היצרן הסיני BYD הגיע לישראל עוד ב-2013, אבל פעל כאן בשוק האוטובוסים. במחצית ספטמבר 2022, לפני שבעה חודשים, החלה פעילותו בישראל עם שלושה דגמים חשמליים הפונים לנהג הרגיל. דגם הפנאי אטו 3 הוא שהוביל את הכניסה שלו לשוק המקומי, המציינת כעת מקום חמישי בין המותגים, וסך כולל של כמעט 10,000 יחידות על הכביש. 
 

ההמשך

היצרן הסיני הזמין אותנו לברצלונה לאירוע בשם 'e ספרינגס' כדי לפגוש בדגמים חשמליים נוספים שלו שיגיע השנה לאירופה וגם לישראל.

דגמים אלה הם חלק מסדרה בשם 'אוקיינוס' שהושקה בספטמבר 2021 וכוללת כחצי תריסר דגמי נוסעים ופנאי במספר קטגוריות גודל וברמות סטטוס שונות; בין שמות הדגמים: 'סיל' (Seal; כלב ים) – עליו כבר כתבנו – 'סיגל' (Seagull; שחף), 'סיליון' (Sealion; ארי-ים), 'דולפין', 'פריגטה'. ההשראה לקווים המובילים את דגמי הסדרה, כך אנשי העיצוב של BYD, באה מעולם הים: בעלי חיים וכלים הקשורים אליו.

דגמים חדשים אלה חולקים אותה רצפה חשמלית ייעודית e-Platform 3.0 של BYD המכהנת גם באטו 3. 

BYD דולפין
צילום: BYD
 

לשחות עם דולפין

דולפין הוא דגם עממי מסיל, ואמור להתמקם מתחת לאטו 3; בשווקים אחדים הוא מכונה 'אטו 2'. דגם זה הוצג בסין באפריל 2021, מספר חודשים לפני ההכרזה על סדרת אוקיינוס. דולפין הוא במבנה האצ'בק, בסיס הגלגלים כמו במשפחתית קומפקטית, 270 ס"מ, והשאר בינו לבין סופרמיני: אורכו 429 ס"מ, רוחבו 177 ס"מ והגובה כמו בדגם פנאי קטן, 157 ס"מ. נפח תא המטען 345 ליטרים. יצוין כי לפי נתוני היצרן, המהדורה האירופאית ארוכה ב-14 ס"מ מזו המקורית. 

המנוע בדולפין מייצר 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ, ההנעה כאן קדמית, משך ההאצה 7.1 שניות והמהירות המרבית 160 קמ"ש. לסוללה 60.4 קוט"ש, הטווח המוצהר 427 ק"מ והספק הטעינה המהירה 88 קילוואט. להשוואה, לאטו 3 אותו מנוע ואותה סוללה, אך הביצועים טובים פחות וממש בקצת: 7.3 שניות ל-100 קמ"ש וטווח של 420 ק"מ.

BYD דולפין פרופיל
צילום: BYD

המופע הכולל קרוב יותר לזה של אטו 3 מאשר לדגמי BYD אחרים –וגם בדגם זה תוצע סכמת צבעים דו-גונית. בסביבת הנהג, שעיצובה פחות מופגן, צג "12.8 שגם הוא ניתן לסיבוב לתצוגה אנכית או אופקית. הידיות, כך הסינים, הן בצורת דולפין – כשם הדגם ובהשראת האוקיינוס.

מפרט האבזור אמור להיות עשיר, וזה כולל גג זכוכית, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, ריפוד דמוי עור. אנשי BYD מבטיחים מפרט בטיחות עדכני ועשיר.  

BYD דולפין סביבת נהג
צילום: BYD
 

סיבוב קצר על דולפין

הדולפינים שהגיעו לספרד עטו חלקים מוסווים קטנים למדי וציינו שינויים שנעשו עבור המהדורה האירופאית, כמו החלפת פגושים ודלת אחורית.

עיצוב סביבת הנהג נאה ומקורי, אך איכות החומרים אינה מרשימה בגלל פלסטיק נוקשה מדי. בורר ההילוכים נאה למראה, אך תפעולו דומה לזה של מערכת השמע והוא מוטמע בין מתגים אחרים, מה שעלול לבלבל. מושב הנהג הוחלף לכבוד השיווק באירופה.

המרחב מאחור סביר, מרווח הרגליים טוב ומרווח הראש אינו גדול. תנוחת הישיבה שם מעט נמוכה ביחס לרצפה. 

BYD דולפין תא נוסעים
צילום: BYD

המפגש המעשי עם דולפין נעשה, כמו עם סיל, במסלול סגור, וזה היה קצר אפילו מזה הקצרצר עם הסדאן הגדולה. בכל אופן מדובר באבות טיפוס שכבר נבנו עבור אירופה אבל עשויים לעבור שינויים אחרונים. 

במעט שאפשר היה להתרשם, הפגין הדולפין ביצועים טובים מאוד, היגוי מדוד מזה שבאטו. פרטים מסוימים עדיין לא לוטשו; צליל האזהרה להולכי רגל חזק מדי, וגם הבלמים אינם מצטיינים בהדרגתיות. בכל אופן, התייחסות של ממש תהיה עם מבחן של ממש בישראל. 

דולפין יגיע לישראל במהלך הרבעון השלישי של השנה, שזה אומר קיץ 2023. דגם זה אמור להיות הזול במבחר של BYD, כך שיש לו פוטנציאל להשפיע ולא במעט על השוק המקומי. 

BYD דולפין בישראל
צילום: BYD