קבלת רכב חדש היא אירוע מרגש עבור כל רוכש, בוודאי כאשר מדובר באחת הרכישות היקרות ביותר שמבצע הקניין הישראלי בחייו. אלו מאיתנו שנוכחו לגלות מוצר שניזוק בעת השילוח או השינוע יכירו את מפח הנפש שמלווה עם אירוע כזה. אבל המחיר מתבטא לא רק בתחושת תסכול אלא גם בכסף. הרבה כסף.

עלות הנזקים השנתיים העולמיים בעולם הרכב, לאורך תהליך האספקה עומד על מיליארדי שקלים.

חברת ספינפריים (Spinframe) מפתחת טכנולוגיה המשלבת אינטליגנציה מלאכותית ומאפשרת לזהות נזקים ושינויים מבניים ברכב. היא עושה זאת על ידי שימוש במערכת שכוללת מצלמות בפריסה ייחודית, מייצרת תיעוד היקפי של הרכב הנבדק ובעזרת שימוש בבינה מלאכותית מאתרת פגמים ונזקים חיצוניים בזמן קצר.

בין הצדדים נחתם הסכם שיתוף פעולה במסגרתו תפעיל החברת את המוצר שפיתחה בשטחה הנמל. תקופת ההסכם הינה ל-5 השנים הקרובות ושוויו נאמד בכמיליון דולרים.

חברת Spinframe תזהה נזקים ברכבים המגיעים לארץ
צילום: Spinframe

לדברי החברה, במסגרת ההסכם ירכוש הנמל 4 קפסולות המנטרות ובודקות אוטומטית נזקי פח וצבע ברכבים בעת הפריקה מאוניה. הקפסולה מאפשרת ניטור מוקדם של רכבים עם נזקים המגיעים לנמל. מדובר בטכנולוגיה שהותאמה, בשיתוף יחידת החדשנות של הנמל, לבחינה של רכבים בתנאים מיוחדים הכוללים תנועה וכל סוגי מזג האויר, כולל אינטגרציה עם מערכות המידע של הנמל.

חברת Spinframe תזהה נזקים ברכבים המגיעים לארץ
צילום: עומר הכהן

בבדיקה שנעשתה ב-2019 חברת נמל אשדוד העריכה כי הנזק הנגרם לכלי רכב בכל חציון עמד על לא פחות מ-2.9 מיליון שקלים. מאורנה הוזמן-בכור, יו"ר אשדוד נמסר כי "נמל אשדוד רואה בהשקעה בחדשנות טכנולוגית מהלך אסטרטגי ושואף להמשיך ולהוביל חדשנות במגזר הנמל והימי".

הטכנולוגיה הישראלית מעוררת עניין גם בקרב יצרני רכב וחברות לוגיסטיקה. כזכור, בתחילת השנה חתמה החברה על הסכם בו מכרה את המערכת הטכנולוגית שפיתחה למרכזי שירות של סיאט ויגואר-לנד רובר בספרד. כמו כן, לספינפריים שיתוף פעולה אסטרטגי עם קבוצת פולקסווגן העולמית.

"אנו שמחים על הבחירה של הנהלת הנמל בטכנולוגיה שפיתחנו. מדובר בהבעת אמון גדולה ובמוצר שישדרג את תהליכי השינוע בישראל ובעולם", כך אורי דנגור מנכ"ל החברה.