"חברת BYD הוקמה ב-1995 כיצרנית סוללות, וב-2003 רכשנו חברה בשם קינשואן", מספר בראיין יאנג, המשנה למנכ"ל BYD בתחילת המפגש עמו, ומזכיר שלא פעם דברים גדולים מתחילים בקטן. 

לא רק בכלל, כך בתעשיית הרכב, גם ב-BYD. ההתחלה הייתה עם דגם בסיסי ומיושן, ובמקרה זה מדובר בסוזוקי אלטו קטנה ונושנה מהדור השני שיוצרה על-ידי חברה מקומית בשם קינשואן. באותה עת לא מעט יצרנים בנו בסין את האלטו – חלקם עם רישיון חלקי, אחרים בלעדיו. 

קינשואן, שהוקמה ב-1988, נרכשה ב-2003 והמכונית הקטנה הייתה לדגם הרכב הראשון של BYD תחת השם "פלייר", והיא אף ייצאה אותו לרוסיה ולדרום אמריקה. הרכב יוצר עד 2008 והוחלף על-ידי F0, רכב שהיה העתקה, וללא רישיון, של טויוטה אייגו הראשונה. כשנתיים לאחר רכישת קינשואן הוצג הדגם הראשון שפותח עצמאית בחברה, F3. "זה היה (ב-2008) גם רכב היברידי-נטען ראשון בעולם", אבל הוא היה עצמאי בערבון מוגבל מכיוון שהיה קרוב מאוד בעיצובו לדור התשיעי של טויוטה קורולה.

אבל BYD התקדמה מהר – וכיום היא נמצאת במקום ממש שונה. "ב-2022 מכרנו 1.86 מיליון מכוניות, ובמחצית של 2023 אנחנו כבר נמצאים עם 1.25 מיליון", אומר יאנג שמדבר גם על כך ש-BYD היא חברה פתוחה לשיתופי פעולה עם חברות אחרות, ביניהן טסלה וטויוטה בתחום הסוללות, וייתכן גם עם אודי וב.מ.וו.

BYD – תוכניות עתידיות
צילום: עזרא רפאל
 

סין – אירופה

יאנג מתייחס לכניסה לאירופה על האתגרים שבה ועל המתחרים בעולם. "האתגר הגדול שלנו באירופה הוא להביא לכך שיכירו אותנו, לכן אנחנו מדגישים שם את הטכנולוגיות המתקדמות שלנו ונחפש עוד הזדמנויות מעבר לדגמים המוכרים.

"החידושים שלנו העניקו לנו בסיס להובלה טכנולוגית, ויש לנו יכולת טובה להחליט מהר ולצפות את העתיד, ובזכות זה BYD התפתחה מהר. כבר זמן רב שאנו שחקן חשוב בתחום החשמלי. אנחנו מכבדים את המתחרים שלנו, ברור שגם את טסלה, וכולם תורמים לעתיד ירוק יותר". 

האם תשיקו גם את מותג הפרמיום שלכם, יאנגוואנג, באירופה?  

"זה תלוי בהתפתחות הפעילות שלנו באירופה. מוצר טוב, עם עיצוב טוב ושירות טוב יזכה בוודאי לאהדת הלקוחות בעולם ואני מאמין שיש מקום לרכב פרמיום שלנו".

BYD – תוכניות עתידיות
יאנגוואנג U8 | צילום: BYD

מה היחס שלכם לטכנולוגית תא-דלקן?

"בשימוש בתא-דלק כמקור אנרגיה אנחנו רואים בעיות בבטיחות ובעלויות. טכנולוגיות שעובדות היטב במעבדה לא בהכרח עובדות כך בפועל. מקור אנרגיה המבוסס על סוללות הוא טכנולוגיה בוגרת יותר. ל-BYD מספר חטיבות, ואנחנו מפתחים רעיונות נוספים לאנרגיה ירוקה." 

איך אתם מסתכלים על שפע יצרני הרכב שיש כעת בסין?

"כמו שאומרים חוקי הטבע, המתאימים ינצחו. ברור שיהיו מותגים שידעכו אבל זה ממריץ אותנו לשפר, להתקדם ולשמור על ההובלה. ההזדמנות שנתנו האנרגיות החדשות (NEV) שונה ממה שהיה בעבר בסין, ואלה הביאו לכך שיצרנים רבים הצטרפו וכעת אנחנו רואים בעיקר את השורדים; בעבר הגדולים רכשו את הקטנים וכעת כולם מתחרים זריזים. אבל התחרות תתחזק וחלק מהיצרנים ייעלמו בעתיד".

מה קורה עם הדגם סיגל? האם תייצאו גם אותה לאירופה? 

"סיגל זה דגם קטן יחסית שמתאים לדרישות הלקוח באירופה. אני חושב שהוא יכול להתאים לשוק הזה ואנחנו רוצים להגדיל את המבחר האירופאי".

BYD – תוכניות עתידיות
צילום: BYD