גאזו מרוצים, GR - ראשי־תיבות של Gazoo Racing; משמעות המילה גאזו ביפנית (画像) היא תמונה - נוסדה ב־2007, לאחר שהקבוצה השתתפה במרוץ 24 השעות של נורבורגרינג וסיימה אותו. טויוטה, כידוע, פעלה בספורט המוטורי עוד קודם, וזכתה עם קורולה באליפות העולם ליצרנים ב־WRC ב־1999 עם קרלוס סיינז. 

מאז ועד היום, הפרויקט התרחב מאד - דגמים לא מעטים, השתתפות במרוצים ובמפעלי ספורט מוטורי. בין אלה הידועים והמוכרים מהדורות GR של יאריס, קורולה, 86 וסופרה ויותר מעשרים דגמים ברמת אבזור כזאת, הכוללת גם מכלולים רלוונטיים וכיול בהתאם. ההישגים כידוע בצד המרשים של הסקלה: אליפויות עולם במרוצי סיבולת (6 זכיות, ברצף בשנים 2018-2023); זכיות רצופות ב־24 השעות של לה מאן (2018-2022); אליפויות בליגת הראלי העולמית, WRC (ב־2021-2023, כולל 85 ניצחונות) עם יאריס GR. 

לקסוס, מותג היוקרה של טויוטה, נכנס לספורט המוטורי ב־1999, וברזומה שלו מספר זכיות במרוצי סיבולת (יפן, 2008-2010), השתתפות במרוצי סיבולת באירופה וגם באליפות למכוניות תיור. גם לו, כידוע, דגמי ספורט, כמו LFA, וגרסאות F Sport לרוב הדגמים.

אלפין תומאס בדרכו לניצחון בראלי שבדיה 2020 עם יאריס GR | צילום: ויקיפדיה
 

"העיקר שזו תהיה מכונית ספורט טובה"

פטריק שילן (Patrick Scheelen) נושא בתפקיד שתיאורו ארוך: "מנהל בכיר, תקשורת מוצרים ומרוצים, לקסוס וטויוטה גאזו מרוצים"; אנחנו מדברים בכנס קנשיקי (דצמבר 2023), וברקע מכונית תצוגה מאוד מושכת המכונה 'FT-SE' ועוטה סמלי GR. 

"היתרון שלנו בגאזו רייסינג הוא שאנחנו יכולים לשנות דברים מהר. אנחנו מלמדים את המהנדסים שלנו לחשוב אחרת, ולגשת באופן שונה לפרויקטים שהם מאוד מאתגרים. לגבי עתיד מכונית התצוגה שאתה רואה, לא החלטנו אם תהיה בעלת הנעה כפולה, אחורית או קדמית; לא אכפת לנו איזו הנעה תהיה כאן, העיקר שזו תהיה מכונית ספורט טובה. אפילו לא החלטנו אם נבנה אותה, אבל יש לנו מחויבות גדולה לפרויקט הזה; אם נמצא כי בהמשך כי בכך טעם, לא נמשיך; הבסיס העקרוני והמעשי ישנו, אבל החלטה סופית בהמשך".

צילום: טויוטה

האם כחטיבה GR פועלת יותר מתוך אירופה?

"ל־GR יש בסיס חזק באירופה, מכיוון שהספורט המוטורי פעיל בעיקר ביבשת, ולכן מהנדסים רבים נמצאים כאן ועובדים על פיתוח ויישום, גם המכוניות עצמן נבנות בה, הן דגמי הספורט, בייחוד מכוניות המרוץ". 

עד כמה ציפיתם להצלחתה של יאריס ספורט?

"הופתענו מההצלחה; באנו לתחום הזה בצנעה רבה". 

האם זה מקשה על ההמשך?

"כן. יאריס הייתה מיד מכונית ספורט קלסית, אבל הדרך שלנו היא לשאול 'מה כדאי ללמוד מכאן?'. יאריס GR גם הביאה לקוחות חדשים לטויוטה, נהגים שיכלו להרשות לעצמם לרכוש רכב כזה. 

"למכונית הספורט החדשה עוד לא נתנו שם כי אנחנו לא יודעים למעשה איזה דגם זה בדיוק, ובכל זאת יש לכך גם חשיבות שיווקית. הדבר החשוב לנו זה להראות מוצר חשמלי של GR שמחויב לריגוש ולחוויה. אנחנו לומדים כרגע איך להיות נאמנים לערכי GR ולאינטראקציה עם הנהג בתקופה החשמלית".

צילום: טויוטה

מה היה מבחינתכם האתגר בפיתוח יאריס GR?

"האתגר הגדול היה לחזור לתקופה בה טויוטה הייתה חזקה בראלי עם קורולה (אלופת 1999) וקרלוס סיינז (האב), אבל גם להביא את זה לתקופה חדשה ועכשווית. הראינו איך להביא מכונית קומפקטית נכונה וידנית תוך כדי שימוש במכלולים מקורולה בציר האחורי. כל הפרטים התאימו לחבילה מושלמת וזו מתפקדת נהדר. לאחר שהעיתונות נהגה במכונית, התגובה הייתה כמו צונאמי, והזמנות פשוט עפו. ידענו שזו מכונית טובה אבל הבנו שגם הקהל אוהב אותה כאשר זרם ההזמנות היה הרבה יותר גדול ממה שחשבנו". 

האם היא העניקה לכם קרדיט אצל חובבי הרכב? 

"היא אפשרה לנו ליצור כרטיס ביקור בעל ערך. לא היינו צריכים להסביר יותר מה זה GR, ואנשים הכירו בכך שלא מדובר רק ברמת אבזור, אלא שאנחנו רציניים. המכונית הזו הייתה טובה יותר מאלף פרזנטציות. 

"מבחינת טויוטה כיצרן הסיפור שונה כי גאזו ממילא מעורבת בהרבה פעילויות ספורט. בכל מקרה 'גאזו מרוצים' הוא מוסד שהוא מאוד חשוב בחברה, ונמצא בחזית המבחנים, השיפורים והפיתוח - גם בהקשר הטכני, גם ברוח. בטויוטה זה מאוד חשוב כי גם כי זה קרוב לליבו של היושב ראש שלנו, וזה בהחלט מוצלח שיש לנו יושב ראש שאוהב מכוניות...".

צילום: טויוטה