פורד, יצרנית הרכב האמריקנית, הכריזה לפני כמה שנים (באזור שנת 2018) על שינוי בהיצע הדגמים שלה ומעבר לכזה המבוסס על רכבי פנאי, טנדרים ושטח.

כיום פורד משווקת בצפון אמריקה מכונית נוסעים אחת בלבד – פורד מוסטנג – ואילו באירופה היא צפויה להיפרד מהפוקוס עד לשנת 2025 ומהפיאסטה עוד השנה. כעת, לאחר השלמת מהלך ראשוני זה, בפורד מסתכלים קדימה וממשיכים לחשוב היכן ניתן לשפר את הרווחיות.
 
היעד הבא, כך נראה, הם רכבי הפנאי העממיים עם שתי שורות מושבים (5 מקומות). מנכ"ל פורד, ג'ים פרליי, צוטט אומר כי הוא "אופטימי לגבי שולי הרווח של החברה מכיוון שבעתיד הקרוב החברה תצא משוק רכבי הפנאי העממיים בעלי שתי שורות מושבים עם מנועי בנזין". עוד הוסיף המנכ"ל כי "ניסינו את זה וזה לא ממש התאים לנו. אנחנו רוצים לשחק על החוזקות שלנו – טנדרים ורכבי פנאי גדולים". פרליי נמנע מלהסגיר שמות דגמים ומועדים ספציפיים.

פורד אדג' ST
צילום: Ford
 

על אילו דגמים פורד תוותר ומי יחליף אותם?

שווה לציין כי בהתייחסותו ל"רכבי פנאי עממיים" הכוונה, ככל הנראה, לכלים המכוונים למרכז השוק העמוס והתחרותי המחייב נגיסה ניכרת בשורת הרווח. בסמגנט זה פורד מציעה כיום שני דגמים עיקריים: פורד אדג' – רכב פנאי בינוני אשר נחשף בדורו הנוכחי (שני) בשנת 2014, ופורד קוגה/אסקייפ – רכב פנאי קומפקטי אשר נחשף בדורו הרביעי בשנת 2019.
 
שני דגמים אלה מוצעים כיום בעיקר בגרסאות עם מנועי בעירה פנימית (בנזין או היברידי) והייצור של שניהם, כפי שאנו מכירים אותם כיום, צפוי להשתנות בקרוב מאוד. הדור הנוכחי של אדג' נמצא כבר בסוף דרכו ודיווחים ברשת גורסים כי יוצג לו בקרוב מחליף חשמלי – עדין לא ברור אם תחת השם אדג' או בשם אחר. קוגה/אסקייפ צפוי להישאר בייצור עד לשנת 2025-6 וגם במקרה שלו יוצג יורש כל חשמלי. פורד ברונקו ספורט נחשב לפי פורד לדגם בעלי שולי רווח גבוהים וככזה הוא צפוי להישאר.

פורד אדג' הפסקת ייצור
צילום: Ford
 
נזכיר כי לפני כשנה בפורד הכריזו על התכנית החשמלית שלהם, הכוללת שיתוף פעולה משמעותי עם פולקסווגן, במסגרתה תציג שלושה רכבי פנאי חשמליים חדשים. שני דגמים מבוססי פלטפורמת MEB של פולקסווגן יהיו רכב פנאי בינוני חדש בהיצע ורכב פנאי "ספורטיבי". בנוסף, בפורד צפויים להציג בקרוב גרסה חשמלית לפומה, רכב הפנאי הקטנה שלה. בפורד מקווים כי הגרסה החשמלית תדחק את גרסאות הבנזין של הדגם ובמקביל גם תציע מענה לרוכשי פורד פוקוס שייצור כאמור יופסק בקרוב.

פורד קוגה
צילום: Ford