פרנסואה לבואן, ראש מחלקת העיצוב בפיאט שהגיע להשקת ה-600 בלינגוטו, טורינו, היה האחראי על עיצוב מכוניות התצוגה ברנו, ואני מכיר אותו מזה שנים בגלל תפקידו שם. לבואן היה גם אחראי לעיצוב טוויזי ואספאס וגם 5 החדשה והנוסטלגית שתגיע בקרוב לייצור.

ב-2021 עבר לבואן לסטלנטיס ומונה להיות האחראי על העיצוב בפיאט ובאבארט, וכמו עם רנו 5 החדשה, גם הפעם היה אחראי על עיצובה של מכונית חדשה המתקשרת ישירות לדגם עבר נחשב. 

"בעיצוב ה-600 שאפנו ליצור מכונית שתיראה חסרת גיל, מעוצבת כך שתוכל לחיות זמן רב מבלי להזדקן כמו ה-500. זה משהו שאנו מנסים ליצור בשני הכלים האלה, שייראו 'קול' גם בעוד עשור. רוב הכלים האחרים בשוק יזדקנו ולכן הלכנו על פשטות, דיוק וקווים זורמים.

פיאט 600
צילום: פיאט

"ההשראה לעיצוב היא הגיעה משילוב בין 500 ל-600 הישנה. ה-600 נוצרה שנתיים לפני ה-500, ב-1955 והעניקה השראה לא רק לעיצוב אלא גם לפיתוח מבנה למכונית שתהיה משפחתית ופשוטה לטובה. חיפשנו איך לשמר את הקווים שיש ב-500, לעשותם יותר בוגרים וחזקים ועם זאת לא להעתיק, ואם תביט מהצד תראה שהשתיים מאוד שונות. העיצוב כאן פשוט יותר, והוא יותר אלגנטי כי גדול יותר יכול גם להיראות כבד. 

"הרעיון היה ליצור מכונית שתהיה מזוהה מאוד מכיוון שהשוק צפוף, ורצינו שתפנה הפעם גם לגברים ולא רק לנשים. אנחנו צריכים להתחרות במיני מבחינת היכולת להיות אייקוניים ואלגנטיים ולצאת מהתפיסה הרגילה של השוק".

Fiat 600
צילום: פיאט

האם קיבלתם גם השראה מ-500X?

"כשתראה אותן זו ליד זו תבחין בכך שהן לא דומות. מה שמשותף לשתיהן הם הרמזים מה-500, אבל כל מרכיב קיבל אפיון אחר, הקווים כאן מדויקים יותר והרבה יותר נקיים. ב-X יש הרבה רמיזות לעולם הקרוס אובר, ואילו כאן יצאנו מעולם זה והרכב נראה פחות פנאי ויותר אלגנטי".

בפיאט אומרים שהתחילו לעבוד על פיתוח דגם כזה לפני עשור. האם נשאר משהו מהתפיסה המקורית?

"כשהגעתי לפיאט הייתה פלטפורמה, היה רעיון, העסק כבר התחיל לעבוד וראיתי את מה שהם עשו בעבר. היו דברים ששמרנו אבל דברים רבים כבר נראו ישנים כי זה היה ב-2013. 

"האתגר עם דגמים אייקוניים הוא בכך שאנשים רוצים לזהות את המכונית, כך שצריך לפזר בה מאפיינים שהם כמו קוד של הדגם. אנחנו רוצים לייצר תחושת דז'ה וו, ועם זאת לשלב דברים חדשים".

פיאט 600 ראיון
צילום: פיאט

האם זה קשה יותר?

"זה מאוד שונה מאשר ליצור משהו חדש לגמרי, מכיוון שעם עיצוב כזה צריך לדבר לזיכרון וללב של הלקוחות ואלה דברים שונים. היה מעניין גם לעבוד על הטופולינו באותו זמן, ובפועל להביא את הנוסחה של ה-500 בשתי צורות – אחת יוקרתית יותר ואחת נגישה יותר. זה אתגר להביא מתיקות ושימושיות למכונית עם פרופורציות שונות לגמרי". 

האם הכיוון של פיאט בעיצוב הוא רק נוסטלגי?   

"יש גם חלק אחר במסע שלנו והוא יהיה הרבה פחות נוסטלגי. החלק שאתם רואים פה קשור לעבר שאנשים אוהבים, אבל האחר יהיה מאוד שונה".

פיאט 600 בנסיעה
צילום: פיאט

האם אנחנו מדברים על היורשת של פנדה? 

"זה דגם חשוב בסיפור של פיאט והיא צריכה לשמור עליו. פנדה היא כבר מכונית אייקונית אז נהיה זהירים איתה כמו שאנחנו ב-500". 

עד כמה הגביל אתכם השימוש בפלטפורמה של סטלנטיס?

"כל חברה משתמשת כיום בשיטת הפלטפורמות וכל מותג משתמש בפלטפורמה משותפת כדי ליצור את הזהות שלו. מעבר לממדים המותג יכול לבטא ולהמציא את עצמו, והמגבלות הן רק הדמיון. כמעצבים אנחנו לא מוגבלים בגלל פלטפורמה אלא בגלל זמן הפיתוח. 

"הפלטפורמה הזו פותחה עם המכוניות הקודמות של הקבוצה, אז ברור שהכלים המקוריים הגדירו אותה אבל כך זה עובד. כאשר הפרויקט שלנו נכנס לפיתוח הוא הופך לסיפור ובזכות הקבוצה יש לנו הזדמנויות להשתמש במרכיבים מוכרים כדי לשפר את קצב הפיתוח ולסייע לפרויקט להיות רווחי יותר. לכן חשוב להבין בשלבי התכנון מה הרכב צריך ומה חשוב שאנחנו נפתח עבורו".

פיאט 600 סביבת נהג
צילום: פיאט

את מי ראיתם כמתחרים בזמן פיתוח ה-600?

"כשפיתחנו את הרכב לא הסתכלנו על אחרים כי רצינו להיות שונים, גם לא הסתכלנו על מוצרים עכשוויים אחרים בסטלנטיס מכיוון שחיפשנו דרך לחזור על ההצלחה של 500. ניסינו למצוא את המאפיינים והפרטים המיוחדים והנכונים למכונית הזו. אבל תמיד הייתה לידנו גם 500 כדי שנוכל לראות שהדברים מתאימים".

האם יהיו כאן בעתיד הרבה גרסאות?

"כרגע חשוב יותר שנפתח את המבחר שלנו. פיאט צריכה להיות מיוצגת בכל העולם, בשווקים רבים, ואנחנו צריכים קודם כל לפתח את המבחר. רק אחרי כן לגשת לגרסאות".

פיאט 600 לוח מחוונים
צילום: פיאט

אתה אחראי גם לעיצוב באבארט. האם הוא מותג בפני עצמו עם דגמים משלו או אחראי רק לגרסאות?

"עבורנו זה מותג עם היסטוריה ופילוסופיה, ולכן מה שהוא מייצר הם דגמים משלו, לא גרסאות של פיאט. אנחנו מנסים לגשת אליו עם הפילוסופיה שלו ולתת לכל פרויקט בפיתוח 'מקסימום אבארת'. כמותג גם הוא יתפתח וזה יהיה מעניין". 

כשאתה מביט בהיסטוריה של פיאט יש איזה דגם שהוא ה"פיבוריט"?

"אולי מולטיפלה המקורי – הוא חמוד ושימושי, קטן מבחוץ וגדול מבפנים. זה ה-DNA של פיאט".

פיאט 600 עיצוב
צילום: פיאט