מילאנו היא ללא ספק בירת האופנה והסגנון של אירופה, אולי של העולם. בין שער ונציה וכיכר סאן בבילה מפוזרים שמות בתי אופנה כמו פראדה, גוצ'י, דולצ'ה וגבאנה, מונקלר, וורסצ'ה, ומוסקינו וגם של מותגים שרוצים להיכנס למועדון כמו זה של וויויאן ווסטווד המנוחה. סנדקית המראה של מהפיכת הפאנק עם אקדחי הסקס הפכה למותג נחשק. לא סתם נקרא האזור הזה ריבוע הזהב. וכך גם המחירים... 

כך שכאשר לקסוס מזמינה אותנו למילאנו לפגישה עם דגם חדש, LBX, סביר שזה אמור לשלב אופנתיות, יוקרה ואורבניות. 

מאז שטויוטה חשפה איורים ראשונים ליאריס קרוס תהינו אם לקסוס תשתמש באותו בסיס ליצירת רכב פנאי קטן (B-SUV). זו הייתה, כך נראה, רק שאלה של זמן עד שלקסוס תשתמש לראשונה בפלטפורמת סופרמיני של טויוטה. אותה פלטפורמה היא GA המודולרית – הסימול של לקסוס ל-TNGA של טויוטה – כאן בגרסה B. 

לפי ראשי הפרויקט הם החלו לעבוד על הדגם לפני חמש שנים. הרבה לפני משבר הקורונה והמפגש עם יאריס קרוס. ובכלל, היו בטוחים שבכירי המותג התכוננו היטב להסביר מדוע למרות שהפלטפורמה זהה, אין לדגם החדש אחות. לפי המפגש הראשון, נראה כי עמדו בכך. 

לקסוס LBX - מפגש ראשון
צילום: לקסוס
 

מפגש ראשון 

כאשר נדלקים האורות ולאולם נכנסים שלושה כלי רכב, בולט כי העיצוב המוצלח מאוד שונה מזה של טויוטה. לפי אנשי לקסוס, "יאריס קרוס מכוון יותר למבנה ועיצוב של SUV, ואנחנו רצינו 'קרוסאובר' – רכב עם אופי דינמי יותר המדגיש זאת בעיצוב ובממדים". 

סיימון האמפרי, האחראי על המיתוג הגלובלי בטויוטה העולמית והעומד בראש פירמידת העיצוב בלקסוס וטויוטה – מתייחס לממדים ולקשר שלהם למפרט. הוא מתייחס להארכת בסיס הגלגלים ב-2 ס"מ ל-258 ס"מ, ואומר כי "עשינו זאת כדי לייצר מספיק מקום לחישוקי "18 גדולים, וזה היה מהלך מאוד חשוב מבחינת ההופעה והפרופורציות". אותה הארכה הביאה גם להקטנת סרחי העודף, מכיוון שאורך הדגמים זהה: 419 ס"מ. הרוחב הוגדל משמעותית ב-6 ס"מ ל-182.5 ס"מ וגם מפשקי הסרנים גדלו. בנוסף להשפעה על הפרופורציות ועל כלל ההופעה, מהלך זה שיפר גם את היכולת הדינמית.

לקסוס LBX
צילום: לקסוס

"נכשלנו בניסיונות העיצוב הראשונים. יצרנו מכונית קטנה עם פרופורציות של מכונית קטנה, אז אמרנו 'בואו נשכח ממגבלות הפלטפורמה ונדחוף את הגבולות". החרטום, עם הסבכה הנמוכה במבנה טרפז, נועד גם להדגיש את רוחב המכונית. שילוב הקו הרך והמחויך מעל השבכה יגיע לכלים נוספים בלקסוס, מכיוון שהוא יוצר מופע ידידותי שהיה חסר בדגמים האחרונים. מאחור כנפיים תפוחות וקו לד רוחבי מדגישים את רוחב המכונית. 

לקסוס LBX עיצוב
צילום: לקסוס
 

החוויה 

גם בתא הנוסעים התרחקו בלקסוס מהקרוס. "אני יודע שזה נשמע מוגזם", אומר לי מאט האריסון, מנהל פעילות ראשי בקבוצת טויוטה אירופה (COO), "אבל איכות החומרים היא ברמה של שתי קטגוריות מעל, ובפועל היא ברמה של NX ותוכל לזהות מרכיבים דומים". הוא מתכוון לבורר ההילוכים הקטן ולידיות החשמליות לפתיחת הדלת. וכדי להדגים שאיכות החומרים אכן ברמה של דגמים יקרים יותר, הובאה לצורך השוואה LC פתוחה. 

בלקסוס מדגישים שלמרות הממדים הקטנים הרכב צריך לעמוד בציפיות הגדולות של הלקוחות, ולהעניק להם אותה חוויה כמו בשאר דגמי המותג. במבט ראשון נראה כי הם עמדו בתנאי זה, גם אם חלקים בדיפון הדלתות פחות משכנעים.

לקסוס LBX סביבת נהג
צילום: לקסוס

בסביבת הנהג בולטים חומרים ועיצוב נאים וגם צג "9.8 גדול. דימטירי טריפוספיטיס, מנהל לקסוס אירופה, מתייחס לארבעה סגנונות גימור שיציעו אווירה שונה – צעירה, יוקרתית, ספורטיבית – לאו דווקא באמצעות אבזור שונה, והשמות הם: 'אלגנט', 'פלקס', 'אמושן', 'קול'. 

כדי לתת ביטוי למאפייני הדגם גם בקשר של הנהג לרכב, תנוחת הנהיגה ומיקום המותן נמוכים מאשר ברכב פנאי רגיל, גבוהים בהשוואה למקובל במכונית נוסעים, ולפי המהנדס הראשי של הפרויקט, קושיביקו אנדו, זה החלק שהוא גאה בו ביותר. 

לקסוס LBX חוויה
צילום: לקסוס

ברשימת ההערות אני מציין שמפתח דלתות צר מפריע קצת לכניסה לאחור, ושם חסרים פתחי מיזוג. אנדו מציין כי הרכב מכוון ללקוחות לקסוס שהיה להם רכב גדול אבל ילדיהם עזבו את הבית או לצעירים ללא משפחה, כך שאלה גם אלה לא ישתמשו הרבה במושב האחורי. תא המטען נראה שימושי ונפחו נאה בגרסת ההנעה הקדמית, קטן בהרבה בהנעה כפולה: 332 ו-244 ליטרים בהתאמה.

לקסוס LBX תא מטען
צילום: לקסוס
 

מתחת לעור 

לפי אנדו, מנוע ה-1.5 ליטר 3 צילינדרים המוכר שודרג באמצעות גל איזון חדש שנועד להעניק לו פעולה מעודנת יותר וגם יחידת הניהול מתקדמת יותר. "לתפיסתנו זהו דור 4.5 למערך ההיברידי כי השליטה והתמסורת מתקדמים יותר, אך המנועים החשמליים הם מדור רביעי. ההספק דומה לזה של יאריס, אך העברת התפוקה שונה ורמת העידון גבוהה יותר. הסוללה הדו-קוטבית החדשה פשוטה ויעילה יותר, תופסת פחות מקום ויכולה להיטען באנרגיה ולהעביר אותה מהר יותר". 

לקסוס LBX, בהשוואה לטויוטה יאריס קרוס, מצויד גם במתלה קדמי חדש לחלוטין ואילו זה האחורי הוטמע ברכב לאחר שינויים. אנדו מציין כי "לגרסת ההנעה הכפולה הספק ונתוני האצה זהים – 136 כ"ס, 9.2 שניות ל-100 קמ"ש – למרות שלזו נוסף מנוע חשמלי מאחור, והמתלה האחורי שלה אחר". 

לקסוס LBX מנוע וביצועים
צילום: לקסוס
 

הפילוסופיה 

מספר יצרני יוקרה עוזבים את קטגוריות הרכב הקטנות. "הדגמים שלהם כנראה לא יכולים להיות יעילים אנרגטית כמו אלה שלנו המצוידים במנוע היברידי, או שהם אינם מסוגלים לייצר כאלה שיהיו גם רווחיים עבורם וגם ברי השגה ללקוחות", מתייחס לכך האריסון, ומוסיף כי "קל יותר להיות רווחי עם דגמים גדולים, אבל אם הלקוח רוצה רכב קטן של מותג יוקרה, נוכל להציע לו". 

האריסון אומר כי "ההיברידי שלנו טוב ללקוחות של הקטגוריה הקטנה, והביקוש באירופה בחמש השנים הבאות יהיה לרכב שלא צריך לטעון אותו, ואנחנו שולטים בטכנולוגיה הזו באופן שעושה אותה ברת השגה". ביחס לגרסה היברידית-נטענת מציין האריסון כי "כרגע בדגמים קטנים הדבר קשה, אבל הנעה כזאת מאוד מבוקשת בדגמי בקטגוריה C של מותגי יוקרה. מצד שני, בחשמליות קטנות מדובר לרוב בלקוחות שיש להם פחות אפשרויות לטעינה ביתית, כך שהם צריכים להסתמך על עמדות ציבוריות מהן אין מספיק. גרסה נטענת יכולה לתת פתרון".

לקסוס LBX היברידי
צילום: לקסוס
 

בעזרת השם 

אפילו השם מעורר שאלות. ממתי בלקסוס משתמשים בשלוש אותיות? "זה נכון", אומר טריפוספיטיס, "אנחנו שומרים צירוף של שלוש האותיות לדגמים מיוחדים כמו LFA. אלא שמבחינתנו דגם זה הוא סוג של נושא דגל המהווה קפיצת מדרגה למותג, הרי גם באות L אנחנו משתמשים לעיתים נדירות ובעיקר בנושאות דגל כמו LS ,LX ו-LC". 

מנגד, אם חשבתם שהאותיות מסמלות Lexus B Crossover, כאשר B מתייחס לקטגוריה, הרי לפי אנשי המותג מדובר ב- Breakthrough (פריצת דרך); "שלוש האותיות מדגישות גם שמדובר ברכב חוצה סוגי מבנה וקטגוריות". האם אנחנו מריחים צרות ל-UX? בלקסוס לא מכחישים. 

לפי לקסוס, דגם זה עתיד להימכר באירופה בהיקף של 25,000 יחידות, כך שיוסיף 35% למכירות המותג שם העומדות כיום על 70,000 מכוניות. 

לקסוס LBX חזית
צילום: לקסוס
 

בשנה הבאה

לקסוס LBX המסקרן בהחלט מצליח להפתיע – לא רק בהבדל מטויוטה יאריס קרוס עמו הוא חולק רצפה ואת עיקר המכלולים – אלא גם בזכות עצמו, הודות לעיצוב ולביצוע המשכנע.

לפני פרידה אני שואל את טריפוספיטיס מתי נוכל לפגוש בדגם החדש כדי לבחון אם הוא עומד בהבטחות היומרניות. "זה ייקח קצת זמן. רק בתחילת 2024 הוא יצא לשווקים, אבל בינתיים אני יכול לספר לך שהוא נוסע נהדר".

לקסוס LBX בישראל
צילום: לקסוס