כבר שנים שפיאט אינה מזמינה להשקות של דגמים חדשים, מכיוון שכמעט לא היו כאלה. לכן, כאשר היא עושה זאת, ומציינת כי זו תתקיים על הגג של המפעל ההיסטורי שלה בלינגוטו שבטורינו וזו תתקיים ב-4.7 – ברור שלאנשי פיאט יש משהו מאוד חשוב לומר.
 

חיבורים

בתאריך זה השיקה פיאט את 500 המקורית ב-1957 ואת 500 החדשה ב-2007 – שני דגמים שהיו להצלחה כבירה עבורה. אותה פיאט 500, מעבר להשפעה הגדולה על עולם הרכב בשנות החמישים והשישים, הייתה בדור השני לפני 16 שנים למנוע הצמיחה שלה, זה שהעניק לה אפילו את יכולת הרכישה של קרייזלר לייסודה של FCA. 

דגם זה הוא שאפשר לפיאט להישאר רלוונטית גם כאשר נשארה עם דגמים שהתבססו על פלטפורמות מאוד ותיקות, גם להציג הצעה מחושמלת משלה, 500e

פיאט 600
צילום: פיאט

ובכן, בתאריך זה בשנת 2023 פיאט משיקה לא דגם אחד כי אם שנים – האחד, 600 הגדול מ-500; השני, טופולינו, הקטן ממנה – ואלה כיאה לתקופה בלבד חשמליים בלבד, וגם הם נושאים שמות של דגמים מפעם. "אנחנו חוזרים לחיים", אומרים קברניטי החברה. 

בלינגוטו, הפרבר העייף והדהוי של טורינו, כבר מזמן לא מייצרים מכוניות. הבניין, שעם חנוכתו לפני 100 שנים היה מתקדם ביותר וזכה לפרסים בארכיטקטורה תעשייתית, משמש היום בעיקר כמלון ומרכז קניות.

על המסלול המפורסם הנמצא בגג ואורכו 1500 מטרים, זה שחובבי רכב רבים זוכרים מהסרט ה'ג'וב האיטלקי', כבר לא נוסעות מכוניות לצורך בחינה. אם הן נוסעות על חלקי המסלול שעוד קיים, זה לאט ולצילומים בלבד. 

פיאט 600 מושבים
צילום: פיאט

פיאט מצדה כבר לא מייצרת בהכרח מכוניות באיטליה, הדגמים שהוצגו באירוע ייוצרו בפולין (600) או במרוקו (טופולינו), וגם הבסיס של הדגמים האלה אינו שלה; הרצפה היא זו שפיתחה מי שהייתה PSA (פיג'ו-סיטרואן) ובינואר 2021 יצרה עם FCA את תאגיד סטלנטיס. 

וחיבור אחרון, בינתיים. פיאט 600 מקורית, שהיה לה תפקיד חשוב במינוע של איטליה, החליפה ב-1955 את טופולינו שיוצרה כאן. הפעם טופולינו היא מכונית חשמלית עירונית שיש לה מפרט של קוודרסייקל, והיא זהה לסיטרואן אמי שהושקה ב-2020 ולאופל רוקס- e הזהה אף היא מ-2021.

פיאט 600 חלק אחורי
צילום: פיאט
 

חוזרים לחיים

רגע לפני תחילת הנאומים אני פוגש באוליבייה פרנסואה, המנכ"ל הוותיק של פיאט, באולם הכניסה. הוא נרגש ומהורהר כאחת. "הרבה זמן עבר מאז שנפגשנו", אני אומר לו, "אני יודע. הגיע הזמן" הוא מחייך. אני זוכר אותו ניצב ליד סרג'יו מרקיונה המנוח באחת ממסיבות העיתונאים האחרונות שלו ב-2018 ומחייך כאשר מנכ"ל FCA דאז אומר ש"פיאט כבר אינו מותג רלוונטי לאירופה". 

"העתיד של פיאט באמת היה בסימן שאלה", אומר פרנסואה, "אבל כעת אנחנו יכולים לשים תקופה זו מאחורינו, ונפתח במתקפת מוצרים שתחזיר תוך שלוש שנים את פיאט למקומה ותמחק את סימן השאלה". פרנסואה אומר כי בפרק זמן זה פיאט תציג שלושה דגמים חדשים. "סטלנטיס מאפשרת לפיאט למצות את הפוטנציאל שלה", מציין פרנסואה, ויש לכך בסיס, גם מעשי מאוד. 

פיאט 600 פנים
צילום: פיאט

והדגמים החדשים של מבוססים על הפלטפורמה CMP שפותחה בזמנו על-ידי PSA למכוניות סופרמיני (קטגוריה B) ודגמי פנאי קטנים (B-SUV). זאת משרת דגמים מוכרים כאן משל פיג'ו (2008 ו-208), סיטרואן (C3, C4  ו-C3 איירקרוס), אופל (קורסה, מוקה, קרוסלנד), DS (3 קרוסבק). הדגם החדש הקרוב ביותר, גאים לציין שם, הוא ג'יפ אוונג'ר החשמלי, 'מכונית השנה 2023 באירופה' שנבנתה על הבסיס החשמלי החדש והכה רלוונטי ל-600, הלא הוא eCMP. לא רק; גם יחידות ההנעה והמכלולים העיקריים האחרים באים מאותו מקור. 

"התחלנו לעבוד על אחות גדולה ל-500 כבר ב-2013, אבל לא הייתה לנו פלטפורמה מתאימה", אומר פרנסואה המוסיף כי, "הפלטפורמה של הגרנדה פונטו הייתה מיושנת". הוא מתעלם משאלתי על אפשרות הפיתוח שלה, כזו המשרתת את 500X ובעיקר את אלפא רומיאו טונאלה, דגם הפנאי החדש. בזמנו, "לנצ'יה ואלפא לא עשו מכונית בקטגוריה B, אבל ג'יפ עשתה רנגייד, אז אנחנו בנינו500X ". החשוב הוא מה שפרנסואה מציין בהמשך: "לא היה לנו שותף לפיתוח ובכל פעם שהתקדמנו נאלצנו לעצור". מה נשאר מאז? לא הרבה. כנראה רק הרצון ליצור אחות גדולה ל-500 ברוח 600 של פעם. 

פיאט 600 מושבים קדמיים
צילום: פיאט

כשכיסויי הרכב מתרוממים מתגלה 600 החדשה שנראית גדולה למדי. היא קצרה ונמוכה מ-500X, מה שממקם אותה, כמו שאומרים בפיאט, בין קטגוריית הסופרמיני קלאסית לבין דגמי הפנאי הקטנים. "לא", מדגיש פרנסואה, "זו אינה המחליפה של 500X שתיוצר עוד שנה לפחות". 

אבל 600, שאורכה 417 ס"מ, לא תהיה המכונית הגדולה בהיצע של המותג. "פיאט", מוסיף פרנסואה, "תציג מכוניות שאורכן ינוע בין 2 מטרים ל-4.5 מטרים; זה נשמע רק קצת יותר גדול מ-600, אבל זה משמעותי". ובקיצור: משפחתית או דגם פנאי קומפקטי, או גם וגם. 

חשיפת פיאט 600 – יותר מעוד דגם חדש
צילום: פיאט

האם פיאט צריכה לייצר רק מכוניות קטנות? 

"זו שאלה של השלמה עם המותגים האחרים בקבוצה. סיטרואן עושה דברים גדולים אבל נגישים. אנחנו צריכים להיות בין קטן מאוד, קטן וקומפקטי. 450 ס"מ זה כבר די גדול".

האם פיאט תשתמש בעתיד רק בשמות נוסטלגיים? 

"כרגע כן, אבל אני לא נשבע על זה. יהיה נחמד להמציא שמות חדשים ואני חושב על זה כרגע". 

האם משהו נותר מאותו פיתוח מקורי? אני שואל את אנטוניו מסאצ'י, האחראי לפיתוח מוצרים חדשים בפיאט, וזה עונה כי "הרעיון להציג דגם כזה החל לפני עשור אבל שינינו הרבה. הרעיון התפתח. התפיסה שהצגנו אז הייתה שונה וזה היה דגם אחר. אז הרצון היה לפתח 500 מוגדלת". 

פיאט 600 סביבת נהג
צילום: פיאט

ואנחנו חשבנו ש-500X הוא הסוג הזה

"500X הוא קרוסאובר, רכב בעיצוב של דגם פנאי היוצר הופעה חסונה, ובתחילת הדרך אפילו הייתה לו הנעה כפולה. כעת רצינו משהו שהוא קצת יותר גדול מ-B קלאסי".

האם ניתן לדמיין גרסת מולטיפלה עם שישה/שבעה מקומות כמו שהייתה ל-600 המקורית? 

"זה רעיון טוב... אנחנו בודקים כעת הרבה אפשרויות ולא סוגרים אף דלת. המולטיפלה היה טוב מאוד בזמנו, אבל כל דגם הוא סיפור אחר וחדש". 

פיאט 600 מושבים אחוריים
צילום: פיאט
 

על גג העולם

כאשר המכוניות ניצבות על הגג הנאה בטורינו, מרחוק נשקפים האלפים ומאחורי כל אלה השקיעה, קל להבין מדוע בפיאט מרגישים על גג העולם. קל להבין גם למה מתכוון ראש מחלקת העיצוב, פרנסואה לבואן (ראיון נפרד עימו בקרוב), שאומר שרצה להביא מאפיינים שיש ל-500 באופן בוגר ומדויק יותר אל הדגם הנאה הזה, ועם קווים פשוטים וספורטיביים יותר. 

הבסיס והמכלולים כאמור מוכרים ועדכניים, ומתחת למרכב המקסים אין הפתעות. בסיס הגלגלים הוא 256.2 ס"מ, האורך 417 ס"מ, הרוחב 178 ס"מ והגובה 152 ס"מ. לרכב מרווח גחון נאה של 20 ס"מ, נפח תא המטען 360 ליטרים ומשקלו 1520 ק"ג.

600 החדשה, שצמודה לה הסימול e, מבוססת כאמור על גרסה חשמלית חדשה של פלטפורמה CMP. למנוע החשמלי ההספק המוגדל של 156 כ"ס עם מומנט של 26.5 קג"מ, כך שהרכב יגיע ל-100 קמ"ש ב-9 שניות ועד ל-150 קמ"ש. הסוללה היא החדשה, זו עם 54 קוט"ש (ברוטו; 51 קוט"ש נטו), לטווח של 409 ק"מ, וכיאה לשמה עד 600 ק"מ בתוואי עירוני בלבד. 

פיאט 600 חשמלית
צילום: פיאט

למרות הסיומת e ועיקר המיקוד בחשמל – וכמו בדגמים הקרובים האחרים הנ"ל – פיאט 600 תוצע גם עם מנוע בעירה פנימית, כאן במהדורה העדכנית של הטורבו-בנזין 1.2 ליטר במחזור מילר עם מערך היברידי-מתון (48 וולט) ותיבה דו-מצמדית שיש לה 6 הילוכים. 

עיצוב סביבת הנהג מפגין קרבה ל-500, בלוח המחוונים וגם בצג המרכזי, והגוונים נעימים. האווירה הכוללת בתא הנוסעים נעימה, למרות שמשטחי הפלסטיק נוקשים. בורר ההילוכים במבנה של מערך לחצנים הממוקם בין המושבים, נראה מעניין. נראה כי אנשי פיאט השתדלו שלא להשתמש בפקדים וחלקים של דגמים קרובים, כדי לשמר על ההופעה המקורית שלהם. המרחב מאחור, כך נראה, סביר לרכב שכזה. 

אנשי פיאט הבטיחו לשמור על מחיר נגיש לדגם החדש, וזו הסיבה למיעוט גרסאות ואף רמות אבזור, מהן תהיינה רק שתיים: 'רד' ו'לה פרימה'. 

פיאט 600 לוח מחוונים
צילום: פיאט
 

נפרדים

להתנסות עם הדגם החדש נמתין לחודש אוקטובר. "אתם עוד תפגשו בנו לא מעט בעתיד הקרוב, ואני בטוח שתהיו מרוצים", מסכם פרנסואה, ומציע לרשום ביומן את התאריך 11.7.24 (הפעם לא 4.7) ומבטיח שיום זה, בו יחגגו 125 שנים לפיאט, יצוין גם בהשקה חשובה. 

הדבר החשוב בערב הזה הוא בהצהרה כי פיאט חוזרת לחיים, וכי זה ביטוי ראשון לרנסנס שלה, ונראה שכמו כינוי האירוע, היא באמת 'עם מסלול לעתיד'. כאשר מדובר ביצרן כה ותיק, חלק בלתי נפרד מאיטליה ומזהותה, זו בהחלט בשורה משמחת.

פיאט 600 בישראל
צילום: פיאט