חשיפת לקסוס LBX במילאנו העניקה לנו הזדמנות לפגוש בהנהלה הבכירה של המותג בפרט ושל קונצרן טויוטה בכלל – החל באנשים שהיו האחראים לפיתוח הדגם החדש ועד לאלה שיהיו אחראים על שיווקו.

אחד מבעלי התפקידים היותר משמעותיים ביניהם הוא סיימון המפריס, המכהן משנה זו כאחראי על המיתוג (Branding) ועל התפעול (Operating) בטויוטה העולמית ובלקסוס, ומאז 2019 הוא האחראי על העיצוב במותגים אלה. 

המפריס, בן 56, הוא בריטי שסיים את לימודיו ב-1988, החל לעבוד בסטודיו גדול לעיצוב בבריטניה, הגיע ליפן שנה לאחר מכן והצטרף לטויוטה ב-1994. בטויוטה הוא התקדם במהירות, וכבר מ-2007 החל למלא גם תפקידי ניהול והובלה בתחומי העיצוב, התכנון, המחקר והפיתוח. 

בתחילת המאה היה אחראי ליצירת שפת העיצוב החדשה של טויוטה שנקראה 'Vibrant Clarity' ('בהירות תוססת'), ובעשור השני שלה הוביל את זו החדשנית של לקסוס, L-finesse ('L-עדינות'). המפריס מתגלה כאיש שיחה נעים ומרתק עם תובנות מעניינות, כזה שהייתם שמחים להעביר איתו כמה שעות בפאב או בבית הקפה השכונתי.

לקסוס LBX ראיון
צילום: לקסוס
 

דגם חדש – ושונה

ולמרות הניסיון העצום שלו, חשיפת לקסוס LBX החדש היא אירוע מיוחד עבורו, בגלל האתגר שהרכב החדש, הקטן בקו הדגמים של לקסוס, הציב בפני המותג.

המפריס מספר כי עם הניסיון הראשון עיצוב הרכב לא היה מוצלח; כידוע, נקודת המוצא של הדגם היא גרסת GA-B לרצפה TNGA המשרתת את טויוטה יאריס, ומכאן גם ממדים דומים. אבל ההמשך היה אחר.

"הרעיון בתחילת הדרך היה בעצם דומה למדי באופן כללי למה שהתקבל בסוף", הוא אומר, אך מוסיף כי "לא השגנו את הפרופורציות הנכונות, והתוצאה לא הייתה נכונה. אז התחלנו לעבוד על הפרופורציות – והכל פתאום השתנה. מה עשינו? ראשית, הגדלנו את החישוקים. זה היה מאוד חשוב, אבל כתוצאה מכך היינו צריכים 'לדחוף' את הגלגלים הקדמיים לפנים ובהתאם להאריך את בסיס הגלגלים. שינויים אלה שינו הרבה. בנוסף, הרחבנו את הרכב, וגם לכך הייתה השפעה רבה. רבים חושבים שמעצבים יכולים לעשות הכל לבד, אבל אנחנו צריכים לעבוד עם המהנדסים. אנחנו מצדנו היינו קרובים אליהם, עבדנו אתם בשיתוף פעולה הדוק – זה חשוב לנו כמעצבים, ואנחנו צריכים את התמיכה הזו.

לקסוס LBX
צילום: לקסוס

"לפני כשלוש שנים התחלנו לעבוד על עיצוב הרכב. אנחנו רואים בעיצוב כחלק מהפרויקט השלם, עובדים ביחד עם הצוות ההנדסי על איך ומה ואז משנים את הדברים כדי ליצור התאמה מרבית. כולם מדברים היום על פלטפורמה, אבל היא מהווה בהקשר הזה דבר קטן בתוצאה הסופית. אפילו בסיס הגלגלים אינו קבוע".  

כידוע, בסיס הגלגלים של לקסוס LBX הוא 258 ס"מ, 2 ס"מ יותר מזה של יאריס קרוס, אך האורך (419 ס"מ) זהה. השינוי ברוחב גדול בהרבה, גדול ב-6 ס"מ ל-182.5 ס"מ, ואילו הגובה נמוך ב-4 ס"מ, ל-156 ס"מ. המשמעות היא שלרכב יציבה והופעה דינמית מודגשות בהרבה. 

לקסוס LBX 2023
צילום: לקסוס

מהיכן הגיעה ההשראה? האם בחנתם את דגמי העבר? 

"הרעיון המקורי הגיע מאקיו טויודה (עד השנה, נשיא ויו"ר טויוטה/לקסוס העולמית) בעצמו. הוא רצה מכונית קטנה יותר, עם תנוחת נהיגה גבוהה (High Ride) וכזאת שבסופו של דבר תביא ליצירת רכב שיהיה מאוד 'חי' (לדברי אנשי לקסוס טויודה בחן אותה פעמים רבות על המסלול; א.ש). את הדברים האלה רצינו לבטא בעיצוב, ליצור רכב עם מראה 'פשוט ואמיץ'. 

"כל מכונית בלקסוס היא רעיון נפרד ולכל רכב יש אופי אחר ומראה שונה, ובעניין זה אנחנו שונים מיצרנים אחרים. אני לא רוצה ליפול במלכודת המוכרת בה כל המכוניות נראות דומה, ואני כן רוצה שהלקוח יתאהב במכונית האחת אותה בא לראות. אני לא רוצה שיגיע לאולם לראות מכונית אחת ואז ירצה לעבור לאחות הגדולה יותר שנראית מאוד דומה. כל דגם צריך ערך ואישיות משלו". 

לקסוס LBX עיצוב
צילום: לקסוס

ובכל זאת ניתן לראות כאן גם דמיון מסוים בחזית ל-RX 

"בשבכה של RX, של NX וגם של LBX הלכנו על מראה פשוט יותר אבל עם אופי בולט ועיצוב אמיץ. זה הכיוון שלנו, ועם זאת הקו הרך שיש ב-LBX מעל השבכה ישתלב בהמשך בדגמים אחרים של לקסוס. 

"מכוניות קטנות הן מאוד קשות לעיצוב; הן צריכות אופי ולפעמים העיצוב יכול לגרום להן להיראות כמו קריקטורה. עיצוב של מכונית קטנה יכול להתאים למכונית גדולה, אבל הפוך זה קשה".

לקסוס LBX חלק אחורי
צילום: לקסוס


האם ניתן לחשוב כאן על גרסאות מרכב נוספות, כמו למשל קופה? 

"אני רוצה לראות אבולוציה. עיצוב מכונית לא צריך להיות גמור היום וזהו. בשנים הבאות היא צריכה להתקדם. יצרנים צריכים להכניס לראש שמכונית צריכה להתפתח עם השנים ולהשתנות".

לקסוס LBX נסיעה
צילום: לקסוס

כמעצב, מה אתה חושב על הצגים שבימים אלה גדלים וגדלים? 

"אנחנו רוצים להקטין את ממדי סביבת הנהג אבל חייבים לשמור על הצג הגדול. בכל אופן, עולם הצגים הוא דבר חדש ואני לא סבור שהם צריכים רק לגדול, וצריך לבדוק אפשרויות נוספות. מדי פעם צריך לעצור ולחשוב מה אנחנו באמת צריכים...".

לקסוס LBX סביבת נהג
צילום: לקסוס