אלפי קילומטרים בתוך סין, מזג אוויר שרבי מתחלף בגשום. הוזמנו לשם על-מנת לפגוש בשני המותגים החדשים שהוקמו על-ידי תאגיד צ'רי, אומודה (Omoda) וג'אקו (Jaecoo) המכוונים לאירופה.

מותג צ'רי עצמו יוצע אף הוא ביבשת, אך הדגמים של אומודה וג'אקו מתוכננים מראש על-מנת שיתאימו לטעמו של הקהל האירופאי, כאשר כל אחד מהם מציע אופי שונה ופונה לפלח שוק אחר. 

מותג אומודה יפנה לצעירים ויעשה זאת עם עיצוב נועז יותר, ואילו מותג ג'אקו יפנה לקהל השמרני יותר עם עיצוב תואם, ודגמי הפנאי שלו יציעו יכולות שטח של ממש. על-מנת להעניק תוכן לדרך השטח, המנהל הטכני לשעבר של לנד רובר, פיטר מטקין, הוא האחראי על המפרט, ובדגמים הרלוונטיים מערכת ההנעה של מותג השטח הבריטי המפואר. המערכת מבוססת על 15 חיישנים הסורקים את תוואי השטח, ובדגמי ג'אקו שבעה מצבי נהיגה בגרסאות ההנעה הכפולה.

ישראל היא המדינה הראשונה מחוץ לסין בה ישווקו דגמי ג'אקו (ראו בסוף), אלה יגיעו לכאן החל במחצית השנייה של שנה זאת והכתבה מתמקדת בהם; דגמי אומודה יגיעו בהמשך. הדגמים האלה, כך אנשי המותג, מאובזרים ברמה גבוהה, ומפרט הבטיחות אמור להיות מתקדם ביותר. 

צ'רי הציגה את המותגים האלה באירוע ענק שהשתתפו בו 2000 עיתונאים, ולנו הייתה האפשרות להתרשם באופן ראשוני מאוד מהדגמים שיגיעו לכאן.   

אומודה C6
אומודה C5. לא עתיד להגיע ישראל | צילום: אוהד אלגוב
 

סנונית ראשונה – ג'אקו J7

נתונים ראשוניים. J7 הוא דגם פנאי קומפקטי שהוצג ב-2023 ומבוסס על הרצפה T1X (כמו צ'רי FX) המשרתת יחידות הנעה עם מנועי בנזין, גרסאות היברידיות-נטענות וגם חשמליות.

אורך בסיס הגלגלים 267 ס"מ, אורך הרכב 445 ס"מ, רוחבו 187 ס"מ, גובהו 159 ס"מ ומרווח הגחון הוא 21 ס"מ. נפח תא המטען 378 ליטרים ומשקלו 1498 ק"ג. בגרסה אחת מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר המייצר 197 כ"ס ו-30.3 קג"מ, והתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים; הגרסה השנייה היא היברידית-נטענת עם מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר ו-2 מנועים חשמליים, להנעה כפולה ו-340 כ"ס. לסוללה 18.1 קוט"ש והטווח החשמלי המוצהר הוא 88 ק"מ. הדגם יוצע כאן בשלוש רמות אבזור בגרסת הבנזין, שתיים בגרסה ההיברידית-נטענת. 

ג'אקו J7
ג'אקו J7. יגיע כבר ביולי הקרוב | צילום: אוהד אלגוב
 

התרשמות ראשונית

העיצוב החיצוני נאה בהחלט, רבוע משהו, מכוון לעולם השטח, בוגר ולא מצועצע. סביבת הנהג נאה אף היא, עם דשבורד אנכי יחסית בשני גוונים, ופתחי מיזוג אנכיים כמו בוולוו. איכות החומרים סבירה וכך גם איכות ההרכבה. לוח המחוונים נאה וגודלו טוב והוא צבעוני, צג המולטימדיה אנכי והוא גדול בממדיו ("14.7). המרחב ראוי, למושבים הקדמיים תפעול חשמלי, וזה כולל גם מצב 'קבלת פנים' – נע לאחור עם פתיחת הדלת, למקומו עם התנעה, שוב לאחור לקראת יציאה – והם גם מאווררים, מחוממים ומרופדים בעור.

גלגל ההגה לא יוצא מספיק החוצה לטעמי. המושב צר יחסית, התמיכה הצדית סבירה, ההגה אינו ממורכז לנהג והוא מעט שמאלה. הקונסולה 'צפה', בחלקה הקדמי צמד משטחים לנייד כמיטב האופנה העכשווית, והשמאלי הוא משטח טעינה אלחוטי. מערכת השמע היא מבית סוני, יש תאורה לכל צד, הגג פנורמי והריפוד איכותי. 

מאחוריי גלגל ההגה מצלמת פנים ופתיחת הדלתות גם מבפנים חשמלית. בסין מתגי החלונות עובדים הפוך; כשאתה לוחצים מטה הם עולים, לוחצים מעלה ואז יורדים – וכך זה גם בבתים. מעבר לציון פרט טריוויה לא חשוב זה, נאמר לי שישנו את זה. 

ג'אקו J7 סביבת נהג
תא נוסעים ג'אקו J7 | צילום: אוהד אלגוב

מושבים אחוריים. מפתח הדלתות סביר לגמרי והרצפה מאחור שטוחה. המושב נמוך יחסית והגג גבוה, כך שמתקבל כאן מרווח ראש עצום. מרווח הברכיים מרשים, מרווח כפות הרגליים סביר, יש מקום לדחוף וליישר את הרגליים יחסית, אבל המרווח של כפות הרגליים מוגבל לצדדים. אם ישבו שלושה מבוגרים, תמיכת הירכיים לא תהיה טובה. היושבים מאחור יגלו גם שבמושב הנוסע יש פקדים להזחת מושב הנוסע הקדמי, גם לשינוי זווית משענת הגב וגם לבסיס המושב. קו החלונות גבוה מאוד כך שהראות החוצה תהיה בעייתית לקטנטנים. לפחות ישנם וילונות שיחסכו מהם קרני שמש מתישות. חוץ מזה, יש משענת יד במרכז ובעיקר ישנם פתחי מיזוג.

תא מטען. מפתח סביר. תחת הרצפה יש עוד שטח אחסון. אין גלגל חלופי וזה חיסרון גדול כשמדובר ברכב עם הצהרת כוונות שטח. כמובן שזה יכול להיפתר בקלות אם היבואן יציע גלגל חלופי, אפילו כאופציה. 

ג'אקו J7
ג'אקו J7. יחידת כוח בנזין ופלאג-אין | צילום: אוהד אלגוב
 

גימיקים

1. רצפת תא המטען יכולה להפוך לשולחן. יש רגליים בתוך קופסה וזה אגב, מגיע כסטנדרט. מרכיבים את הרגליים והרי לכם שולחן להניח עליו פק"ל קפה נגיד, או צנצנת ריבה. לא יודע, כל אחד מה שהוא אוהב. אפשר נוטלה. אחלה פתרון, מחייב מברגה באוטו.

2. יש מדבקה בצד, על גבי הקורה האחורית. המדבקה אומרת:  'נקישה כאן'. כאשר נוקשים פעמיים, דלת תא המטען נפתחת או נסגרת חשמלית. לא הבנתי, כאשר ישבתי בפנים, למה הקישו בחוץ, והנקישות לא פסקו. אז הנה, התחבר לי הכל. עכשיו, השאלה היא מה קורה כשרוכב אופנוע נוקש שם, אחרי שהתעצבן עליך, נגיד. ולך תצא עכשיו לסגור את תא המטען (או שלא, כי הדלת לא תיפתח מכיוון שהרכב במצב תנועה; לא בדקתי, כי הוא לא היה במצב תנועה).

ג'אקו J7
ג'אקו J7. תתעלמו מהתוספת על מכסה המנוע, זה לא יגיע לארץ | צילום: אוהד אלגוב
 

סנונית שנייה – ג'אקו J8

נתונים ראשוניים. J8  הוא דגם פנאי בגודל בינוני, הוצג ב-2023, זהה לצ'רי טיגו 9 (שאינו משווק כאן) ויוצע עם שלוש שורות מושבים לשישה נוסעים. אורך בסיס הגלגלים 282 ס"מ, אורך הרכב 482 ס"מ, רוחבו 193 ס"מ וגובהו 170 ס"מ. נפח תא המטען 717 ליטרים ומשקלו 1832 ק"ג. מרווח הגחון נאה: 22 ס"מ. 

הרכב יוצע בשתי גרסאות הנעה היברידית-נטענת, מבוססות אותו מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר המייצר 156 כ"ס ו-23.5 קג"מ; באחת מנוע חשמלי קדמי להספק משולב של 360 כ"ס, תיבה אוטומטית עם 3 הילוכים והנעה קדמית; לשנייה מנוע חשמלי נוסף מאחור, הנעה כפולה – ו-590 כ"ס(!). הסוללה אמורה להעניק טווח חשמלי של 160 ק"מ. 

ג'אקו J8
ג'אקו J8. יגיע בסוף 2024 | צילום: אוהד אלגוב
 

התרשמות ראשונית

העיצוב החיצוני מרשים, מכובד, אבל שמרני יחסית. עיצוב סביבת הנהג נאה ושמרני לא פחות, והדבר הנועז ביותר הוא הצג המרכזי ולוח המחוונים המוקרן, כל אחד בגודל "12.3. שניהם באותו הגודל, צמודים האחד לשני. איכות החומרים טובה, שלושה פתחי מיזוג נפרדים במרכז, עוד שניים בצדדים. גם כאן קונסולה אמצעית 'צפה' וגם כאן בחלקה הקדמי יש צמד מקומות אחסון לטלפונים הניידים כשהשמאלי הוא משטח טעינה. הקונסולה רחבה מאוד וגוזלת מעט מקום מהרגל הצמודה לה, וגם כאן גלגל ההגה לא יוצא מספיק החוצה. תנוחת הישיבה גבוהה יותר מה שמחייב להתקרב אליו.

המושב נוחים, אם כי מעט קמורים ותמיכת הירכיים לא מושלמת. התפעול חשמלי כמובן וזה נשלט ממערך פקדים הנמצא בדופן הדלת. במושבים גם כיוון תמיכה לגב התחתון והם מאווררים ומחוממים.

ג'אקו J8 סביבת נהג
תא הנוסעים של ג'אקו J8 | צילום: ג'אקו

שורה אמצעית. מפתח הדלתות האחורי טוב בהחלט. המרחב ראוי, יש בקרת אקלים נפרדת עם ארבעה פתחים - שניים במרכז ועוד שניים בקורה האמצעית, מרווח הברכיים טוב, כך גם מרווח הראש והמרווח לכפות הרגליים. משענת היד במרכז מרשימה, עם צמד מחזיקי כוסות מתא שנפתח בלחיצת כפתור. 

בשני מושבי הקפטן יש אפשרות לשנות את מרחק המושב מהמושבים הקדמיים, התפעול הוא חשמלי כמובן וגם כאן מערך השליטה בדופן הדלת. מרשים. המושב צר יחסית, אך נוח, ויש משענות יד לכל מושב. חשוב לא פחות, יש גם אוורור וחימום לכל מושב.

שורה שלישית. הרצפה גבוהה יותר מזו של השורה אמצעית, ואלה מושבים לילדים בלבד. המרווח לברכיים סביר אם מזיזים את אחד ממושבי הקפטן לאחור, וכמובן שאין תמיכה לירכיים. מרווח הראש מספק אם הנוסע בגובה עד 160 ס"מ. בקיצור: לילדים. יש לכל אחד מקום לכוס שתייה, תא קטנטן ותאורה. 

תא מטען. פתח העמסה רחב. תחת הרצפה יש מקום אחסון נוסף, אם כי יש שם גם חלקי מערכת חשמל... ואין גלגל חלופי; זה רכב שמציע יכולת שטח של ממש ביחס למקובל בסגמנט, וראוי שתהיה אופציה לגלגל חלופי.

ג'אקו J8
ג'אקו J8. יגיע רק עם שישה מושבים | צילום: אוהד אלגוב
 

סנונית שלישית – ג'אקו J6

נתונים ראשוניים. J6 הוא דגם חשמלי ראשון של ג'אקו, ובפועל הוא הדגם 03 של המותג החשמלי של צ'רי, iCar, שהושק באפריל 2023. זהו דגם פנאי קומפקטי, ואורך בסיס הגלגלים שלו הוא 271.5 ס"מ, אורכו 441 ס"מ, רוחבו 191 ס"מ וגובהו 172 ס"מ; מרווח בגחון 17 ס"מ. כמקובל, דגם זה מוצע עם מנוע יחיד והנעה אחורית או עם שני מנועים והנעה כפולה; ההספק הוא 186 כ"ס או 283 כ"ס בהתאמה. 

ג'אקו J6
ג'אקו J6. חשמלי בלבד | צילום: אוהד אלגוב
 

התרשמות ראשונית

לרכב עיצוב מזוות, והוא נראה קרוב מאוד ללנד רובר דיפנדר, רק קטן יותר. ההופעה צעירה והתוצאה נאה. הפגושים, הגג, מיגון בתי הגלגלים צבועים בשחור, וההשראה מדיפנדר מוצאת ביטוי גם ביחידות התאורה מאחור. 

הדשבורד נאה במיוחד. ואיכותי. חמישה חומרים יש בדשבורד – שלושה בשחור, אחד ירוק בדומה לריפוד המושבים וכיסוי הרמקולים בגוון ארד. בדומה לדיפנדר שהוזכר, גם כאן ישנם ברגים חשופים עשויים פלסטיק חשופים וזה מתוק. לוח המחוונים קטן אך נאה, צג המולטימדיה עצום ופתחי המיזוג נאים ומיוחדים. גם כאן קונסולה 'צפה' אלא שזו מתחברת לדשבורד, ואותו סידור לשני מכשירים סלולריים. על הפן השימושי: שני מחזיקי כוסות, תא אחסון גדול תחת הקונסולה, ועוד אחד תחת המרפקים הנפתח רק לעבר הנהג, וגם שתי ידיות אחיזה. המצלמות ההיקפיות ברמה ממש גבוהה וניתן לשחק עם תצוגת הרכב בהזזה עם האצבע. 

המרחב סביר ביחס למקובל בסגמנט והראות החוצה טובה. בסיס המושב נוח, התמיכה הצדית סבירה אם כי המושב צר – מוטיב חוזר בדגמי המותג. מושב הנוסע לא עולה מעלה, אבל התפעול בשני הקדמיים חשמלי.

ג'אקו J6
ג'אקו J6. דלת אחורית שנסגרת בוואקום | צילום: אוהד אלגוב

מושבים אחוריים. מפתח הדלת סביר והכניסה מגלה כי לא חסכו כאן. הדיפונים מושקעים מאוד בדומה לקדמיים, וגם כאן אותו שילוב צבעים – ומה אגיד לכם? זה עובד יופי. בסיס המושבים נוח, משענת הגב זקופה מאוד והרצפה שטוחה. יש צמד פתחי מיזוג, יש תאורה בכל צד ויש משענת יד אמצעית עם צמד מחזיקי כוסות. בכל מקרה, המון מקום לברכיים, המון מקום לראש, מרווח כפות הרגליים מעולה.

תא מטען. הדלת נפתחת ידנית, הצידה. הנפח מעט קטן, עוד תא אחסון מתחת לרצפה ותאורה. אין גלגל חלופי. 

ג'אקו J6 סביבת נהג
ג'אקו J6. תא נוסעים שיקי | צילום: אוהד אלגוב
 

מתי אצלנו והיכן

כאמור, דגמי ג'אקו יגיעו לכאן בקרוב, וכבר ביולי יחל השיווק של J7, דגם פנאי קומפקטי (C-SUV) שימצא עצמו בסגמנט הנמכר והתחרותי בישראל. לפי היבואן, דגם זה יוצע עם אבזור עשיר ביותר וכך ינסה למשוך לקוחות ממובילי הסגמנט. בשלב ראשון תגיע גרסת הטורבו-בנזין, בהמשך ההיברידית-נטענת.  

לקראת סוף 2024 יגיע לכאן J8, דגם פנאי בינוני (D-SUV) עם יחידת כוח היברידית-נטענת בהנעה קדמית או כפולה ו-6 מושבים. 

ברבע הראשון של 2025 יחל השיווק של J6, דגם הפנאי הקומפקטי החשמלי, בתחילה בהיקף של 400 יחידות, ולאחר קבלת התקינה האירופאית המלאה ללא הגבלה. 

שיווק דגמי אומודה יחל בסוף 2024, וראשון בהם יהיה C9, דגם פנאי בינוני, בפועל אקסיד יאוגוואנג (Exeed Yaoguang) שהוצג ב-2023 ומצויד במנוע טורבו-בנזין. לקראת מחצית 2025 יחל השיווק של אומודה C7, דגם פנאי קומפקטי שיוצע הן עם מנוע בנזין, הן בגרסה היברידית-נטענת.  

שני מותגים אלה יוצגו בחמישה אולמות – תל אביב, באר שבע, ירושלים, פתח תקוה, אזור הקריות. מכלמוביל נמסר כי השאיפה היא שכל האולמות יהיו מוכנים עד לסוף השנה.

ג'אקו J6
ג'אקו J6. יגיע בתחילת 2025 | צילום: אוהד אלגוב