יצרנית הרכב האמריקאית פורד הודיעה בתערוכת דטרויט כי היא משיקה תוכנית בעלות של 50 מיליארד דולר שמטרתה לשלש את מספר כלי הרכב החשמליים שהיא מוכרת בעולם בארבע השנים הקרובות - ושמה את טסלה על הכוונת.

במקום ליצור מבחר גדול של כלי רכב חשמליים, פורד טוענת שהיא תתמקד תחילה בארבעה דגמי ליבה לפני שתיכנס לשלב התרחבות נוסף. התהליך החל עם רכב הפנאי מוסטנג מאך E,  הטנדר החשמלי F-150 לייטנינג והמסחרית החשמלית E-טרנזיט. רכב חשמלי רביעי יצטרף גם הוא לליין-אפ העולמי של פורד בשנים הקרובות, אך לעת עתה החברה שומרת על זהותו בסודיות.

כשנשאל אם פורד תוכל לעקוף את מכירות המכוניות החשמליות של טסלה בעולם, אמר סמנכ"ל הכספים של החברה, ג'ון לולר: "פורד מתכננת למכור 600 אלף כלי רכב חשמליים עד סוף 2023, ושני מיליון עד סוף 2026. אנחנו צריכים להגיע לשתי אבני הדרך הללו לפני שנתחיל לדבר על לעקוף מישהו כמו טסלה, אבל אלה המטרות שלנו".

פורד שמה את טסלה על הכוונת
צילום: פורד

בראיון נפרד אמרה ליסה דרייק, סגנית נשיא לתיעוש כלי רכב חשמליים: "בערך שליש מהצי העולמי שלנו יהיה חשמלי בעוד ארבע שנים מהיום. אני לא חושבת שזו שאיפה פרועה להגיע לשני מיליון".
דרייק הוסיפה: "למדנו הרבה מטסלה, הם מייצרים כלי רכב במורכבות נמוכה וממקסמים את פס הייצור עם כוח עבודה 'רזה'. זה מה שאנחנו צריכים לעשות כדי להתחרות בשוק ההיפר-תחרותי הזה".

כדי להגיע למטרות הללו, פורד יצאה במבצע גיוס עובדים, והעסיקה בכירים לשעבר מחברות טכנולוגיה מובילות; "דאג פילד הוא כנראה אחד המהנדסים הטובים בעולם. הוא עבד בטסלה, סגווי, אפל. ועכשיו הוא בפורד," אמר לולר והוסיף "אלן קלארק היה המהנדס הראשי בטסלה במשך עשור.

פורד שמה את טסלה על הכוונת
צילום: פורד

עכשיו הוא בפורד והוא עוזר לנו עם כלי הרכב החשמליים שלנו. האנשים שאנחנו מביאים מבחוץ רגילים לפעול במשהו שהוא כמו סטארט-אפ או חברת טכנולוגיה, להיות זריזים, מהירים. אנחנו למעשה משנים הכל לגבי האופן שבו פורד פעלה במשך יותר ממאה שנה, איך שאנחנו חושבים, איך שאנחנו מתעדפים את העבודה שאנחנו עושים, והמהירות שבה אנחנו פועלים".

פורד שמה את טסלה על הכוונת
צילום: פורד

פורד טוענת שהיא מנסה לחקות פעילות של חברת סטארט-אפ סודית שפועלת בתוך היצרנית כדי לעזור לה להדביק את הפער במירוץ המכוניות החשמליות. "אנחנו מחדדים את האופן שבו אנחנו מקצים את ההון שלנו כדי לספק יכולות של יצרנית רכב מסורתית עם הזריזות וכושר ההמצאה של סטארט-אפ", סיכם לולר.

פורד שמה את טסלה על הכוונת
צילום: פורד