבל דאצ'יה שונה. היא לא פונה לקהל של רנו או של טויוטה, אלא למי שרוצה רכב גדול וחדש ב-110,000 שקלים".


מה הסיבה לירידת המכירות שלכם ב-2022?
"לדאצ'יה יש ביקוש גדול בהרבה מההיצע ואנחנו סובלים מכל מה שקורה בעולם ולא מקבלים הקצאות. עיקר הייצור של דאצ'יה לאירופה הוא ממפעל אחד והוא בתפוקה מלאה,  וכאשר הביקוש באירופה גובר יש לנו הגבלה".

שימושיות, נגישות ופשטות  / על הקו עם רועי שחורי
צילום: מערכת אוטו


האם זה גם קשור לכך שהדגמים החדשים לא הגיעו ונותרתם רק עם דאסטר?
"הם לא הגיעו מכיוון שהכמויות שהוקצו לנו היו נמוכות, או שאלה שכן לא השתלבו במודל העסקי, כלומר להציע רכב במחיר מאוד משתלם. אם פער המחיר מול המתחרים אינו משמעותי, אנחנו לא מביאים. "אבל אני בהחלט חושב שנביא את סנדרו סטפוואי ואת לוגן החדשות עם מנוע 1.0 ליטר ותיבה אוטומטית, וכמובן גם את ספרינג החשמלי".


איך רכב כמו ספרינג ישתלב בתדמית ובהתנהלות של דאצ'יה?
" הוא חייב להיות ב-DNA של דאצ'יה: מיוחד, שימושי ועם פער מחיר מאוד גדול מהמתחרים. אין כיום מיני או סופרמיני חשמלית במחיר בר-השגה, אבל רק כשנדע שיש לנו אספקה סדירה ומחיר מושך נביא אותו.

שימושיות, נגישות ופשטות  / על הקו עם רועי שחורי
צילום: דאצ'יה

"מבחינת תדמית הרכב משתלב בעם חיסכון, והוא שימושי מאוד לעיר. זה לא רכב לטיולי סופשבוע, ובכך הוא שונה מדאסטר וג'וגר, אבל כמו שניתן לתאר יוצגו עוד דגמים חשמליים בעתיד".


כמה מילים על רנו. מה הסיבה לירידת המכירות ב-2022?
"ירדנו במכירות בגלל קשיי אספקה, אבל המותג עומד לשנות את פניו עם החלפת מרבית הדגמים. חוץ מקליאו כמעט הכל ישתנה ונרחיב את ההיצע עם מכוניות היברידיות וחשמליות. המותג יהיה הרבה יותר חדשני ומתקדם וכולו מחושמל.


תכננתם להביא טכנולוגיה היברידית והיברידית-נטענת בדגמים כמו קליאו, מגאן וקפצ'ור. מדוע זה לא קרה?  
"אנחנו מדברים על תקופת הקורונה שיצרה בעיות במחירים ובאספקה, ובשלב מסוים אמרנו 'בואו נחכה ונביא מה שניתן להביא'. מבחינתנו, אם משיקים אז משיקים טוב. עכשיו זה מתבשל וחלק מהגרסאות האלה אכן יגיעו".