פורשה הציגה מכונית קונספט מסקרנת לציון 75 שנה ליצרנית, המתבססת על הקאיימן GT4 RS, ומהווה הומאז' למכונית הראשונה של היצרנית - ה-356 האגדית.

חזרה למקורות

על פי הקו הרשמי של היצרנית, פורשה נולדה ב-1948 וה-356 היתה מכוניתה הראשונה - אבל המציאות הייתה מורכבת מכך, ודרכה של פורשה החלה קודם.

פרדיננד פורשה, שתכנן את החיפושית, השתמש באותו מבנה (מנוע אחורי מקורר אוויר ושלדת שדרה מרכזית) כבסיס ל-356, אולם פרדיננד הבן, שכונה "פרי", היה הרוח החיה מאחורי תכנונה.

לאחר מלחמת העולם ה-2, פרי השתמש בתכניות ששורטטו לפני המלחמה למכונית מירוץ שנקראה Type 64, שהיא-היא הפורשה הראשונה האמיתית; היה לה מרכב אווירודינמי ומנוע מרכזי, ועל בסיס התכנון הזה - והבסיס הזול והזמין של החיפושית – נולדה המכונית החדשה.

פורשה 356
צילום: Porsche

לנוכח מחסור בפלדה לאחר המלחמה נבנה המרכב מאלומיניום, ולאחר זמן מה הצליח פורשה לגייס מספיק כסף כדי לבנות 50 יחידות בסדנה המשפחתית באוסטריה. המכוניות נמכרו לנהגי מרוצים חובבים וזכו להצלחה מיידית, ובשנת פטירתו של פרדיננד האב, 1951, הוצגה גרסה משופרת ראשונה, עם מנועי 1.3 ו-1.5 ליטר במקום מנוע ה-1.1 ליטר הצנוע, אשר הביאו להצלחות נוספות במירוצים - שהובילו לצמיחת מכירות וחוזר חלילה.

פורשה 356 יוצרה במרכבי קופה, קבריולה וספיידר עד לשנת 1966, והיו לה ארבעה דורות עיקריים שהיוו אבולוציה עדינה למקור. במהלך השנים יוצרו כ-78 אלף יחידות וכמחצית מהן שרדו עד היום (!). ב-1963 נולדה על בסיסה ה-911 הראשונה - והשאר, היסטריה.

​פורשה ויז'ן 357 אחורה
צילום: Porsche

חזרה לעתיד

כעת, כמעט 75 שנה אחרי שפורשה 356 הראשונה עלתה לכביש, פורשה הציגה את ויז'ן 357, פרשנות עיצובית מודרנית למכונית המקורית. "יצרנו לעצמנו מתנת יום הולדת מיוחדת מאוד", אמר מייקל מאואר, סמנכ"ל העיצוב של פורשה "אחת שמשתמשת ב-356 כבסיס כדי להדגיש את חשיבות ה-DNA העיצובי שלנו". 

מכונית הקונספט היא ניסיון לשלב את העבר, ההווה והעתיד עם קו עיצובי אחיד, והיא כוללת פרופורציות שמזכירות את אב הטיפוס ההיסטורי, ופרטים שמראים את השקפתו לעתיד", הוסיף מאואר.

​פורשה ויז'ן 357 שלושת רבעי
צילום: Porsche

בדומה ל- 356, השמשה הקדמית מעוקלת וכוללת קורות A שחורות המאחדות את משטחי השמשות למבנה דמוי משקף של קסדה. גם הפסים האורכיים בחלק האחורי והפנסים העגולים המוסתרים בחזית מהווים הומאז' ל-356.

מבחינת מבנה, היא נראית כמו גרסה מוקטנת, מכווצת וקרבית של ה-911 - ובאופן מעניין, כאמור, מבוססת דווקא על שלדת המנוע-המרכזי של הקאיימן ולא על בסיס מנוע אחורי.

​פורשה ויז'ן 357 צד
צילום: Porsche

כמו ב-GT4 RS, גם כאן נמצא את מנוע ה-4.0 ליטרים המטפס ל-9000 סל"ד ומפיק 500 כ"ס - כך שלפחות בתיאוריה, אפשר לצפות לביצועים ולצלילים שהולמים את ההופעה.

פורשה טוענת שמדובר ברכב תצוגה בלבד ושאין לה כוונות ייצור בשלב זה - אך בהתחשב בכך שהקאיימן הבאה תהיה חשמלית, נראה לנו שגרסת ייצור מוגבל ל-357 תהווה שירת ברבור הולמת מאוד לקאיימן הנוכחית.

​פורשה ויז'ן 357 קדימה
צילום: Porsche