באפריל 2022 חשפה לקסוס רכב פנאי כל חשמלי ייעודי ראשון עבורה, לקסוס RZ, וכעת מתחיל שיווקו בארץ. בספר ההזמנות שנפתח בחודש יוני האחרון נרשמו למעלה מ-200 לקוחות ומסירות ראשונות יחלו בסוף חודש מרץ.
 

מפרט, הקשר

לקסוס RZ מבוסס על פלטפורמת e-TNGA אותה הוא חולק עם טויוטה bZ4X וסובארו סולטרה, אך ל-RZ מידות מרכב נדיבות משניהם, כאלה המציבות אותו בין NX הקומפקטי ל-RX הגדול של היצרנית. אורכו 491 ס"מ, כמעט בדיוק באמצע בין NX ו-RX, רוחבו 189.5 ס"מ (דומה ל-RX), גובהו 163.5 ס"מ (נמוך משניהם) ואילו בסיס הגלגלים שלו נפרש על פני 285 ס"מ – ארוך אפילו מזה של RX ב-6 ס"מ.

הופעתו החיצונית מזכירה בצלליתה את זו של אחיו לבית טויוטה, אך ל-RZ פגושים, יחידות תאורה, חישוקים ומרכיבי עיצוב נוספים המקנים לו הופעה "לקסוסית" ברורה. הסיומת מאחור עם הגג המשתפל והצביעה הדו-גוונית מוסיפות להופעה.

לקסוס RZ גריל
צילום: אוהד אלגוב

סביבת הנהג משלבת בין אלמנטים שהוצגו עם NX החדש אך עם הופעה ייחודית לו. כך למשל לוח המחוונים הקטן שמוצב מעל ההגה ונתמך גם בתצוגה עילית, ולצידו מסך המולטימדיה בגודל 14 אינץ', מערך פקדי המיזוג וכפתורים לפתיחת הדלתות החשמלית. 

בדומה לטויוטה, גם בלקסוס יציעו כאופציה את ה-RZ החל מ-2025 עם מערך היגוי על חוט ו"מוט היגוי" רבוע (Yoke). בזכות יחס מסירה משתנה לפי מהירות, המערכת של לקסוס מבטיחה 150 מעלות של סיבוב מנעילה לנעילה - כך שבניגוד למוט ההיגוי של טסלה, כאן לא תצטרכו להצליב ידיים אפילו בתמרוני חניה. בלקסוס טוענים גם להתנהגות כביש מוקפדת הנתמכת במערכת הנעה כפולה מתוחכמת ('דיירקט4') היודעת לנהל במהירות וביעילות את העברת הכוח בין הצירים.

לקסוס RZ סביבת נהג ואבזור
צילום: אוהד אלגוב
 

סוללות, מנועים, טווח

בשלב זה בלקסוס חשפו את RZ בגרסת 450 בלבד. לגרסה זו שני מנועים המייצרים הנעה כפולה: על הציר מלפנים מנוע המפיק 204 כ"ס ומאחור 109 כ"ס לתפוקה משולבת של 313 כ"ס ו-44.3 קג"מ. המאוץ ל-100 קמ"ש יארך 5.6 שניות בלבד והמהירות המרבית מוגבלת ל-160 קמ"ש.

הסוללה בקיבולת כוללת של 71.4 קוט"ש מציעה טווח מירבי של 436 ק"מ. הספק הטעינה מאפשר עד 11 קילוואט בטעינה ביתית ו-150 קילוואט בטעינה מהירה - המאפשרת מילוי 80% מהסוללה בתוך כחצי שעה. בדומה לטויוטה, בלקסוס מצפים כי האנרגיה של הסוללה תעמוד על לפחות 90% גם לאחר 10 שנים של שימוש.

לקסוס RZ בישראל פרופיל
צילום: אוהד אלגוב
 

רמות גימור, מחירים

לקסוס RZ 450e ישווק בארץ בשלוש רמות גימור; הרמה הבסיסית, "קיושו' ‏(Kyushu), תעלה החל מ-449,990 שקלים, וכוללת חישוקי "18, מפתח חכם, מושבים קדמיים בריפוד עור סינתטי עם תפעול חשמלי וחימום, מערכת שמע עם 10 רמקולים וסאב-וופר, דלת תא מטען חשמלית, משטח טעינה אלחוטי, חלון גג פנורמי ומצלמות היקפיות.

רמת הגימור 'האדורי' (Hadori), החל מ-469,990 שקלים, מוסיפה לרשימה מושב נהג עם זכרונות, אוורור למושבים הקדמיים וחימום לאחוריים, חימום תא נוסעים בטכנולוגיה חסכונית יותר בחשמל (מקרין חום), תצוגה עילית ומערכת סיוע לחניה.

לקסוס RZ בישראל חלק קידמי
צילום: אוהד אלגוב

הרמה הבכירה, 'טאקומי' (Takumi) תוסיף חישוקי "20, ריפוד זמש למושבים, תאורת אווירה עשירה יותר, מערכת שמע מבית 'מארק לווינסון' בעלת 13 רמקולים, הגה מחומם וחלון גג פנורמי המתכהה בלחיצת כפתור. בגלל החישוקים המוגדלים, טווח הנסיעה המרבי בין טעינות ברמת גימור זו התקצר ל-404 ק"מ.

כל רמות הגימור יקבלו את מערך הבטיחות העדכני של לקסוס (LSS 3.0) הכולל בלימת חירום עצמונית (עם תמיכה בחציית צומת ובנסיעה לאחור), סיוע אקטיבי להיגוי בעת תמרון חירום, בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירה על מרכז נתיב, ניטור שטח מת כולל תנועה חוצה מאחור, בקרת ערנות נהג, אור גבוה אוטומטי, מערכת יציאה בטוחה מהרכב ועוד.

לקסוס RZ בישראל חלק אחורי
צילום: אהוד אלגוב