מבול המותגים הסיניים חסר התקדים שהסתער על ארצנו מבלבל – בעשרים וארבע השנים האחרונות, וסופרים. הפעם בפינת "הסיני החדש בשכונה" או "הטסלה הסינית הבאה", במקרה הזה גם "הסינית שתאתגר את מותגי היוקרה ההם" ניצב ניאו, ממותגי הרכב המדוברים והמסקרנים כיום. 

דלק מוטורס (ב.מ.וו, מאזדה, פורד) היא היבואן, אבל הפעילות מוגדרת 'יבוא עקיף', מכיוון שדלק פועלת מול ניאו אירופה ונורבגיה. הסיבה: ניאו, בדומה לטסלה, משווקת את המכוניות שלה באופן ישיר.

ניאו דגמים בארץ
צילום: ניאו
 

צעדים ראשונים

ניאו הוא מיזם רכב חשמלי שהחל את דרכו ב-2014 בשם 'נקסט EV' לאחר שהמייסד הכריזמטי לי בין (וויליאם לי באנגלית, מכונה גם 'אילון מאסק הסיני') הצליח לגייס השקעות של גופים גדולים ומוכרים, גם של דמויות מפתח בכלכלה הסינית. כמו המקים של שיאומי.

על המיזם, שנרשם באיי קאיימן, שמענו בעונה הראשונה (2014-2015) של מרוצי פורמולה E דרך קבוצה שיצאה לדרך בשם 'צ'יינה ריסינג' אך הפכה לנקסט EV בזכות החסות של היצרן החדש. הנהג המוביל, נלסון פיקה ג'וניור, זכה באליפות הראשונה בה כל הקבוצות השתמשו באותה מכונית (פיתוח של רנו וספארק עם מנוע של מקלארן).

נלסון פיקה ג'וניור
נלסון פיקה ג'וניור | צילום: ניאו

נקסט EV רכשה בהמשך את הקבוצה, החלה להשתמש במנוע מתוצרתה והתוצאות היו לגרועות. במהלך העונות שם הקבוצה השתנה (באחד הגלגולים גם ל'נקסט EV ניאו'), ובשלב מסוים הבעלות עברה וניאו נותרה כנותנת חסות. לקראת עונת 2023-2024 ניאו ניתקה קשר. 

במקביל לפעילות הספורט נקסט EV הפך לניאו, ומי שציינה זאת הייתה מכונית הקיצון החשמלית EP9 שנחשפה בסוף 2016 בלונדון. זוהי מכונית מסלול שהתבססה על שלדה של לולה הבריטית, נועדה להפגין את הפוטנציאל החשמלי ועשתה זאת עם מנוע לכל גלגל והספק של מגה קילוואט, 1360 כ"ס. EP9 קבעה לא מעט שיאי מסלול, אחד מהם בנהיגה אוטונומית (באוסטין), ובין השאר עשתה מחזיקה כיום בשיא נורבורגרינג לחשמלית לא-סדרתית, עם זמן הקפה של 6:45.90.

ניאו EP9
ניאו EP9 | צילום: ניאו
 

פס ייצור

ב-2017 הוצג הרכב הסדרתי הראשון, ES8, דגם פנאי כמובן. ייצורו החל ב-2018, באותה שנה ניאו הונפקה בבורסה בניו יורק והייתה תוך זמן קצר לאחד ממותגי הרכב המדוברים, ובסופה הוצג גם דגם קטן יותר, ES6. הוצאות גבוהות ותקלות ראשונות הביאו לכך שניאו נקלעה לקשיים, והקורונה החריפה את המצב. כדי למנוע את קריסתה רכש ב-2020 מחוז הייפיי בסין 25% ממנה וסייע להביא משקיעים נוספים. 

הבאז הגדול סביב טסלה באותן שנים סייע גם לניאו, שסומנה (גם היא) כ'טסלה הסינית', ועדיין, מדגישים כיום אנליסטים כי החברה אינה עומדת ביעדי המכירות שהציבה, ומפסידה כספים, גם על כל מכונית. עם זאת, רק לאחרונה גייסה החברה 2.2 מיליארד דולר מקרן השקעות CYVN מאבו דאבי, שקיבלה בתמורה 20.1% ממניות החברה.

ניאו ES8
ניאו ES8 | צילום: ניאו

בתחילת דרכה ייצרה חברת JAC, אף היא ממחוז הייפיי, מכוניות עבור ניאו. זו מצדה רכשה שני מפעלים ממנה לאחרונה. 

ניאו פעלה כבר בתחילת הדרך עם מעצבים אירופאים והקימה מרכז עיצוב בגרמניה; תחילה עמד בראשו דיויד הילטון (לשעבר פורד ובנטלי) שהיה אחראי ל-EP9 ולשני דגמי הפנאי הראשונים. המשך עבר התפקיד לכריס טומאסון, שפעל בפורד ובב.מ.וו, כיום הוא סגן נשיא לעיצוב ואחראי לקו החדש שנחשף במכונית התצוגה 'ET פריוויו' מ-2019. דגם ראשון שלו הוא ET7 מ-2021.

ניאו ET7
ניאו ET7 | צילום: ניאו

ניאו משוכנעת ביעילות הפתרון של החלפת סוללות לרכב חשמלי, ובסין יש לה למעלה מ-2000 תחנות כאלה, שם ציינה 30 מיליון החלפות סוללה. בתחום זה היא משתפת פעולה עם ג'ילי, צ'רי ו-JAC ועם זאת מכוונת להטמעה של סוללות גדולות ובטכנולוגיה מתקדמת. 

ב-2021 הגיעה ניאו לאירופה ולנורבגיה – המדינה הפעילה ביותר בהטעמת רכב חשמלי בעולם – גם כדי להגדיל מכירות. קבלת הפנים לא הייתה לבבית והחברה נאלצה להחליף את שמות דגמי שלה הפנאי מ-ES ל-EL אחרי תביעה של אודי שטענה ש-ES6 ו-ES8 דומים ל-S6 ו-S8. 

כיום יש לניאו שמונה דגמים; שלושה מהם מכוניות נוסעים – ET5 (משפחתית גדולה), ET7 (סלון) ו-ET9 (פאר) – חמישה רכבי פנאי: EC6 (קופה מגודל), EC7 הגדול אף יותר, אליהם מצטרפים EL6 ו-EL7, וגדול מכולם הוא EL8.

ניאו ET5
ניאו ET5 | צילום: ניאו
 

ניאו בישראל

ניאו מגיעה לישראל בתחילת 2024 עם דגמי ET5 ו-ET7 שהוצגו ב-2021 ומבוססים על פלטפורמה NT2.0 המודולרית העדכנית המשרתת את כל הכלים שיגיעו לארץ. זאת, למעט ES8 הוותיק מכולם שאינו חולק אותה; מי שיגיע לכאן בשלב ראשון הוא הדור הראשון ולאחר מתיחת פנים, והדור השני החדש (2022) יגיע בסוף 2024. 

בקרוב יחל שיווק EL7 – דגם פנאי גדול שהוצג ב-2022 – ותוך חודשים ספורים EL6: דגם פנאי בינוני שנחנך ב-2023). בנוסף, תצטרף בסוף השנה להיצע גם ET5T, גרסת הסטיישן של ET5. מכונית הפאר המאוד חדשה ET9 תגיע לישראל ב-2025. 

היבואן מתכוון להקים השנה שתי עמדות להחלפת סוללות, אחת בדרום והשנייה בצפון. לכל דגמי ניאו אחריות מלאה לחמש שנים כולל טיפולים, איסוף והחזרה.

ניאו ET7 בישראל
צילום: ניאו