בראשית סגמנט המסחריות הקלות מדובר היה בכלי רכב פשוטים שלרוב היו למעשה מכוניות "פרטיות" מוסבות, והתוצאה בהתאם. אלא שאז בא לעולם סיטרואן ברלינגו המקורי (1996) והציג מבנה חדש לרכב בסגמנט, מבנה שהגדיר מחדש את החוקים ואמות המידה בסגמנט. מכלי רכב נישתיים למדי הפכו המסחריות הקלות לכלי עבודה של ממש לבעלי מקצוע בתחומים שונים ומגוונים.

השנה צמח הסגמנט בישראל ב-22% ביחס לנתוני השנה הקודמת, הרבה יותר משיעור הצמיחה הזניח של השוק כולו (כ-1%). לא פחות מ-5,936 מסחריות קלות נמסרו השנה – כ-2.2% מהשוק, נתון מפתיע לאור הייעוד המסחרי של כלים אלה. או שאולי זה לא ממש אמור להפתיע, שכן כיום כלי הרכב בסגמנט מציעים איכות חיים גבוהה למדי ובהתאם לתצורה מתאימים גם לשימוש דואלי – עבודה ומשפחה. 

טויוטה סיטי
צילום: יצרן
 

המסחריות הקלות הנמכרות בישראל 2023

סיטרואן ברלינגו – 3,746 יח'
טויוטה סיטי – 829 יח'
אופל קומבו – 688 יח'
פולקסווגן קאדי – 398 יח'
פיאט דובלו – 275 יח'

השנה, כבכל שנה בשנים האחרונות, מי שמוביל את הסגמנט הוא זה שגם אחרי להגדרתו מחדש – סיטרואן ברלינגו. המסחרי של היצרנית הצרפתית שולט בשוק ביד רמה כבר שנים, אולם לאחרונה הפער בינו לבין המתחרים הבודדים שעוד נותרו הלך והצטמצם.

בשנת 2023 סיטרואן ברלינגו נמסר ב-3,746 יח', לא פחות. מדובר בנתון פנטסטי לרכב מסוגו המהווה עלייה של כ-12% ביחס לנתוני 22', וברלינגו מהווה מעל ל-63% מהשוק בשנה זו – לדגם יחיד!

אופל קומבו
צילום: יואל פלרמן

סיטרואן רשמה לעצמה עוד כמה הישגים השנה: 544 יח' מתוך הכלים שנמסרו היו של גרסת המקסי עם שבעה מושבים, נתון שגם הופך אותו לאחד מרכבי 7 המק' הנמכרים בישראל (מקום שמיני). 96 יח' מסך מסירות הדגם היו של הגרסה החשמלית, ו-28 יח' מתוך אלה היו של הגרסה החשמלית הארוכה עם 7 מק' – ברלינגו הוא גם המסחרי הקל החשמלי הנמכר ביותר. הוא רושם הישג נוסף אחרון: אל נתון המסירות יש להוסיף עוד 36 יח' שנרשמו כמונית, כך שהוא גם המונית הנמכרת ביותר בסגמנט זה.

אבל רשימת ההישגים של ברלינגו לא מסתיימת כאן, שכן מתוך חמישה דגמים המשווקים בסגמנט שלושה נוספים הם למעשה ברלינגו בשמות שונים. במקום השני מתייצב טויוטה סיטי, הנציג ה"יפני" בחבורה, ממנו נמסרו 829 יח' (173 יח' 7 מק'). אופל קומבו ה"גרמני" מתמקם שלישי עם 688 יח'.

פיאט דובלו
צילום: פיאט

ה"ברלינגו" הרביעי הוא פיאט דובלו ששיווקו בדור החדש המבוסס על המסחרית הצרפתית החל השנה. מדובלו נמסרו 275 יח' (18 מתוכן 7 מק'), נתון המספיק לו כדי להגיע למקום החמישי. 

אם סוכמים את כלל מסירות ברלינגו על שמותיו השונים מקבלים נתון מדהים: 93% מהכלים בסגמנט השנה היו למעשה סיטרואן ברלינגו. עוד נציין כי יבואנית אחת שולטת בשוק: לובינסקי עם ברלינגו וקומבו מחזיקה נתח שוק של כ-75%.

הדגם היחיד שאינו קשור בשום צורה לברלינגו הוא פולקסווגן קאדי המתמקם רביעי עם 398 יח' שנמסרו בשנת 2023. מדובר בנתון המהווה עלייה של כמעט 70% במסירות הדגם ביחס לשנה הקודמת. 226 יח' מתוך כלל מסירות הקאדי היו של גרסת 7 המק', אליהן יש להוסיף עוד 19 יח' שנרשמו כמוניות.

פולקסווגן קאדי
צילום: יואל פלרמן