מיצובישי פאג'רו התייצב בישראל ב-1994 והיה לאחד מרכבי השטח המבוקשים כאן. דגם זה חבר בשנות התשעים לאיסוזו טרופר, טויוטה לנדקרוזר, יונדאי גאלופר (מצידו פאג'רו דור 1) ואחר כך טראקאן, ניסאן טראנו (ובהמשך קצת פטרול וגם פת'פיינדר), סאנגיונג רקסטון – כולם דגמי שטח שמקורם במזרח אסיה עם שלדת סולם, סרן אחורי חי, קפיצי עלים מאחור, הילוך כוח. 

פאג'רו עבר מספר שינויים משמעותיים בהמשך, היה מהאחרונים שנשארו בז'אנר, וסיים את דרכו כאן עם הפסקת הייצור של הדגם העומד בתקינה אירופאית; עד אז, במשך 24 שנים, נמכרו ממנו 12,000 כלים בישראל.

הדגם שנחנך ב-1981 פסק מייצור ב-2021 ובאותן 40 שנים ירדו מפס הייצור שלו 3.3 מיליון יחידות. ולחובבי הטריוויה: הוא נקרא על-שם חתול הפמפאס, ושווק גם כ'מונטרו' ו'שוגאן'. 
 

היסטוריה

בין 1953 ל-1998 ייצרה מיצובישי ג'יפים של וויליס ברישיון, ובנוסף ל-CJ היה גם הטנדר וה-SUV הראשון בכלל: 'וויליס ג'יפ סטיישן ואגון' שנוסד ב-1946. מיצובישי, כמו יצרנים יפניים אחרים, הייתה מוכנה בתחילת שנות השמונים לקפיצה הגדולה לארה"ב, שם גאתה הפופולריות לסוג רכב זה. 

פאג'רו הוצג בתערוכת טוקיו 1981 והמפרט שלו היה מתקדם לזמנו: מנוע טורבו-דיזל, הגה כוח, מתלים נפרדים מלפנים במבנה עצמות עצה כפולות, מושבים משוככים. כמנהג התקופה, הדגם הוצג במרכב קצר עם שלוש דלתות וארוך עם חמש דלתות, ולקצר הייתה גם גרסה עם גג נפתח.

מיצובישי פאג'רו היסטוריה
צילום: מיצובישי

הדור השני של פאג'רו הוצג ב-1991, וגם הוא הביא חידושים, כמו שילוב להנעה כפולה גם בנסיעת כביש (רטוב, מושלג, בוצי). דגם זה היה הראשון שהגיע לישראל, כאמור ב-1994.

ב-1999 הציגה מיצובישי את הדור השלישי – ולזה היה מפרט טכני שונה מהמקובל אז. במקום מרכב נפרד על שלדת סולם וסרן חי, לדגם החדש שנקרא כאן 'קינג', היה מרכב אחוד ומתלים נפרדים. עם דגם זה הקדימה מיצובישי את לנד רובר שהציגה את ריינג' רובר ודיסקברי במבנה דומה 3 ו-4 שנים מאוחר יותר. 

מהלך זה, דומה למה שהוביל את דגמי הפנאי, אפשר לפאג'רו החדש להעניק נוחות נסיעה טובה יותר בכביש, יכולת דינמית עדיפה – וכל אלה על חשבון הצטיינותו בשטח טכני מאתגר. בנוסף, צויד הדגם החדש גם במנוע טורבו-דיזל חזק לתקופתו: 3.2 ליטר, 4 צילינדרים, 170 כ"ס. העיצוב הפגין את השינוי עם הופעה מורכבת יותר וזוויתית פחות.

מיצובישי פאג'רו
צילום: מיצובישי

הדור הרביעי, בו תעסוק סקירה זו, הוצג בסוף 2006. עיקר המפרט ללא שינוי, כך גם הממדים, והעיצוב שונה מעט. בפועל, מכלול השינויים מאפיין מתיחת פנים ולא דור חדש, אבל גם סידור זה מוכר (מאוד) בתעשיית הרכב. 

ובכל זאת, השינויים חשובים: נעילת דיפרנציאל אחורית לנהיגה בהנעה כפולה גם בכביש יבש, בקרת משיכה אלקטרונית.

דגם זה הגיע לכאן ב-2008 ונמכר עד 2018. פאג'רו עבר שתי מתיחות פנים: ב-2012 וב-2015. 

מיצובישי פאג'רו דור רביעי
צילום: מיצובישי
 

גרסאות

פאג'רו הוצע כאמור בשתי גרסאות מרכב. בדור הרביעי, בסיס הגלגלים של הקצרה שיש לה 3 דלתות הוא 254.5 ס"מ, אורכה 439 ס"מ, רוחבה 188 ס"מ, גובהה 185 ס"מ והמשקל 2035 ק"ג. לארוכה – שיש לה 7 מושבים ו-5 דלתות – בסיס גלגלים של 278 ס"מ, אורכה 490 ס"מ והמשקל 2385 ק"ג; הרוחב והגובה זהים.

המנוע הוא טורבו-דיזל 3.2 ליטר 4 צילינדרים; בשנים 2008-2010 זה ייצר 170 כ"ס ו-38.7 קג"מ; בשנת 2011 התפוקה גדלה ל-200 כ"ס ול-45 קג"מ; בשנים 2015-2018 ההספק ירד ל-190 כ"ס.

בשנים 2008-2011 הוצע הרכב גם עם מנוע בנזין אטמוספרי – 3.8 ליטר V6 שייצר 250 כ"ס ו-33.5 קג"מ (2750 סל"ד).

מיצובישי פאג'רו דור רביעי מנוע
צילום: מיצובישי
 

רמות גימור, חבילת שטח

שתי גרסאות המרכב הוצעו באותן רמות אבזור. רמת הגימור הבסיסית הייתה 'דזרט' ומעליה 'דקאר'; לזו האחרונה היו בנוסף פנסי קסנון, גג שמש, מפשיר אדים במראות, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים שהיה להם חימום, ריפוד עור. 

רמת האבזור העשירה ביותר, 'לימיטד, כללה גם חישוקי "18 (באחרות "17), וגם מערכת שמע של רוקפורד-פוסגייט.

ב-2017 הוצע פאג'רו גם עם חבילת 'פרו' הייעודית לשטח שהוצעה לאלה שרכשו אותו ברמת האבזור 'דקאר' ומחירה 20,000 שקלים. במפרט הטכני של חבילה זו: בולמי בילשטיין B6 וקפיצי פדרס, גם להגבהה של 5 ס"מ; צמיגי BFGoodrich AT ביחס '50:50'; מיגוני גחון ומדרגות צד גם לשימוש בהייליפט; מצלמה קדמית לסיוע בתמרון בשטח טכני. 

מפרט הבטיחות כלל את המינימום: 6 כריות אוויר, ESP ו-ABS. לדגם לא היו מערכות בטיחות מתקדמות עד סוף ייצורו. 

מיצובישי פאג'רו דור רביעי סביבת נהג
צילום: מיצובישי
 

תחזוקה שוטפת

בגרסת הדיזל הנפוצה יותר יש לטפל ברכב כל 15,000 קילומטר או כל שנה (המוקדם ביניהם). במהלך הטיפול מחליפים שמן מנוע (5W-30), מסנן אוויר, מסנן מזגן, מפרקים את ארבעת הגלגלים, בודקים מצב רפידות וחופש בגלגלים. 

חסין קעאדן, ממוסך מיצובישי בבאקה אל גרביה, מתמחה בטיפול בפאג'רו. לפי קעאדן, איכות השמנים חשובה ביותר ושימוש באיכותיים מונע בעיות בהמשך. מניסיונו, בגרסאות הדיזל מומלץ: להחליף שמן תיבת ההילוכים כל 60,000 ק"מ; לנקות סעפות (כולל פיח מהטורבו) כל 150,000 ק"מ; לשפץ מזרקים כל 200,000 ק"מ. שרשרת התזמון, וברכב מטופל היטב, יכולה להחזיק מאות אלפי קילומטרים.

קעאדן אומר כי בפאג'רו המדובר (ולהבדיל מזה של הדור השלישי) אין בעיות אמינות מיוחדות במשאבות הסולר; עניין זה עלה לדיון בפורומים של בעלי פאג'רו.

מיצובישי פאג'רו דור רביעי יד שנייה
צילום: מיצובישי

לגבי מנוע הבנזין, מומלץ טיפול כל 10,000 ק"מ (או שנה), שימוש בשמנים איכותיים ביותר (אותה צמיגות, 5W-30) ובתקן C3. יצוין כי ב-2008, השנה הראשונה בה שווק הדור הרביעי, הייתה בעיה במנוע וזו מצאה ביטוי ברעשים שבאו מהבלוק. הבעיה טופלה במסגרת האחריות, ולא חזרה מ-2009 והלאה.

בפורומים של בעלי פאג'רו עולה התייחסות לאמינות מנוע הדיזל מול אמינות מנוע הבנזין. לפי קעאדן, שני המנועים מאוד אמינים, אבל מכיוון שהאחזקה של מנוע הדיזל יקרה יותר, במקרים מסוימים מנועים אלה לא טופלו כיאות ומכאן הבעיות. 

יש שהתקינו מערכת גז בגרסאות הבנזין על-מנת לחסוך בהוצאות הדלק; הצריכה בלעדיה היא 5-6 ק"מ/ל' בעיר או בנהיגה מאומצת, ובשיוט בין-עירוני 10 ק"מ/ל'. בהתייחס לכך, יש הטוענים כי מערכת כזו מקצרת את חיי המנוע. קעאדן ממליץ רק על מערכת גז עם משמנת, המבטיחה שמירה על השסתומים; טמפרטורת העבודה של הגז גדולה בהרבה מזו שבמנוע הבנזין, 550 מעלות מול 220 מעלות, והדבר עלול להביא לשחיקה מוגברת של השסתומים.

מחיר הסבת הרכב להנעה בגז נע בין 5000 ש”ח ל-7000 ש”ח. חשוב לקחת בחשבון כי מכל הגז, המאופסן בתא המטען, פוגע משמעותית בנפח ההטענה, עניין חשוב בטיולי שטח.

מעבר לכך חשוב להקפיד על שטיפת הרכב לאחר כל טיול שטח של ממש, בייחוד בוצי, ופעם בחודש גם אם הטיולים נעשו בתוואי לא מאתגר. הבוץ והחול המצטברים פוגעים בבוקסות, בברגי המשולש התחתון ולעיתים גורמים לחופש במתלים. הבעיה יכולה להחמיר אצל אלה שמטיילים ליד הים או גרים בקרבה אליו.

מיצובישי פאג'רו דור רביעי מדריך קנייה
צילום: מיצובישי
 

בעיות ורגישויות

אין הרבה בעיות שניתן להצביע עליהן, מדובר ברכב אמין – שוב, במידה וטופל כהלכה – ובכל זאת, יש.

בעיה אחת היא חלודה סביב גג שמש. הבעיה הזו מצאה ביטוי גם בתביעה ייצוגית, ובהסדר הפשרה שאישר בית המשפט באפריל 2022, נקבע כי היבואנית כלמוביל תבצע ללא עלות בדיקת חלודה לרכב שעלה לכביש לאחר 7.5.2006, ואם תימצא כזאת יוחלף חלון הגג בחדש. החלון יוחלף כנגד השתתפות עצמית בסך 990 שקלים; לפי כלמוביל, מחיר החלפה כזו הוא 7500 שקלים. ניתן גם לתקן את החלודה, עבודה שמחירה הרגיל נע בין 600 ל-1500 שקלים, ובמסגרת ההסדר מדובר בהשתתפות עצמית של 13.5%, בין 81 ל-230 שקלים.

פאג'רו רגיש לשינויים במערכת החשמל – החלפת התאורה ללד, התקנת מערכת שמע – שנעשו על-ידי חשמלאי שאינו מכיר את הרכב. התקנה לא נכונה יכולה להשפיע על השילוב להנעה כפולה, על פעולת התיבה וגם ליצור בעיות 'סחיבה' של הרכב; לעיתים, בעיות כאלה קשורות ישירות לכשלים במערכת החשמל שנוצרו בגלל כך.

עניין נוסף הוא החלפים. קעאדן ממליץ על חלפים מקוריים, אך בנוסף מתריע על כך שישנם רבים הקונים – ברשת או דרך סוחרים בארץ – חלפים שאמורים להיות כאלה והם לא.

ולסיום, צמיגים. לא כל צמיגי השטח מתאימים לרכב, אחדים מהם עלולים ליצור עומס על הנעילות ועל הציריות. מדובר בעיקר במה שנקרא '100% לשטח', עניין לא ממש מומלץ לנסיעה כביש, גם לא בשבילים מוסדרים (אחיזה, נוחות, רעש), וכדאי מאוד להתייעץ עם יודעי דבר שיש להם ניסיון מוכח.

מיצובישי פאג'רו דור רביעי בנסיעה
צילום: מיצובישי
 

שווי ומצב השוק

מחיר פאג'רו לפי המחירון של לוי יצחק גבוה. זה של שנת 2018, השנה האחרונה בה הדגם שווק, עומד על 208,000 שקלים למרכב הארוך ב'דקאר', 198,000 שקלים ל'דקאר' קצר. 

לפי יד2, המחירים הם 242,500 שקלים ו-235,000 שקלים בהתאמה. כאשר מדובר ברכב שמור, עם מעט בעלויות ונסועה נמוכה ביחס, המוכרים מבקשים על הרכב אף יותר ממה שמופיע במחירון האתר, לפעמים אפילו הרבה יותר. 

בחודש אופייני, מצאנו בין 150 ל-200 הצעות לרכבי פאג'רו של דור 4 מהשנים 2008 עד 2018 במרכב קצר או ארוך, כאשר 75% לערך הם ארוכים. על כל פאג'רו בנזין (עד 2011) יש חמישה עם מנוע דיזל.

מכיוון שזה רכב מבוקש והקונים מוכנים לשלם מעל המחירים במחירון – כאשר הרכב במצב טוב ומעלה – סביר מאוד כי אקזמפלרים שמצבם טוב לא יגיעו למגרשים של סוחרי רכב. 

מיצובישי פאג'רו דור רביעי תקלות ידועות
צילום: מיצובישי
 

סיכום, תמורה, חלופות

מיצובישי פאג'רו האחרון הוא דגם מבוקש בשוק המשומשים, שאינו משופע בדגמי שטח עם שבעה מקומות למשפחה המטיילת או כאלה קצרים שעיצובם מגניב יותר לזוג ההרפתקן. 

דגם זה נבחן לא מעט פעמים מול טויוטה לנד קרוזר, והתוצאה נכתבה לפי המבנה; פאג'רו היה עדיף בכביש וגם בשביל, לנד קרוזר היה טוב יותר ככל שהשטח היה למאתגר יותר. עם זאת, היכולות של פאג'רו ביחס לדגמי פנאי גבוהות באופן מוחשי ומשמעותי ביותר כאן יצוין כי לנד קרוזר באותן שנים יקר יותר. חלופה נוספת היא סאנגיונג רקסטון, שמחירו נוח יותר אלא שיכולות השטח שלו טובות פחות. ממש ותיק בהיצע הוא ניסאן פת'פיינדר שנמכר כאן בשנים 2005 עד 2012. 

מכיוון שמדובר ברכב שטח ותיק בשנות השירות, יש להקפיד במיוחד על בדיקה לפני קנייה, היסטוריית טיפולים, בחינת ההוצאה ליישור קו, גם כי באמצע הנגב זה חשוב יותר.

מיצובישי פאג'רו יד 2
צילום: מיצובישי