לפני כחודש, עם השקתה של חבילת המסלול החדשה למודל S פלייד, סיפרנו לכם על יריבות הנורבורגרינג המתהווה בין טסלה לפורשה.

זה התחיל ב-2021, כשטסלה רצתה לכבוש את מעוזה של היצרנית הגרמנית, ושלחה את מודל S פלייד לנפץ את זמן ההקפה של הטייקן בנורבורגרינג. טסלה אומנם הצליחה במשימה, והפכה לחשמלית הסדרתית המהירה ביותר במסלול המפורסם - אך גילתה שאלף סוסים לא מספיקים כדי לייצר זמני הקפה מרשימים אם הם לא מגובים בבלמים ובצמיגים ראויים.

פחות משנה לאחר מכן פורשה שלחה שוב את הטייקן טורבו S לגיהינום הירוק, הפעם עם "חבילת ביצועים", והחזירה את הגביע הביתה למרות נחיתות של כמעט 300 כ"ס.

כעת מגיעה התגובה של טסלה, שכצפוי, חזרה למסלול המפורסם עם "חבילת מסלול" משלה, הכוללת חישוקי אלומיניום מחושלים בגודל 20 אינץ', צמיגי 'גודייר סופרקאר 3R' דביקים, בלמים קרבון-קרמיים בגודל 410 מ"מ, נוזל בלימה משודרג וקאליפרים עם שש בוכנות מלפנים וארבע מאחור.

טסלה חבילת מסלול מודל S
צילום: טסלה

לצד השיפורים המכאניים, מקבלים גם שדרוג תוכנה שמשחרר את הגבלת המהירות ל-282 קמ"ש ומאפשר לפלייד לטפס עד ל-322 קמ"ש.

 כל אלו הספיקו כדי לסייע למודל S לקבוע זמן של 7:25.231 דקות, ולקחת בחזרה את כתר החשמלית החוקית לכביש המהירה ביותר במסלול הנחשב ביותר, כשהיא מקדימה את 7:33.35 הדקות שקבעה פורשה בשנה שעברה.

טסלה צירפה סרטון מריצת השיא, שבו רואים גם את השפעתה של הסרת הגבלת המהירות על התוצאה; הפלייד רשמה בישורת דוטינגר מהירות של 289 קמ"ש, ובסך הכל קיצצה יותר מעשר שניות לעומת שיאה הקודם.


 

אז איפה הבעיה?

שיא ההקפה למכוניות סדרתית בנורבורגרינג כבר מזמן הפך לאקט יחצ"ני נטו, שאין לו משמעות אמיתית בכביש (ואולי מעולם לא הייתה), אבל היצרנים ממשיכים לרדוף אחריו ביתר שאת בשנים האחרונות - ולא בוחלים באמצעים כדי לכופף קצת את החוקים; מאחר ואין גוף אחד שבוחן את המכוניות בתנאים זהים, לפי סטנדרטים מוחלטים, כל יצרן מייצר לעצמו "תנאים אופטימליים" לקביעת השיא - בין אם אלו שיפורי מנוע, משקל מופחת, עזרים אווירודינמיים או צמיגים דביקים. מקסימום מכריזים על גרסה בייצור מוגבל שכוללת את השיפורים הנ"ל - אבל מתהילת השיא נהנה הדגם בכללותו, ולא רק הגרסה המיוחדת. כך בדיוק עשתה לאחרונה הונדה, ששברה שוב את שיא ההקפה למכוניות הנעה קדמית סדרתיות עם הסיוויק טייפ R החדשה.

הונדה טייפ R על המסלול
צילום: הונדה

אצל טסלה המצב שונה, שכן לאחר פרסום תוצאות השיא הועלו ברשת טענות על שינויים מפליגים ברכב ששבר את השיא - ושהחברה למעשה רימתה. הטענות הגיעו בעקבות פוסט של היוטיובר המפורסם מישה חרודין, שמשמש כמדריך נהיגה בנורבורגרינג, וטוען שהחלונות האחוריים הושחרו במטרה להסתיר חלק מהשינויים שנעשו ברכב; לטענתו, רוב רכבי המבחן כוללים מושבי באקט וכלוב התהפכות מטעמים בטיחותיים, אך עצם העובדה שטסלה השחירה את החלונות מעלה תהיות לגבי הסרת המושב האחורי, המסכים האחוריים, הדיפונים ואמצעי הפחתת משקל נוספים.

טסלה שיא במסלול
צילום: טסלה

כמו כן, הועלו טענות לגבי המתלים בהם עשתה החברה שימוש, שלפי התמונות כוללים זוויות קאמבר קיצוניות בהרבה מאלו של הרכב הסדרתי, עניין המרמז על שימוש בקוילאוברים ייעודיים למסלול.

כך או כך, לפי צילומי ריגול עדכניים, פורשה בילתה רבות במסלול בשבועות האחרונים עם גרסה קרבית של הטייקן, שתקרא כנראה טורבו GT, וכוללת הספק משוער של כאלף כ"ס ואווירודינמיקה אגרסיבית. לפי הערכות, יש סיכוי גבוה שהשיא הטרי של טסלה כבר נשבר, ושפורשה תכריז עליו בקרוב כחלק מחגיגות 75 שנה ליצרנית.

פורשה טייקן GT
צילום: AUTOTV