לא יעזור, משהו ברכבי הסלון של סיטרואן, לדורותיהם, פשוט מגניב. החל מטרקסיון אוואנט האוונגרדית שייצורה החל ב־1934, דרך DS האייקונית, עבור ב־XM המבריקה ועד ל־C6 המרשימה. זו האחרונה הייתה גם האחרונה מסוגה וייצורה פסק ב־2012. סיטרואן לא הייתה יחידה; כל המותגים העממיים ייצרו מכוניות סלון, אבל אלה שקנו באירופה העדיפו את אלה של מותגי היוקרה משם.

והנה אני עומד מול CX GTI 2.5 טורבו 2 – הדגם שהיה בין DS לבין XM, יוצר בשנים 1974 עד 1991; כאן במהדורה 2 מ־1985 – אותו קיבלתי לנסיעת התרשמות קצרה, ומצאתי את עצמי מחייך מין חיוך דבילי כזה. כי כמה שהנ"ל מגניבים, הם לא כמו סיטרואן CX GTI 2.5 טורבו 2.

סיטרואן CX GTI 2.5 טורבו 2 - התרשמות מאוחרת
צילום: אוהד אלגוב
 

מגניבים ומגניבות

כי היא ארוכה ומגניבה. ויש לה כנף אחורית מגניבה. ושטח החלונות פשוט עצום ומגניב. ותאורה צהובה מגניבה לפנסי החזית ולתאורת הערפל (גם). ויש לה סמלים בכל פינה עם כיתוב כזה של סיטרואן CX GTI 2.5 טורבו 2. 

וסביבת הנהג שלה לא פחות מגניבה, עם דשבורד שנמשך עד לבין המושבים הקדמיים. יש ארבעה צגים דיגיטליים קטנים בחלקו העליון מגניבים לגמרי, פתחי המיזוג ניצבים בצורה מגניבה באזור שהוא ללא ספק נמוך מדי וגלגל ההגה הזה שיש לו רק זרוע אחת ומוטבע עליו הכיתוב 'טורבו' ואין יותר מגניב מזה.

סיטרואן CX GTI 2.5 טורבו 2 - התרשמות מאוחרת
צילום: אוהד אלגוב

גם המושבים מגניבים, מרופדים עור בתפירה שמשאירה רק ריבועים על ריבועים, תפוחים כאלה. יש תא כפפות שכמעט נסגר עד הסוף ויש דיפוני צד עם תפירה ניצבת וטיפה זוויות ושם יש גם מצית. בכל דיפון. כן, גם באחוריים(!). וגם מאפרה כמובן. בכולם. כאילו הדבר היחיד שהוא יותר אייטיז מזה, זה העניין שזה כל כך צרפתי, האומה שחתומה על סיגריות ז'יטאן וגולואז ולא מפסיקה לעשן בכל מקום ציבורי אפשרי. וזה כל כך מגניב. 
  
סיטרואן CX GTI 2.5 טורבו 2 - התרשמות מאוחרת
צילום: אוהד אלגוב
 

הנסיכה המתעוררת

ואז אני מניע והמנוע המוגדש מתעורר משינה בצורה עצלנית משהו. לוחץ על המצמד ומשלב הילוך ומתרשם מכמה כל הפעולה הזאת מעורפלת. וכך כמעט בלי ללחוץ על דוושת התאוצה הרכב יוצא מהמקום במין נינוחות כזאת, שאומרת "אתה הכי מגניב פה, לאן אתה ממהר". אבל אני מוותר על השיק שלי ולוחץ חזק יותר על דוושת התאוצה ואז המכונית מרימה את החרטום ולא ממש מתקדמת קדימה באופן שבו דמיינתי ש־CX GTI 2.5 טורבו 2 צריכה להאיץ. ואז אני מפנה חזק את החרטום לעבר הפנייה שמאלה הראשונה שיש לי במגרש החניה הנטוש הזה וזוויות הגלגול הכל כך גבוהה שחוויתי בשילוב לחיצה על דוושת הבלם הספוגית למדי על גבול הקטסטרופה, גרמה לי לרצות לעשן כמו צרפתי באמצע קניון הומה אדם. להוריד פאניקה ממחשבות אסורות על יכולות דינאמיות כשאני ספון בתוך גרסת הביצועים של סיטרואן CX GTI 2.5 טורבו 2.

את מי מעניינים הביצועים, חשבתי לעצמי כשנזכרתי שמעולם לא טעמתי טעמה של סיגריה בכלל, צרפתית בפרט. איזה כיף כאן, ספון במושב הכי מפנק שישבתי בו בעשור האחרון לפחות, ויש לי ארבעה מחוונים דיגיטליים שמקרינים כתום של אייטיז ולוח מחוונים מגניב וגלגל הגה שמוטבע בו המילה 'טורבו'.

סיטרואן CX GTI 2.5 טורבו 2 - התרשמות מאוחרת
צילום: אוהד אלגוב

סיטרואן CX GTI 2.5 טורבו 2 הוא רכב נעים, ולא הייתי צריך הרבה מטרים במגרש החניה הנטוש ההוא בשביל להבין עד כמה המתלים הפניאומטיים האלה שמכוונים לרכות נטו, יכולים לאפשר לגמוע בקלות את המרחק שבין העיירה הציורית חדרה לעיירת הקייט האקזוטית אילת. ולעזאזל הדינמיות. ובואו, מי צריך יכולת דינמית כאשר ספונים במושב של סיטרואן CX GTI 2.5 טורבו 2.
 

שרעפים בעשן

אני כבר רואה את עצמי בדמיוני מדליק סיגריה מאחד המצתים שבדיפוני הדלתות, משתעל שיעול של אחד שלא עישן בחיים שלו, נוסע דרומה, הרוח פורעת את מה שנשאר משיער ראשי ומחייך. כל כך מחייך. כי אני נוהג בסיטרואן CX GTI 2.5 טורבו 2, וזה הרכב הכי מגניב בעולם, לפחות באותם רגעים.

סיטרואן CX GTI 2.5 טורבו 2 - התרשמות מאוחרת
צילום: אוהד אלגוב


סיטרואן CX GTI 2.5 טורבו 2
מנוע טורבו-בנזין 2.5 ל'; 4 צילינדרים, רוחבי. הספק/סל"ד 168 כ"ס/5000 סל"ד. מומנט/סל"ד 30 קג"מ/3250 סל"ד. תמסורת ידנית, 5 היל'; קדמית. בסיס גלגלים 309.5 ס"מ. ממדים אxרxג 490x177x138 ס"מ. מתלים קדמיים/אחוריים מערכת הידרופנאומטית. בלמים קדמיים/אחוריים דיסקים מאווררים/דיסקים. צמיג קדמי/אחורי 205/55-17. משקל 1480 ק"ג