קונצרן הרכב הגרמני דיימלר (מרצדס) ועמיתו הסיני ג'ילי, הודיעו ב-2019 על העברת מחצית מהבעלות על מותג סמארט מדיימלר לג'ילי; מותג סמארט הפך למותג סיני שמנוהל במשותף - תכנון המכוניות מבוצע על-ידי ג'ילי, בעוד שעל עיצובן מופקדים מעצבי דיימלר.

מהלך זה סיים פרק של קרוב ל-20 שנה בו דיימלר ניסתה להפוך את מותג המכוניות הזעירות לרווחי - ללא כל הצלחה.

לפי הערכות, היצרנית הפסידה עשרות רבות של מיליארדי יורו על ההרפתקה, גם לאחר ששיתפה פעולה עם רנו בפיתוח הדור האחרון בניסיון לצמצם עלויות.
 

דף חדש

זמן קצר לאחר השת"פ עם ג'ילי, הודיעה סמארט על מעבר לחשמל וביטול של גרסאות הבנזין, בדרך לעידן חדש עבור היצרנית – כבר לא מותג לכלי רכב עירוניים זעירים, אלא מותג פרימיום המתמחה בכלי רכב קטנים וקומפקטיים, שיתחרה ישירות במיני של ב.מ.וו.

הסנונית הראשונה למותג המתחדש הוצגה באפריל 2022, בדמות רכב פנאי קטן ואופנתי בשם #1 (והכוונה היא ל"מספר 1", למרות שבאמת מפתה לקרוא לו סולמית 1), ובתערוכת שנחאי הציגה החברה רכב פנאי-קופה גדול יותר בשם #3 (מעניין באמת למה הם דילגו על "מספר 2").

סמארט #3
צילום: סמארט

סמארט #3 מתבסס על אותה אריכטקטורת SEA לכלי רכב חשמליים של ג'ילי, פלטפורמה המשרתת דגמים קטנים של וולוו, זיקר, פולסטאר ועוד.

ל-#3 ממדים הדומים לאלו של פולקסווגן ID.5:  אורך של 440 ס"מ, רוחב של 184 ס"מ, גובה של 160 ס"מ ובסיס גלגלים של 278.5 ס"מ - אך הוא צפוי לשקול בין 1870 ק"ג ל-1980 ק"ג, מה שהופך אותו לקל בכ-300 ק"ג מהיריבה הגרמנית.

סמארט לא נידבה מידע טכני רב, אך קרוב לוודאי שהרכב יצויד ביחידות כוח זהות לאלו של #1: מנוע חשמלי אחורי בהספק של 272 כ"ס ו-35 קג"מ, וגרסת בראבוס המצוידת בשני מנועים, הספק משולב של 425 כ"ס ו-55.3 קג"מ - וכמובן, הנעה כפולה.

סמארט #3 סביבת נהג
צילום: סמארט

בדגם הקטן יותר זה מספיק מספיק לנתון תאוצה של 6.5 שניות למאה קמ"ש, בעוד שגרסת בראבוס תקצץ זאת ל-3.9 שניות.

סביר להניח כי גם הסוללה זהה לזו של הסמארט #1, באנרגיה של 66 קוט"ש. שם זה מספיק לטווח נסיעה של כ-440 ק"מ בין טעינות, ויש להניח שהטווח יהיה דומה גם בדגם הגדול יותר, שכן ה-#3 צפויה להציע נתונים אווירודינמיים טובים יותר בהשפעת סדרת EQ של מרצדס.

תא הנוסעים דומה למוכר מסמארט #1 אך עם מספר נגיעות עיצוב ייחודיות, דוגמת פתחי מיזוג  עגולים סטייל מרצדס, מושבים ספורטיביים עם משענת ראש אינטגרלית ועוד. במרכז הקונסולה נמצא מולטימדיה עם מסך "12.8 לצד לוח מחוונים מוקרן בגודל "9.2, וברשימת האופציות יוצעו מערכת סאונד Beats עם 13 רמקולים, גג שמש פנורמי ועוד.

ה-#3 צפוי להיות מוצג לקהל אירופאי בתערוכת הרכב במינכן בספטמבר וישווק באירופה בתחילת 2024. עדיין לא ברור אם המותג יושק מחדש בישראל.

סמארט #3
צילום: סמארט