יצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD הזמינה אותנו למפגש עם הדגמים הבאים שלה שיגיעו במהלך השנה הקרובה לאירופה וגם לישראל.
 

הסדרה הכחולה

בספטמבר 2021 הכריזה BYD על סדרה דגמים חדשה בשם 'אוקיינוס' (Ocean) הכוללת דגמי נוסעים ופנאי במספר קטגוריות גודל. בין שמות הדגמים: 'סיל' (Seal; כלב ים), 'סיגל' (Seagull; שחף), 'סיליון' (Sealion; ארי-ים), 'דולפין', 'פריגטה'. ההשראה לקווים המובילים את דגמי הסדרה, כך אנשי העיצוב של BYD, באה מעולם הים: בעלי חיים וכלים הקשורים אליו. 

נפגשנו לפרק זמן קצר עם שני דגמים: סיל, עליו אנחנו כותבים כאן; דולפין, שההתרשמות ממנה תובא בנפרד.

שני דגמים אלה מבוססים על אותה פלטפורמה חשמלית ייעודית של BYD, המכונה E3.0, והם חולקים אותה עם אטו 3 המשווק מזה זמן בישראל. 

BYD סיל חלק אחורי
צילום: BYD
 

נא להכיר: סיל

סיל היא מכונית סדאן גדולה למדי, המשלבת הופעה אלגנטית וגם ספורטיבית, ויש שיאמרו שהיא עשויה כך שתכוון מול טסלה 3 המשגשגת. רמז ראשון לסיל קיבלנו עם הצגת הסדרה במכונית תצוגה שכונתה 'אושן X', והדגם הסדרתי הוצג ב-2022. 

על העיצוב אחראי וולפגנג אגר, ראש מחלקת העיצוב של היצרן הסיני. אגר היה אחראי על מחלקת העיצוב באודי היוקרתית וכיהן כמנהל סטודיו העיצוב איטלדיזיין הנמצא כיום בבעלות קבוצת פולקסווגן.  

הפלטפורמה המודולרית והמיוחדת של BYD נמתחת כאן לממדים נדיבים למדי, ובסיס הגלגלים של סיל הוא 292 ס"מ; אורך הרכב 480 ס"מ, רוחבו 188 ס"מ וגובהו 146 ס"מ. הממדים וגם הפרופורציות, בסיוע חרטום אגרסיבי ומפוצל יוצרים רכב שהופעתו דינמית ומושכת.

BYD סיל פרופיל
צילום: BYD

הדגם החדש מבוסס על טכנולוגיה חדשנית הנקראת Cell-to-Body ובה צביר הסוללה (Blade, פיתוח מקורי של BYD) משמש כחלק מרצפת הרכב, מה שמשפר את הקשיחות המבנית וגם את ניצול החלל בין כלל המכלולים של הרכב.

לרכב הנעה אחורית או כפולה (לאטו 3 הנעה קדמית), והמתלים הם עצמות-עצה כפולות מלפנים ומתלה רב-חיבורי מאחור.

דגם זה מוצע בגרסת מנוע אחד המייצר 314 כ"ס, משך ההאצה ל-100 קמ"ש 5.9 שניות, לסוללה 82 קוט"ש והטווח הוא 570 ק"מ (בסין גם 61.4 קוט"ש). אם זה לא מספיק לכם, מוצעת גם גרסה נוספת עם 2 מנועים (לקדמי 218 כ"ס) המביאה להספק כולל של 530 כ"ס ולהנעה כפולה, ומשך ההאצה שלה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 3.8 שניות. הסוללה מעט קטנה יותר, 80 קוט"ש, וגם הטווח מופחת, 520 ק"מ. שתי הגרסאות מוגבלות ל-180 קמ"ש, והספק הטעינה המהירה בשתיהן 150 קילוואט.

BYD סיל
צילום: BYD
 

סיבוב היכרות

המפגש שלנו עם BYD סיל הוא עם אקזמפלרים המיועדים לשוק הסיני ולא אלה לאירופה, אם-כי הפערים לא אמורים להיות גדולים. מפרט האבזור במכונית בה נהגנו עשיר, וכך גם מפרט הבטיחות.

האם כלב ים משתמש במולטימדיה? במקרה של BYD בהחלט כן, וגם כאן הצג יכול להיות במצב אופקי או אנכי, גם כאן הוא בגודל גדול של "15.6, גם כאן המחוונים מוקרנים. עיצוב הפנים מקורי ונעים לעין. איכות החומרים רובה טובה, חלקה קצת פחות, ותנוחת הנהיגה נוחה. קצת מוזר שהסינים חיקו את טסלה בעניין פתחי האוורור המתכוונים מהצג (ואולי לא...)

BYD סיל סביבת נהג
צילום: BYD

מאחור המרחב הכולל טוב, מרווח הרגליים מצוין אך מרווח הראש אינו מרהיב, ושוב וכמו בטסלה, לגג הזכוכית הגדול אין כיסוי...

זו כאמור חשיפה ראשונית, סטטית בעיקרה וזו הדינמית ממש קצרת מועד, כך שנהיגה בפועל הייתה בגדר טעימה ממש קצרצרה ומאוד לא ממצה.

בכל אופן, הסינים אפשרו לנו, על מסלול סגור, לבצע תרגול סללום ולאמת את ההבטחה לזמן התאוצה המהיר. בגרסה הסינית שהתייצבה בברצלונה מופיע על אחורי המכונית הכיתוב '3.8 S' – עד כדי כל הם גאים בנתון ההאצה ל-100 קמ"ש. ואכן, לפי מד העצר שניתן להציגו במחוונים במצב 'ספורט', הגרסה כפולת המנועים אימתה את הנתון הרשמי שלוש פעמים רצופות.

BYD סיל מסלול
צילום: BYD

מסלול הסללום גילה שלמרות רכינה מורגשת, סיל בעלת ההנעה האחורית משנה כיוון באופן מדוד, מפגינה יכולת דינמית נאה, יש לה הגה מהיר (2.5 סיבובים מנעילה לנעילה), ההיגוי ממש בסדר, ועל כך מוסיפה איכות בלימה שהיא יותר הדרגתית מהמקובל. בנוסף, הגרסה שתגיע לאירופה תכויל עוד ותעבור שינויים נוספים. 

סיל היא מכונית מסקרנת שעושה חשק לפגוש בה עוד – לזמן רב יותר, בנהיגה משמעותית בהרבה.

הגרסה האירופאית תוצג לקראת סוף הרבע השלישי של 2023, והדגם יגיע לישראל ברבע האחרון של השנה.

BYD סיל סיכום
צילום: BYD