דלק מוטורס, יבואנית פורד לישראל, הכריזה על תחילת השיווק גרסת ראפטור של פורד ברונקו - כשנה לאחר השקת ברונקו בישראל. ברונקו בכלל - וראפטור בפרט - הם חלק ממגמה במסגרתה היבואנית מעוניינת להביא לישראל גם דגמים שאינם שגרתיים - שלא כבעבר - כשבהמשך השנה צפויים להיות מוצעים כאן, בין היתר, גם גרסת ראפטור של פורד ריינג'ר (טנדר 1 טון) וצפוי גם להתחיל, לראשונה, שיווק רשמי של מוסטנג קופה הקלאסית.

רפטור הוא הכינוי של פורד לגרסאות משופרות-לשטח של דגמיה, לרוב כאלו שמוכוונות למירוצי באחה - מירוצי מכוניות בשטח, בדומה לראלי דקאר, רק עם הרבה פחות מגבלות ותקנות. בהתאם, לגרסת ראפטור של ברונקו תכנון משופר ביחס לברונקו שגרתי, לצד מפרט עשיר עם מכלולים מתוחכמים יותר.

פורד ברונקו רפטור נסיעה ללא דלתות
צילום: Ford

ממדים

לגרסת רפטור - המוצעת במרכב ארוך בלבד - בסיס גלגלים ארוך ב-1 ס"מ לעומת ברונקו רגיל (296 ס"מ, במקום 295 ס"מ). המרכב גדול באופן משמעותי: ההבדל באורך אמנם זניח (עד 4 ס"מ, תלוי בגרסה) אולם ראפטור רחבה מ'סתם' ברונקו בעד 25(!) ס"מ (16.5 ס"מ ביחס לגרסת ווילדטראק, עם גלגלי "35, הרחבה ביותר במבחר) וגבוהה בעד 12.5 ס"מ (6.5 ס"מ ביחס לגרסת ווילדטראק).

המשקל העצמי של ראפטור גבוה משמעותית ביחס לברונקו רגיל - כ-2600 ק"ג לעומת כ-2350 ק"ג. יצוין גם כושר גרירה משופר משמעותית - כ-2 טון ברפטור, לעומת כ-1.5-1.6 טון בלבד בגרסאות ה'רגילות'.

פורד ברונקו רפטור תא נוסעים
צילום: Ford

מערכת הנעה

לברונקו ראפטור עדיין מנוע בנזין, במבנה V6, עם שני מגדשי טורבו - אולם כאן נפחו 3.0 ליטר, לעומת 2.7 ליטר בברונקו 'רגיל'; מנוע 3.0 ליטר הינו פיתוח של מנוע 2.7 ליטר ולכן שניהם נקראים 'נאנו'.

בהתאם, גם כאן בלוק המנוע עשוי מסגסוגת הכוללת ברזל גרפיטי דחוס (CGI) אך למנוע זה יחס דחיסה גדול יותר ביחס לזה של ברונקו רגיל (10.5:1) והספקו 400 כ"ס ב-5500 סל"ד (גבוה משמעותית ביחס לגרסת 2.7 ליטר, עם 330 כ"ס) ו-59.4 קג"מ ב-3000 סל"ד; השיפור במומנט אינו גדול (2 קג"מ בלבד) והוא מושג ב-100 סל"ד מוקדם יותר. תיבת ההילוכים זהה ביחס לגרסה הרגילה - עדיין עם 10 הילוכים, עם אותם יחסי העברה.

פורד ברונקו רפטור הגה
צילום: Ford

שינויים נוספים

השלדה מחוזקת (בעיקר בנקודות החיבור של זרועות המתלים ובנקודות העיגון של בולמי הזעזועים) ובעלת עמידות גבוהה יותר לפיתול. בנוסף, לרפטור גלגלי "37 (לעומת "35 בברונקו 'ווילדטראק') וכן ארבע יחידות קוליאובר (קפיץ ובולם ביחד) של 'פוקס', עם מערכת בקרה לניטור מידת הפתיחה של מהלך המתלה ויכולת שליטה במעבר השמן העליון בבולם (במצב דחיסה).

כמו כן, ישנם זרועות מתלה מוגדלות, שביחד עם יחידות הבולם-קפיץ אמורות לאפשר מהלכי מתלה גדולים יותר ביחס לברונקו רגיל - עם מהלך מוגדל ב-60% מלפנים וב-40% מאחור. לראפטור גם בלמים גדולים וחזקים ביחס לברונקו שגרתי.

מפרט האבזור דומה לזה של פורד ברונקו רגיל. בהבדלים: תאורת יום ייחודית בגוון כתום, מערכת פליטה בעלת עוצמה משתנה, שליטה בתגבור ההיגוי, ריפוד - משולב עור ואלקנטרה - בצבע שחור או כחול עם כיתוב Raptor, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים. מנגד, אין מערכת הנעה מרחוק הקיימת בברוקנו 'רגיל'. כן ישנה אחריות מורחבת למערכת ההנעה עד 5 שנים/100,000 ק"מ.

פורד ברונקו ראפטור בישראל: מחיר מ-775,000 שקלים
צילום: Ford

מחיר
מחירו של פורד ברונקו ראפטור 775,000 שקלים - הדגם היקר ביותר ששיווקה פורד בישראל אי-פעם. המחיר הזה גבוה ב-295,000 שקלים ביחס לברונקו ווילדטראק (480,000 שקלים), מחיר גבוה ב-60%.