חברות ביטוח בארה"ב נתקלות בקשיים לתקן רכבי טסלה חדישים שעברו תאונות בינוניות בחומרתן בשל עלויות תיקון גבוהות, שמגיעות ליותר מחצי מעלות הרכב. כפועל יוצא, מעדיפות חברות הביטוח להצהיר על רכבי טסלה כעל "אובדן מלא" (טוטאלוס) או "אובדן להלכה" מאשר לתקן אותם - גם אם התיקון אפשרי וחוקי.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי במהלך שיחת הרווחים של טסלה לרבעון הרביעי של 2022, אמר מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, שהפרמיות מחברות ביטוח צד ג' "היו גבוהות באופן בלתי סביר במקרים מסוימים" וכי זרוע הביטוח הפנימית של החברה מפעילה לחץ על חברות הביטוח הללו בכך שהיא מציעה תעריפים נמוכים יותר לבעלי טסלה.

מאסק הוסיף ואמר ש"אנחנו רוצים למזער את העלות של תיקון רכבי טסלה בהתנגשות", ודיבר על שינויים בעיצוב הרכב ובתוכנה. "מדהים עד כמה לשינויים קטנים בעיצוב הפגוש, למשל, יש השפעה עצומה על עלות התיקון", אמר.

חברות ביטוח בארה
צילום: יח"צ

טסלה השיקה שלוחת ביטוח משלה באוגוסט 2019, והבטיחה תעריפים נמוכים בעד 30% מהמתחרים.

במהלך שיחת הרווחים, סמנכ"ל הכספים של טסלה, זאכרי קירקהורן, אמר כי חברת הביטוח הפנימית של טסלה מייצרת פרמיות בקצב שנתי של 300 מיליון דולר וצומחת בקפיצות רבעוניות של 20% - "מהיר יותר מהצמיחה בעסקי הרכב שלנו".

חברות ביטוח בארה
צילום: Charlie Deets

 

טסלה מודל Y במכירות פומביות

הנתונים על רכבי טסלה בעלי קילומטראז' נמוך שנפגעו בתאונות והתגלגלו למכירות פומביות של סוחרי "אובדן להלכה" (מה שמוגדר בארה"ב כ'Salvage Title") מציגים תמונה מעט שונה, טוענים ברויטרס.

לרובם המכריע של כ-120 רכבי טסלה מודל Y שנרשמו למכירות פומבית כאלו בדצמבר ובתחילת ינואר, היו פחות מ-16,000 ק"מ על מד המרחק וכולם היו ממודל 2022 או 2023.

ברוב המקרים, כאשר מדובר ברכב חדש בעל נסועה כה נמוכה חברת הביטוח לא תמהר להוריד אותו מהכביש; המחירים הקמעונאיים של רכבי טסלה המדוברים נעו בין כ-60,000 דולר ליותר מ-80,000 דולר - ועלות נזקי התיקון הייתה יותר מחצי מעלות הרכב, למרות שחלקם סבלו מתאונות בינוניות ומטה בחומרתן.

חברות ביטוח בארה
צילום: Shutterstock