רכב הפנאי רב המכר של פורשה עבר שיפוץ קיצוני לקראת 2024 במטרה לשמר אותו תחרותי ואטרקטיבי לזמן רב. פורשה מתעתדת להמשיך בייצור הדגם המעודכן עד סוף העשור, כאשר החל מ-2025 הוא ישווק לצד קאיין חשמלי חדש - שאינו דומה לו מבחינה מכאנית ויתבסס על פלטפורמה אחרת.
 

מנועים מלא קדימה

על כן, סבב העדכונים הזה הרבה יותר משמעותי ממתיחת פנים רגילה - לפחות בכל הנוגע למכאניקה. גולת הכותרת היא החלפת מנוע ה-V6 בגרסת 'קאיין S' ב-V8 כפול מגדשים בנפח 4.0 ליטרים שהוצע עד כה בגרסת GTS ומעלה. יחידת הכוח הזו, המשמשת גם את למבורגיני אורוס, מייצרת בגרסה זו 475 כ"ס ו-61.2 קג"מ (440 כ"ס ו-56 קג"מ בגרסה המוחלפת). התאוצה למאה קמ"ש אורכת 4.8 שניות (5.2 שניות בעבר) והמהירות המרבית עומדת על 268 קמ"ש (שיפור של 3 קמ"ש שלמים).

גרסת הכניסה זוכה ל-V6 כפול מגדשים בנפח מוגדל ל-3.0 ליטר (2.9 ליטר בעבר), והכוח והמומנט מטפסים גם כאן, ל-355 כ"ס ו-51 קג"מ (עלייה מ-340 כ"ס ו-45.8 קג"מ). כמו בדגם היוצא, מנוע ה-V6 מהווה גם את הבסיס למערכת ההנעה ההיברידית-נטענת, שעברה שדרוג משמעותי; צמד המנועים מייצרים עתה 470 כ"ס משולבים; זהו שינוי לא גדול לעומת 462 הסוסים בדגם המוחלף, אך סוללה מוגדלת של 25.9 קוט"ש (17.9 קוט"ש בעבר) מעניקה לו טווח חשמלי תחרותי של 83 ק"מ - כמעט כפול מ-44 הק"מ שהציע הדגם הקודם. בנוסף, באדיבות מטען ביתי של 11 קילוואט, ניתן להטעינו ל-100% תוך 2.5 שעות כבעבר למרות הגדלת הסוללה.

פורשה קאיין טעינה
צילום: פורשה

שתי גרסאות היברידיות נטענות נוספות צפויות להצטרף למבחר במועד מאוחר יותר, כולל טורבו S E-Hybrid מחוזק, שיתבסס על מנוע ה-V8.

גרסת ה-GT הבכירה חוזקה אף היא ומציעה כעת 650 כ"ס וזינוק מהיר מזה של ה-911 GT3 - מאה קמ"ש יגיעו כעת תוך 3.2 שניות בלבד - אולם גרסה זו לא תוצע באירופה בשל פליטת מזהמים גבוהה מדי, ובמקומה תוצע בהמשך גרסת GTS מחודשת.

פורשה קאיין GT
צילום: פורשה
 

שלדה ושאר ירקות

לטענת פורשה, השלדה זכתה לדגש לא פחות משמעותי מזה של יחידות ההנעה. בולמי זעזועים מתוחכמים בעלי שני שסתומים (כסטנדרט), בשילוב עם מערכת מתלי אוויר כפולת תאים (אופציה בתשלום) מבטיחים לשדרג הן את התנהגות הכביש והן את ונוחות הנסיעה. לכך תורמים גם צמיגים בעלי דופן גבוהה יותר, שמצריכים לחץ אוויר נמוך יותר, עניין שמשפר את ספיגת הזעזועים ושטח המגע של הגומי עם הכביש.

תא הנוסעים עבר אף הוא שיפוץ דרמטי, בהשראת הטייקן החשמלית; המופע המרכזי הוא שלושה מסכים דיגיטליים משולבים, הניצבים לכל רוחב הדשבורד - כאשר ללוח המחוונים המוקרן ומסך המולטימדיה מצטרף מסך (אופציונלי) המיועד לנוסע, ומאפשר לו להפחית עומס מהנהג ולשלוט במולטימדיה, בניווט ובמיזוג מהצד שלו. ניתן גם לצפות במסך הנוסע בסרטונים ובאפליקציות, שלא ניתן לראות מהצד של הנהג כדי להימנע מהסחות דעת בנהיגה.

פורשה קאיין 2024 סביבת נהג
צילום: פורשה

לצד אלו יש גם גלגל הגה חדש, בורר הילוכים המותקן לצד לוח המחוונים וקונסולה מרכזית שעוצבה מחדש.

המעבר הזה לדיגיטציה על פני כפתורים הוסבר על ידי בן ווינברגר, דובר פורשה לרכבי פנאי, וסיפק תובנה מעניינת לתופעה שמשתלטת על עולם הרכב - למרות הסתייגות של חלק גדול מהלקוחות; "אם תשאל לקוח סיני", הסביר ויינברגר, "הוא יגיד 'ככל שהמסכים גדולים יותר, זה יותר טוב'. הם רוצים יותר מסכים ויותר אורות בוהקים... אבל אם אתה שואל לקוח באירופה או בארה"ב, הוא יגיד: 'לא, אני אוהב תפעול בכפתורים. אני לא אוהב מסכי ופקדי מגע'." בקיצור, הסינים שוב הורסים את העולם...

פורשה קאיין 2024
צילום: פורשה
 

תצא בחוץ

השיפוץ המכאני והטכנולוגי הנרחב מלווה במהפך חיצוני עדין יחסית, שעיקרו חזית מעוצבת מחדש עם פנסי לד מטריקס מתוחכמים. החזית נבדלת גם על ידי מכסה המנוע המעוצב והכנפיים התפוחות, בעוד שמאחור זוכה הקאיין לפס לד לכל הרוחב, פנסים "תלת מימדים" ופגוש מעוצב מחדש עם מיקום נמוך יותר ללוחית הרישוי.

כמקובל, יוצעו שלל אפשרויות צבעים וחישוקים חדשים, החל מ-20 ועד 22 אינץ'.

פורשה קאיין 2024 GT
צילום: פורשה

המחירים בחו"ל משקפים עלייה של כ-5%. זה נובע מהאבזור ומהמנועים המשודרגים, אך גם מכך שפורשה הודיעה כי תייקר את רוב דגמיה בשנת 2023 כחלק מתוכנית להשגת רווח של 20% על כל מכונית שהיא מייצרת - נתון שעומד כיום על 18%.

הקאיין המחודש ינחת בישראל במחצית השנייה של 2023, והיבואנית הודיעה כי תעניק ללקוחות שירכשו את הדגם דרכה אחריות מורחבת ל-4 שנים (כפול מאחריות היצרן הרגילה).

פורשה קאיין החדש
צילום: פורשה