בסוף שנת 2000 ביצע המותג מיני תחת הבעלים החדש יחסית דאז, ב.מ.וו, את אחד הצעדים הגדולים בהיסטוריה שלו – חשיפת המיני החדשה באמת מזה שנים. זו החליפה את המיני המקורית – רכב שהוצג בסוף שנות החמישים (1958) ומאז עודכן תכופות – והיוותה למעשה השקה מחדש למותג בגלגולו המודרני. ההשקה המחודשת הצליחה ממש – המותג הפך לאייקון אופנתי ונדמה שאהבת הקהל אליו אפילו גברה. 

שנת 2023 ואנחנו נמצאים במינכן, לקראת תערוכת הרכב, וב.מ.וו מתכוננת להצגת דור חדש (רביעי) למכונית הקטנה. לפנינו "קולקציית" המיני החדשה ובאוויר ישנה תחושה של עוד צעד משמעותי בהיסטוריית המותג. הדור הרביעי למיני האצ'בק החדשה מסמן שינוי גדול עבור הדגם המזוהה ביותר עם המותג. הוא מבוסס על פלטפורמה חשמלית שפותחה בשיתוף עם קבוצת גרייטוול הסינית תחת מיזם משותף שמכונה 'ספוטלייט'. וכן, הוא ייוצר בסין. אגב, בקרוב יזכה גם הדור הקיים לעדכון מקיף וימשיך להיות משווק במקביל בגרסאות הבנזין.

מיני קופר דורות קודמים
צילום: מיני
 

מיני קופר E ו-SE החדשות

למרות מידות דומות למדי לאלה של הדור היוצא, ובגלל בסיס הגלגלים ארוך יותר בכ-3 ס"מ (מיני טרם פרסמה נתונים מלאים) ומרכב קצר יותר הפורופציות מעט שונות. המיני החדשה גם רחבה בכ-2 ס"מ ומעט גבוה יותר, בגלל הסוללות שמתחת לרצפה. הפלטפורמה החדשה, מסביר לי סטפן פלק האחראי לפיתוח, תשרת גם האייסמן העתידית שתיצור אף היא בסין. במיני גם עושים סדר בקו השמות כאשר מעתה רק הדגם הזה יכונה קופר.

המופע הכולל שונה מהמוכר – מיני עשתה צעד נוסף לכיוון המודרני והעכשווי ומתרחקת מעט מהקו הרטרו-נוסטלגיה של קודמותיה. גם האחוריים נראים מאוד שונים בזכות יחידות תאורה חדשות במבנה ייחודי – ועדיין, ברור למרחקים שזוהי מיני. זאת כנראה כי הגרמנים שמרו על מאפיינים מוכרים כמו מראה הגג שצבעו שונה, חיפויי הכנפיים, ופיסולי מכסה המנוע בקצר. 

מיני קופר חלק אחורי
צילום: מיני

השאיפה, מסביר לי אחראי העיצוב במיני, אוליבר הילמר, הייתה "להגיע למראה פשוט ומינימליסטי יותר עם הרבה פחות קישוטים כדי לחסוך במשקל ולשפר אוירודינמיות". ההשראה הגדולה הגיעה לטענתו מהמיני המקורית שהייתה מאוד מינימליסטית. 

הדור החדש יוצע בשתי גרסאות חשמליות: קופר E הבסיסית שלה 184 כ"ס (זהה להספק של החשמלית היוצאת) ו-29.6 קג"מ, וקופר SE המייצרת 218 כ"ס ו-33.7 קג"מ. בעתיד צפויה להיחשף גם גרסת 'JCW' ספורטיבית עם הספק גבוה יותר (הערכות מדברות על 250 כ"ס). לקופר E סוללת 40.7 קוט"ש ואילו ל-SE סוללת 54.2 קוט"ש והטווח בהתאם – 305 ק"מ או 402 ק"מ בהתאמה. הביצועים נאים: 7.3 שניות ל-100 קמ"ש ב-E ו-6.7 שניות ב-SE החזקה יותר.

מיני קופר פנסים
צילום: מיני

הדור החדש למיני גם מתהדר בשינוי משמעותי לסביבת הנהג עם צג OLED חדש עגול וגדול (קוטר של 24 ס"מ) במרכז. במיני מציינים את המעבר לתפיסה מינימליסטית יותר בפנים הרכב: זה אומר שהצג והתצוגה העילית יחלקו ביניהם את תפקיד לוח המחוונים הקלאסי. מערכת המולטימדיה החדשה כוללת ממשק מתקדם עם מגוון אפשרויות, עדכוני תוכנה מהאוויר (OTA), מיני תציע מפתח דיגיטלי ועוד.

במיני מציינים כי המערך החדש יציע שפע מצבי ניהוג ואווירה ומתיימר גם לשחזר את צליל המפלט המסורתי של הקופר; וזה משהו שנצטרך לחכות ולשמוע במו אוזנינו. 

מיני קופר מסך
צילום: מיני

בסביבת הנהג נעשה שימוש נרחב יחסית בתאורת אווירה ייחודית ובנוסף מדווחים במיני על שימוש נרחב בחומרים קלים וממוחזרים – במפגש הסטטי הראשוני שלנו עם המכונית הרושם שהותירו החומרים היה פחות מוצלח. על צד החיוב ניתן למנות את הצג הדקיק, העגול והאיכותי שמציג ממשק נאה ומיוחד למראה. מעניין אם יהיה קל לתפעול. במיני שמרו על כמה מהמתגים הבולטים בסביבת הנהג המאוד מינימליסטית. אחד מהם הוא הבורר ואחר אחראי להתנעה בתנועה סיבובית. אני לא בטוח אם סידור פתחי האוורור יהיה מספק בקיץ הישראלי. (אחד הפתחים המרכזיים מוסתר).

מיני קופר סביבת נהג
צילום: מיני

במיני טוענים לשיפור רב במרחב מאחור והם כנראה צודקים, ועדיין יש בגלל מבנה שלוש הדלתות הכניסה פחות נוחה. המרחב עצמו – גם אם עדיף על זה של הדור היוצא – לא מבריק ואם הנהג אינו מתחשב או גבוה מרווח הרגליים די מצומצם. תאורת הלד האחורית משתנה בהתאם למצבי הניהוג וזה נחמד. 

אנשי מיני טוענים בתוקף שעל אף המעבר לחשמל הקופר שומרת על אופיה המוכר ועל היכולת הדינאמית הגבוהה והמהנה שלה. כדי להדגיש זאת המושג "קארטינג" נשלף שפע פעמים, אולם ברור שנצטרך להמתין למבחן דרכים מלא כדי לראות אם המכונית הזו – שמתחילה קו מוצרים חדש ורענן של היצרנית – עומדת בהבטחות.


מיני קופר E 2023
צילום: מיני