סיאט איביזה זו אחת ממכוניות הסופרמיני האהובות בשוק. בסיאט מיקדו את איביזה כמכונית לצעירים - זולה יחסית, מעוצבת, כולל צבעים ייחודיים. המחיר הנמוך קסם גם לקהלים אחרים — ועם מרכב חמש דלתות שימושי, גם זוגות צעירים התאהבו בה.

סקירה זו מתמקדת בדור הרביעי של איביזה, שהוצג ב־2008. בסקירה נתייחס בעיקר לדגמי איביזה עם מנועי הטורבו — אלו רוב הכלים בשוק בעשור האחרון. לטובת הסקירה נעזרנו בגיא
ו־וובה, בעלי מרכז השירות "גיא מוטורס" בשילת, המתמחים בטיפול בדגמי קבוצת פולקסווגן.

רכבים לסטודנטים - מ-10,000 ועד 40,000 שקלים

גרסאות
איביזה דור־רביעי הוצעה בישראל, לראשונה, מתחילת 2009. מבחר הגרסאות היה גדול יחסית — לאורך השנים הוצעו גרסאות 3, 5 דלתות ואפילו סטיישן (מ־2011) ומבחר מנועי בנזין אטמוספריים (1.4, 1.6 ליטר) עם תיבה ידנית או דו־מצמדית עם 7 הילוכים (DQ200). במאי 2011 החל שיווק גרסת טורבו־בנזין 1.2 ליטר (CBZ, עם 105 כ"ס) במקום מנוע 1.6 ליטר. גרסת 1.4 ליטר, עם תיבה ידנית בלבד, הוצעה עד 2014.

סיאט איביזה יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש
צילום: תומר פדר, גיליון 278

בסוף 2015 החל שיווק של איביזה מחודשת, עם שני מנועי טורבו־בנזין חדשים — אחד בנפח 1.2 ליטר (CJZ) עם 90 כ"ס ותיבה ידנית בלבד, ואחד בנפח 1.0 ליטר (CHZ) עם שלוש בוכנות, הספק של 110 כ"ס, שהוצע גם עם תיבה אוטומטית. בשני המנועים מערכת "דימום/התנעה".

סיאט איביזה יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש
צילום: בני דויטש

גרסאות ספורטיביות שווקו בין 2009 ל־2013 — אחת "חמימה" (FR) עם 150 כ"ס ואחת חזקה (קופרה) עם 180 כ"ס — בשני המקרים עם מנוע 1.4 ליטר כפול מגדשים (מגדש־על, מגדש טורבו; משפחת CAV) ותיבה דו־מצמדית בלבד. מהדורת "בוקהנגרה" הייתה רק חבילת עיצוב. שיווק גרסת קופרה חודש ב־2016, אז עם מנוע טורבו־בנזין 1.8 ליטר (CJS, עם 192 כ"ס) ותיבה ידנית בלבד.

סיאט איביזה יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש
צילום: תומר פדר, גיליון 293

בטיחות
אבזור הבטיחות התקני כולל בקרת יציבות (עוד לפני 2010) וחיישני לחץ אוויר בצמיגים (TPMS), אבל היו רק ארבע כריות אוויר; הדירוג במבחני הריסוק (5 כוכבים, גם ב־2008 וגם ב־2011) תקף רק עם שש כריות. עד 2013 ניתן היה לשלם עבור תוספת של שתי הכריות החסרות; ניתן לבדוק את מספר כריות האוויר ברישיון הרכב.

בדגם המחודש (סוף 2015) נוספה מערכת לצמצום תאונות משניות (Multi Collision Braking) — מערכת שמונעת את תנועת הרכב במקרה של תאונה (זיהוי פתיחת כריות אוויר) באמצעות שימוש במערכת ESP.

סיאט איביזה יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש
צילום: מערכת אוטו, גיליון 348

רמות גימור
איביזה הוצעה במספר רמות גימור. בשנים הראשונות מדובר היה ב'רפרנס' הבסיסית, 'סטיילנס פלוס', 'ספורט'. המפרט התקני דל ביותר — שני חלונות חשמל, מזגן מכני, מערכת שמע בהתקנה מקומית. ב'סטיילנס' מפרט מתקבל על הדעת, 'סטיילנס פלוס' מהווה שדרוג נאה (כולל גג שמש פנורמי גדול) ו'ספורט' מוסיפה עוד קצת. שימו לב שמפרטי האבזור אינם אחידים בשנים הראשונות, וכי מ־2012 שופר מפרט האבזור ושם רמת הגימור הגבוהה שונה מ'ספורט' ל־'FR'. באמצע 2014 נוספה רמת גימור AM5 בסיסית במיוחד, שהייתה אז הסופרמיני האוטומטית הזולה בישראל.

סיאט איביזה יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש
צילום: תומר פדר, גיליון 278

בדגם המחודש (סוף 2015) הוצעו שלוש רמות גימור, מההתחלה ועד לסוף חיי הדגם ב־2017 — 'רפרנס', 'סטייל', FR. מרמת הגימור 'סטייל' נוספה מערכת מולטימדיה עם מסך מגע צבעוני ("5) ושקע USB. סביבת הנהג, בדגם המחודש, משופרת בעיצובה ובאיכותה (ראו תמונה).

סיאט איביזה יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש
צילום: בני דויטש, גיליון 358

תחזוקה שוטפת, שגרת אחזקה
שגרת הטיפולים הבסיסית באיביזה, רגילה — טיפול בכל שנה/15,000 ק"מ (המוקדם ביניהם). החלפת מצתים נדרשת בכל 60,000 ק"מ וכך גם רצועת המנוע. בכל המנועים, למעט מנועי CBZ ו־CAV, נדרשת החלפה של רצועת התזמון בכל 5 שנים/120,000 ק"מ. חשוב מאוד להקפיד על שמנים באיכות טובה — השמן הוא 5W30 הנפוץ, אבל חשוב לשים לב לתקן שקבע היצרן; בשונה ממכוניות אסיאתיות, כאן לאיכות השמן יש משמעות גבוהה.

מחירי הטיפולים ב"גיא מוטורס" נעים בין 550 שקלים לטיפול קטן (שמן, מסנן שמן; חלקים מקוריים; המחירים כוללים מע"מ ועבודה) ועד 1300 שקלים לטפול גדול (כולל מצתים). עלות החלפה של רצועת תזמון כ־1600 שקלים.

צריכת הדלק הממוצעת של איביזה נעה סביב 15-16 ק"מ לליטר, כשבנהיגה מאומצת במיוחד הצריכה שמדדנו הייתה 12.5 ק"מ לליטר ובנהיגה חסכונית במיוחד אפשר להגיע
לכ־17-18 ק"מ לליטר.

סיאט איביזה יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש
צילום: בני דויטש, גיליון 362

רגישויות, תקלות נפוצות
איביזה, לטוב ולרע, שונה בתכנון שלה מהתכנון האסיאתי השמרני — יש לכך יתרונות באיכות החיים, יש לכך חסרונות מסוימים בתחזוקה. ברכב שתוחזק באופן עקבי ובמקום שמתמחה בדגמי קבוצת פולקסווגן, סביר שרוב התיקונים כבר נעשו, ושווה להתמקד במכוניות כאלו.

התיבה הדו־מצמדית (DSG) מרתיעה רבים, באופן מסורתי. באופן יחסי, התיבה הזו מצריכה תחזוקה יקרה יחסית — קודם כל בשל הצורך בהחלפת מצמדים (4000-5000 שקלים) להם אורך חיים מוגבל כמו מצמד בתיבה ידנית 'רגילה'; אורך חיי מצמדים בתנאים ישראליים נע בין 80 ל-100 אלף ק"מ, יש גם כאלו שמחזיקים יותר. עלות החלפת המצמדים היא הזולה ביותר, ובאופן משמעותי, ביחס לתיבות הדו-מצמדיות היבשות האחרות בשוק. 

סיאט איביזה יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש
צילום: בני דויטש, גיליון 358

למעט המצמדים, צפוי גם בלאי לגלגל התנופה (מסה כפולה, המצויד בקפיצים פנימיים לספיגת זעזועים) אם כי בלאי כזה אופייני יותר במנועי 1.0 ליטר התלת־בוכנתיים, בשל המבנה שלהם שגורר יותר רעידות, עקב המספר האי-זוגי של הבוכנות.

מעבר למצמדים ולגלגל התנופה, יש לקחת בחשבון שעלול להיות צורך בשיפוץ נוסף - בין אם בתיבת ההילוכים עצמה, או בין אם מדובר ב'מוח' התיבה. הסיבה העיקרית לשיפוץ ה'מוח' היא סדק שנוצר במשאבת השמן או בבית התבריג שלה (מוחלף בדרך כלל לחלק עבה יותר) כשבשני המקרים תידרש גם השלמה של נוזל הידראולי (באופן עקרוני הנוזל לא נדרש להחלפה).

סיאט איביזה יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש
צילום: רונן טופלברג, גיליון 287

בגילאים בוגרים עלול להיות בלאי בסולונאידים שאחראיים על ספיקת השמן לתעלות השמן ב'מוח', או כשל באחד החיישנים (חיישני מיקום מזלגות, חיישני מהירות גלים וכו'). 'מוח' זהו מכלול מורכב ביותר, ולכן היצרן לא מתיר לשפץ אותו; עם זאת, ישנם מרכזי שירות שכן משפצים 'מוחות', בעלות של כ־5000 שקלים. החלפה של המוח כולו עולה כ-8000-9000 שקלים.

בתוך תיבת ההילוכים עצמה, יש שני מכלולים חלשים המחייבים שיפוץ של התיבה. במסגרת השיפוץ, מוחלפים המזלגות (משלבים) שאחראיים על העברת ההילוכים (הנועלים הכדוריים - 'גולות' - האחראיים להגבלת תנועת המזלגות, מכיוון שהם נשחקים; המזלגות מוחלפים בכאלו מסוג שונה. בנוסף, מוחלפים לוחות מגנטיים קטנים, המאפשרים פעולה של חיישן השראתי האחראי על קריאת מצב ההילוכים.

שימו לב כי השילוב בין המנועים האטמוספריים (1.4 ליטר, 1.6 ליטר) לתיבה דו־מצמדית אינו מומלץ — במקרים כאלו התיבות נדרשת לעבודה מאומצת בשמירת המנוע בתחום היעיל שלו (בתחום צר וגבוה) ולפעולה אינטנסיבית יותר.

סיאט איביזה יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש
צילום: בני דויטש, גיליון 362

פרט לתיבת ההילוכים, יש לשים לב שהוחלף מאדה המזגן ("יחידה פנימית"). המאדה דולף (בעיקר בדגמים עם מנוע CJZ) והחלפתו כרוכה בעבודה רבה ובעלות גבוהה, כ־6000-7000 שקלים. בטרם הקנייה ודאו כי החלק הוחלף לאחרונה, ואם נדרשתם להחליף בעצמכם — דעו כי ישנה תביעה ייצוגית בעניין, וחשוב לבדוק שמספר השלדה של הרכב נכלל בתביעה (ניתן לבדוק באתר ייעודי של צ'מפיון מוטורס בקישור הזה) כדי שניתן יהיה לקבל החזר על התיקון, בכפוף להצגת קבלה.

במנועי טורבו־בנזין 1.2 ליטר הראשונים (CBZ) חשוב לשים לב גם לדגשים הבאים: חוטי ההצתה (כ־500-600 שקלים); אטם בית מסנן השמן; מצנן הביניים (במידה ונפרץ); בית מצערת (כ־2000 שקלים); לוודא שהוחלפה שרשרת התזמון במסגרת קריאת השירות — השרשרת המקורית סבלה מתכנון לקוי, והשרשרת המשופרת מעובה ועמידה.

סיאט איביזה יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש
צילום: בני דויטש, גיליון 358

במנוע 1.2 ליטר החדש יותר (CJZ) יש לשים לב למשאבת נוזל הקירור ("משאבת מים") ולתרמוסטט, הנוטים להיפרץ; עלות ההחלפה של שניהם כ־1700 שקלים. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמנועי CJZ סובלים מצריכת שמן גבוהה, של עד 1 ליטר ל־2000 ק"מ(!). מנוע 1.0 ליטר (DKJ) אמין ועמיד מאוד.

 בנוגע לגרסאות קופרה, גיא ממליץ להתמקד בדור המתקדם יותר, מ־2016 ואילך — מנוע CJS נחשב אמין מאוד, אם כי הנקודות הרגישות שלו יקרות לתיקון. בעיקר מדובר על משאבת מים שצריך להחליף בכל כ־60,000 ק"מ (משאבה חשמלית עם פיקוד ממוחשב; כ־4000 שקלים) ועל המפעיל החשמלי של פורק הלחץ במגדש הטורבו (כ־6500 שקלים). המנוע הזה מצויד בשלוש שרשראות תזמון אבל הן אמינות ועמידות, נדיר שנוגעים בהן. הגרסאות הספורטיביות הראשונות (מנועי CAV) סובלות ממנוע בעייתי בתכנון, הסובל מבוכנות חלשות.

סיאט איביזה יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש
צילום: תומר פדר, גיליון 364

מצב השוק
מחירי גרסת האצ'בק — עם 3 או 5 דלתות, מנוע 1.2 ליטר טורבו ותיבה אוטומטית, מתחילים כיום בכ־25,000-30,000 שקלים לדגמים הראשונים מ־2011 — מחירים דומים לאלו שבמחירון לוי יצחק. עם זאת, עם העלייה ברמות הגימור ובשנתונים, המחירים מתייצבים באזור 40,000 שקלים — והם גבוהים בכ־20%-10% ביחס לאלו שבמחירון. מחירי הגרסאות החדישות ביותר, ברמות הגימור הגבוהות יותר, מגיעות לכ־65,000 שקלים.

מי שמחפש איביזה אוטומטית בזול, יכול לבחור באיביזה סטיישן, שנמכרת ב־30,000 שקלים לדגמי 2015-2016.

סיאט איביזה יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש
צילום: יצרן

גרסאות קופרה יש מעט מאוד. הגרסאות הבעייתיות נמכרות תמורת כ־40,000 שקלים ל־2010-2011, בעוד שהמחודשת נמכרת סביב 80,000 שקלים לשנתונים 2016-2017.

סיאט איביזה יד שנייה - מדריך קניית רכב משומש
צילום: בני דויטש, גיליון 358

סיכום, תמורה
סיאט איביזה היא מכונית מוצלחת ואהובה — מעטות המכוניות מסוגה שמציעות ביצועים כאלו לצד צריכת דלק נמוכה ומרחב פנים גדול יחסית. את נושא הבטיחות פחות אהבנו, וסעיף התחזוקה מחייב תשומת לב גם בתהליך הקנייה וגם לאורך החיים המשותפים.

במידה ובוחרים ברכב שתוחזק כראוי, איביזה צפויה לספק שקט תעשייתי — ותאפשר ליהנות ממכונית חזקה וטובה במחיר נמוך משל מכוניות אסיאתיות דומות עם נתונים דומים. מי שיבוא עם ראש פתוח ותהליך הרכישה שלו יכלול בדיקה יסודית, ירוויח.