קצת קשה להאמין שאנחנו צריכים לכתוב את זה, אבל בדיוק כשעולם הרכב מתחיל להעתיק מטסלה את הרעיון המפוקפק של מוט היגוי מלבני במקום הגה - טסלה גילתה שזה לא רעיון כל כך טוב. נו, ואנחנו חשבנו שיצרני רכב עושים קבוצות ביקורת, מבחנים מפרכים וניסויי בטא לפני שמוציאים מוצר בוסרי לשוק...

כך או כך, טסלה החלה לעשות שימוש בהגה מלבני עם מתיחת הפנים של מודל  S ב-2021, וזמן קצר לאחר מכן הוא אומץ גם במודל X. ההשראה מגיעה מעולם התעופה, ומשם גם מגיע שמו של ההגה החדש - "Yoke", מוט היגוי בעברית.

כעת מודיעה טסלה כי רוכשי שני הדגמים שלא אוהבים לכוון את המכונית שלהם עם הגאי מטוס יוכלו להזמין שוב גלגל הגה רגיל.

טסלה מחזירה את ההגה למודל X ו-S
צילום: Tesla

ה-Yoke, שבתחילת הדרך נקרא על ידי החברה "הפנים של העתיד", התקבל בשמחה על ידי חלק מהלקוחות - אך לא כולם אהבו את הרעיון; כמה נהגים ציינו שזה גרם לרכב להפוך מסורבל לתמרון במהירויות נמוכות (כמו בעת ביצוע תמרוני חניה, או פניית פרסה במקומות צרים) מכיוון שיחס מערכת ההיגוי אינו משתנה.

לקסוס, למשל, שמציעה מוט היגוי ב-RZ, עושה שימוש במערכת היגוי על-חוט (בניגוד לטסלה) עם יחס היגוי משתנה, כך שבשום מהירות לא תצטרכו להצליב ידיים ולהסתבך, כי נעילת ההגה מכוונת ל-150 מעלות בלבד בכל צד (פחות מסיבוב אחד מנעילה לנעילה). העניין דומה במכוניות מירוץ העושות שימוש בהגה מלבני, שם יחס ההיגוי הקצר ואופי השימוש המסלולי מבטיחים שהנהג לא יגיע לנקודה שמעבר להצלבת ידיים. 

טסלה מחזירה את ההגה למודל X ו-S
צילום: (Youtube) Consumer Reports

בהמשך הדרך ספג ה-Yoke עוד מכה (קטנה בכנף? לא יכולנו להתאפק) כשהגיעו ביקורות על איכות החומרים הנמוכה, ועל ציפוי שמתחיל להתקלף ולהתפרק אחרי אלפי ק"מ בודדים.

טסלה הגיבה למבקריה בכך שהחליטה לתת ללקוחות לבחור את ההגה שהם מעדיפים; בהזמנת מודל S או X חדשים, הקונים יוכלו לבחור הגה עגול כאופציה ללא עלות או לשמור על מוט ההיגוי שמגיע כסטנדרט. מהלך נדיר למדי עבור חברה שבקיומה הקצר עשתה מאמצים רבים כדי לצמצם את מספר האפשרויות שהיא מציעה ללקוחות.

יצוין כי נהגים שהזמינו מודל S או X בעבר עם מוט היגוי לא ישארו תקועים, וטסלה תציע "ערכת החלפת הגה" החל מחודש מרץ הקרוב. המחיר של הערכה בארה"ב הוא 700 דולר כולל התקנה - שזה זול יחסית לרוב ערכות האפטרמרקט הדומות שמוצעות כיום.

טסלה מחזירה את ההגה למודל X ו-S
צילום: Tesla