מי שקורא את הכותרת מעלה ואינו בקיא בפרטים, עלול לחשוב שמדובר בשגיאה או בדיחה - אז לטובת מי שהצטרף זה עתה לסיפור החצי-ביזארי הזה, להלן תקציר הפרקים הקודמים: טסלה החלה לעשות שימוש בהגה מלבני עם מתיחת הפנים של מודל S ב-2021, וזמן קצר לאחר מכן הוא אומץ גם במודל X. ההשראה מגיעה מעולם התעופה, ומשם גם מגיע שמו של ההגה החדש - "Yoke", מוט היגוי בעברית.

בינואר האחרון, לאחר שנתיים של תלונות מהלקוחות והעיתונאים, טסלה הבינה שזה כנראה לא רעיון כל כך טוב (ואנחנו חשבנו שיצרני רכב עושים קבוצות ביקורת, מבחנים מפרכים וניסויי בטא לפני שמוציאים מוצר בוסרי לשוק) והודיעה כי רוכשי שני הדגמים שלא אוהבים לכוון את המכונית שלהם עם הגאי מטוס יוכלו להזמין שוב גלגל הגה רגיל; בהזמנת מודל S או X חדשים, הקונים יוכלו לבחור הגה עגול כאופציה ללא עלות או לשמור על מוט ההיגוי שמגיע כסטנדרט.

בנוסף הודיעה החברה כי נהגים שהזמינו מודל S או X בעבר עם מוט היגוי לא ישארו תקועים, וטסלה תציע "ערכת החלפת הגה" החל מ-15 במרץ. המחיר של הערכה בארה"ב הוא 700 דולר כולל התקנה - זול יחסית לרוב ערכות האפטרמרקט הדומות שמוצעות כיום - ותוך שבוע אזל כל מלאי ההגאים העגולים התחליפיים ממדפי החברה.

נכון לעתה עדיין לא ברור מתי יחודש המלאי, אך מטסלה ישראל נמסר כי ההגה העגול יוצע כתחליף ל-Yoke גם בישראל (עדכון המקיף כ-250 לקוחות, נכון לשלב זה). אולם מטבע הדברים עדיין לא ברור מתי העדכון יתבצע ומה יהיה מחירו.
 

מה חשבתם עליו?

לאחרונה בחנו את מפלצת התאוצה טסלה מודל S פלייד, אשר מצוידת במוט ההיגוי המלבני - וזה מה שכתבנו עליו: "לאורך השנים נעשו ניסיונות רבים כדי 'להמציא מחדש' את גלגל ההגה – וזה אחד הגרועים שבהם. אומנם עיצובו מתקדם (ראו צילום) ונראה כאילו הוא נלקח מחללית, אבל המבנה שלו מפריע מבחינה בטיחותית. יחס ההיגוי מהיר (2.33 סיבובים מנעילה לנעילה), אך עדיין נדרש יותר מרבע סיבוב כדי לתמרן בפניות חדות, והידיים יתחילו לחפש דרכים שונות ומשונות לעשות זאת.

טסלה מודל S הגה יוק
צילום: עזרא רפאל

אם לא די בכך, בהגה מצויים לחצני האיתות, והמשמעות היא שהפעלתם אינה טבעית, מכיוון שהם אינם נמצאים בהכרח עם כיוון ההפניה. כלומר, כאשר ההגה כבר הפנה את הרכב ואז רוצים לאותת, זה פשוט בלתי אפשרי כי ההגה 'הפוך'. במעבר נתיב הרכב יודע להפסיק לאותת, אבל זה לא קורה תמיד...

בהגה לחצנים המפעילים גם את הצופר, הבהוב באור גבוה ומגבים, והמיקום שלהם משתנה לפי מצב ההגה - שגם במקרה הזה, עשוי להיות מופנה או הפוך, כך שהכפתורים 'ילכו לאיבוד'. מזל שבקרוב ניתן יהיה לקבל את הרכב עם הגה עגול – למרות שהלחצנים עדיין יהיו עליו ולא לצידו".

טסלה מודל S סביבת נהג
צילום: עזרא רפאל