כאשר מדובר במכונית כמו סקודה סופרב כל גרסה חשובה, גם החלשה יותר. יצאנו לנהיגה בגרסת ה-1.5 ליטר הבסיסית של הדגם שהחזיר בארץ את העניין במשפחתיות הגדולות. 

הקשר, פרטים
בסוף 2019 נחתה בישראל הגרסה המעודכנת של הדור השלישי לסופרב שהוצג ב-2015. העדכון לא היה מאוד משמעותי מבחינה חיצונית והתמקד ביחידות תאורה, שבכה וכונסי אוויר מודגשים יותר ובאחוריים שעודכנו גם עם כיתוב שם המותג לרוחבם. גם סביבת הנהג ותא הנוסעים עודכנו על-מנת להעניק לרכב הופעה יוקרתית יותר ומערך המולטימדיה שודרג, ובמסגרת עדכונים שוטפים שונה גם גלגל ההגה. 

אחד השינויים שנעשו עם חידוש הדגם היה בהטמעת מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר בהספק 190 כ"ס שהחליף שני מנועים: 1.8 ליטר 180 כ"ס, 2.0 ליטר 230 כ"ס. במבחן זה אנחנו מתמקדים במנוע הפחות חזק המשרת את סופרב: טורבו-בנזין 1.5 ליטר 150 כ"ס. 

סקודה סופרב - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

גרסה זו מוצעת ברמת הגימור 'אמבישן', שמתחתיה נמצאת רק 'ביזנס' לציי רכב, ומחירה 182,500 שקלים. מפרט האבזור כולל חישוקי "17, מפתח חכם,  תפעול חשמלי למושב הנהג ועוד. במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית. 

עיצוב, נראות 
המראה הסולידי של הסופרב בוודאי אינו מסובב ראשים, בייחוד כאשר היא עטויה בלבן, חמושה בחישוקי "17 ומוכרת כאן מזה שש שנים. ולמרות כל אלה היא נראית נאה, ובעיקר יוצרת רושם נכון של רכב גדול ומכובד עם נוכחות בולטת וייצוגית על הכביש. 

פנים הרכב 
פנים הרכב נעים לעין, בעיקר בזכות ריפוד הבד שנראה מהודר. עיצוב סביבת הנהג סולידי ושילוב חלקים כסופים בה יוצר הופעה נעימה לעין, וגלגל ההגה החדש משדרג את המופע. מערך המולטימדיה עודכן, אך הבסיס, שמקורו בדגם המקורי, אחראי לכך שהתפעול הרבה יותר נוח מאשר בדגמים החדשים יותר. למסך, שגודלו "8, תצוגה איכותית, השליטה בפרטים ברורה ויש גם חוגות פיזיות. בקרת האקלים נשלטת בנפרד והיא נוחה לשימוש וגם נאה למראה. המחוונים הרגילים (מוקרנים ברמות הגימור המהודרות) ברורים ונראים טוב. הסיכום הוא שהנדסת האנוש כאן טובה ועדיפה על זו שבדגמי סקודה החדשים. 

כאמור, האבזור בסופרב זו עשיר למדי וכולל הרבה ממה שצריך. התפעול החשמלי של מושב הנהג יעיל ומרובה אפשרויות, אך התמיכה לגב התחתון אינה מתעלה. תנוחת הנהיגה סבירה, אינה מתעלה. 

סקודה סופרב - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

המרחב מאחור מרשים ביותר, מרווחי הרגליים מעולים, כמעט ברמה של לימוזינה, מרווח הראש טוב מאוד. פתחי האוורור מוסיפים הרבה, מנהרת ההינע פוגעת במרווח הרגליים של הנוסע במרכז.  

תא המטען של הסופרב הוא, בפשטות, ענק ונפחו לא פחות מ-584 ליטרים. בדפנות התא תאים התחומים במחיצות נשלפות; שימושי ונוח. 

מנוע וביצועים 
מנוע הטורבו-בנזין 1.5 ליטר 4 צילינדרים המוכר של קבוצת פולקסווגן, יודע לנתק בשיוט נינוח 2 צילינדרים לחיסכון בדלק. הוא מייצר 150 כ"ס (ב-5000-6000 סל"ד) ו-25.4 קג"מ (ב-1500-3500 סל"ד), התיבה היא דו-מצמדית 7 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 9.2 שניות והמהירות המרבית 219 קמ"ש.

סקודה סופרב - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

המרשם המוכר מציע אופי יעיל גם כאן. הסופרב הזו אינה חורכת אספלט, אבל הביצועים נאותים כמעט בכל מצב. המצערת שאינה חדה במהלכה הראשון וכיול התיבה שהיא מעט איטית בתגובתה, מחייבים בעומס של עלייה ו/או עקיפה לחיצה נמרצת על הדוושה – או לקבוע את בורר המצבים ב'ספורט' – אבל אז הביצועים נאותים והיכולת טובה. בנסיעה איטית ביותר בולטת פעולת מערך הדימום/התנעה שמפגין פעילות רבה מדי.

צריכת הדלק מצוינת לרכב בממדים כאלה. במסלול המבחן התובעני היא עמדה על 11.5 ק"מ/ל', ובשיוט בין-עירוני נעה בין 14.5 ל- 15.5 ק"מ/ל'. 

נוחות, התנהגות 
כיול המתלים מעט רך, וסופרב נוחה ברוב מתארי האספלט. אלה סופגים היטב פגמים קטנים וטלאי כביש, מטפלים טוב פחות בשיבושים גדולים. על כביש גלי ריסון תנודות המרכב אינו מתעלה, ונדנוד המרכב גדול. רעשי הכביש מעט בולטים מדי. 

סקודה סופרב - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

היכולת הדינמית טובה, אפילו מפתיעה בהינתן כיול המתלים. סופרב צולחת עיקולים בקצב טוב, ומגיבה באופן נכון להעברות משקל, למרות שבכביש גלי מפותל היא נעה מדי על ציר האורך בגלל אותו חוסר ריסון מספק. ההיגוי אמנם קל מדי לרוב, אך הוא מפנה את הרכב באופן מוסדר ונכון. הבלמים מגיבים היטב ובאופן מאוד צפוי ללחיצה על הדוושה. תיקון ההיגוי בניטור האקטיבי של שטחים מתים עלול להיות אגרסיבי מדי.

סקודה סופרב - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
גם בגרסה הבסיסית והפחות מבצעת, סופרב מעניקה איכויות נסיעה ונהיגה טובות, המצטרפות לתכונות הייחודיות המלוות את הדגם הזה: מרחב גדול מאוד ושימושיות, איכות ראויה, הנדסת אנוש ידידותית. הביצועים אינם מסחררים אבל בהחלט מספקים, והאבזור אינו מאוד עשיר, אבל כולל הרבה מאוד ממה שצריך. 

גרסה זו מעניקה לא מעט, בתחומים מסוימים אפילו הרבה, כך שבמחירה, 182,500 שקלים, היא יוצרת תמורה ראויה ושומרת על כושר המשיכה שלה גם בגיל שכבר נחשב מופלג במונחי התעשייה. 

סקודה סופרב - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו