ב־1994, ממש באותה שנה בה הוכרזה אודי כ"מותג יוקרה" ובד בבד עם השקת A8, הוצגה גם RS2. דגם זה, שראשי התיבות שלו הן RennSport (‘ספורט מרוצים‘ בגרמנית), היה במבנה סטיישן שהמשיך את דגם 80 שהיה ל־A4, ונוצר בשת"פ עם פורשה. שנתיים מאוחר יותר, הציגה אודי את המשפחתית הראשונה של מותג יוקרה, A3, וב־1999 הצטרפה למבחר גרסת S3 ספורטיבית.
אבל בעולם שיש בו דגמים של חטיבת M (ב.מ.וו) וגם AMG (מרצדס), צריך יותר, ואודי הציגה גרסאות RS כוחניות במבנה סטיישן כ־RS4 (1994) ו־RS6 (2002). השתיים הראשונות הכריזו בהמשך על גרסאות קיצוניות גם למשפחתיות שלהן: ב.מ.וו M קופה 1 (2007), מרצדס AMG45 (2013). נדרשה תגובה.

אודי RS3 - מבחן דרכים
צילום: אודי

ואכן, אודי הציגה גרסת RS3 בסוף 2014, שנה לאחר השקת הדור השלישי של A3. המספרים היו בהחלט מעוררים: המנוע המוגדש, 2.5 ליטר 5 צילינדרים, נצר לשושלת מפוארת, ייצר 367 כ"ס ו־47.4 קג"מ, ושיגר את הרכב באדיבות הנעה כפולה ל־100 קמ"ש ב־4.3 שניות ועד ל־280 קמ"ש. עד תום ימי הדור ההוא, הנתונים שופרו ל־400 כ"ס, 49 קג"מ ו־3.8 שניות.

העניין הוא שהנתונים תאמו את מה שעשתה, האופן בו ביצעה היה מרשים מאוד. מרשים, אבל לא מרגש, מערב.

שונה לגמרי
אודי הציגה את הדור הרביעי של A3 ב־2020 ושנה מאוחר יותר RS3 חדשה. המנוע ללא שינוי וכך גם ההספק — אבל השינויים במפרט הטכני משמעותיים ביותר. בעיקר, מערכת ההנעה הכפולה חדשה לגמרי, עם יכולת העברה של עד 100% מהתפוקה בין הצירים. בנוסף, יש לרכב גם טורק וקטורי היכול להעביר עד 50% מהכוח לאחד הגלגלים מאחור.

אודי RS3 - מבחן דרכים
צילום: בן חסון

במפרט גם אופציה לבולמים אדפטיביים, הגה עם יחס העברה משתנה, בלמים עם דיסקים של 375 מ"מ מלפנים ו־310 מ"מ מאחור ואופציה לקרמיים. הצמיגים, במידות שונות לפנים ולאחור הם בעיקר נמוכי חתך: 245/35-19 ו־265/30-19.

במנוע מחשב ניהול חדש, ההספק, 400 כ"ס מושג ב־5600-7000 סל"ד, המומנט שגדל ב־2 קג"מ ל־51 קג"מ זמין בין 2250 סל"ד ל־5600 סל"ד, ובקיצור: רצועת כוח מאוד דשנה שרוחבה 4750 סל"ד. משך ההאצה כשהיה (בסוף) 3.8 שניות, והמהירות המרבית מוגבלת ל־250 קמ"ש, וניתן לבטל ההגבלה ל־280 קמ"ש.

אודי RS3 - מבחן דרכים
צילום: בן חסון

ולכל אלה יש ביטוי גם במבחן האולטימטיבי; ל־RS3 זמן הקפה של 7:35.5 דקות בנורבורגרינג - בסביבה של מקלארן 650S, מרצדס AMG GT S; מהירה מב.מ.וו M5 ‘קומפטישן‘, וכן, גם טסלה S ‘פלייד‘.

היא מאוד ירוקה
אבל אפשר לוותר על הצבע ולחסוך 6400 שקלים, וגם על התפירה בירוק (7400). מצד אחד זה קצת פחות תשומת לב, אבל גם אודי A3 נראית כמו שצריך ולזו פריטי עיצוב כנדרש.

RS3 עולה 472,500 שקלים אבל ממש כדאי להוסיף לה את חבילת RS ב־19,500 שקלים הכוללת תאורת לד מטריקס, בולמים אדפטיביים, מערכת שמע נהדרת של B&O עם 15 רמקולים, מערכת פליטה ספורטיבית וחבילת עיצוב מושחר. מחיר הרכב הנבחן הוא 512,000 שקלים.

בכל מקרה, כל התופינים האלה הופכים את החלק הקדמי למקום שמאוד נחמד לשהות בו. תנוחת הנהיגה טובה וגם המושב עצמו מוצלח, למרות שהיינו שמחים לתמיכה טובה יותר לגב העליון (מאחור המרחב בסדר, תא המטען סביר ויעיל).

אודי RS3 - מבחן דרכים
צילום: בן חסון

תנועה של יום־יום
בנהיגה רגילה, אודי RS3 התגלתה כיעילה בשימוש אופייני. בעיר, נוחות הנסיעה הייתה בינונית — גם בגלל הכיול הבסיסי של המתלים, וגם כי הצמיגים צנומי הדופן לא ממש עזרו.

מחוץ לעיר היא נוחה למדי — ובנוסף למושב המוצלח, הבולמים סופגים היטב את שיבושי הכביש במצב ‘נוחות‘, ואפילו רמת הרעש בהחלט סבירה. לעיתים, רמת ריסון נמוכה מדי הפתיעה, אבל לא היה אתגר כזה שאחד מהמצבים היותר־נוקשים־אך־סבירים לא עמד בו.

צריכת הדלק נאה בהחלט - 13.5 ק"מ/ל‘ בשיוט, 9.1 ק"מ/ל‘ במבחן הדרכים כולו. לא רע בהתחשב במה שהיא יודעת לעשות ביעדים בהם ביקרנו.

הבו לנו עוד
אלא שלא נתכנסנו לעניינים שדוברו עד כה, ובמקומות המפותלים שבהם RS3 הייתה צריכה להפגין את יכולתה וגם להעניק חוויה שמעבר — היא, בפשטות, גרמה לנו להתאהב בה.

זו מכונה שיודעת ליצור קצב מדהים ממש בכל כביש ותוואי — ולא רק בכבישים פתוחים וישרים, ששם רק המנוע מדבר — ויש לו הרבה מה לומר — אלא גם במתווה מפותל ומתעקל, עתיר פניות צמודות בשפע זוויות חדות וחדות יותר, צר ומאתגר והרבה שינויי גובה.

אודי RS3 - מבחן דרכים
צילום: בן חסון

וזו לא רק היכולת
הנהג מרגיש מה שהשלדה עושה, חש בגוף את המכונה פונה ומפנה אותה בהתאם. וההנאה מגובה בהרבה ביטחון שהרכב יכול להעניק לנהג, גם בנהיגת קיצון. ההגה דרש מעט הסתגלות; היחס המשתנה מורגש ולרוב לטובה, אבל התחושה שזה העניק לא הייתה טבעית בהתחלה. מתרגלים. המכונה מעדיפה להיכנס לפניות עם עומס נכבד על הגלגלים הקדמיים — והו, אז מבינים מה המשמעות של ‘טרן אין‘.

כאמור, גם הקודמת הרשימה בביצועיה, אבל החדשה כאמור היא לא רק מכונת קצב אדירה — היא גם יודעת לשחק. יש לה שלדה מצוינת — וכן, גם אלקטרוניקה נהדרת: מצב הנהיגה ‘נורמל‘ מאפשר לכם לנוע בקצב מהיר מאוד; מצב ‘דינאמי‘ מתעדף קצת יותר כוח לאחור ומאפשר משחק קל; מצב ‘דריפט‘ כשמו הוא, מאפשר להוציא את החלק האחורי לריקוד נשלט באופן בלתי נתפס.

אודי RS3 - מבחן דרכים
צילום: בן חסון

בכל אותה נהיגה ובכל תוואי דינמי מלווה אותנו המנוע הנפלא שדוחף היטב כבר מסל"ד נמוך יחסית (כבר לקראת 2500 סל"ד) ומטפס בקצב מעורר (ויותר) עד מעבר ל־7000 סל"ד, כאילו המנתק בכלל לא קרוב לשם (הוא כן, 7500).

והמנוע מלווה את הדחיפה האדירה שהוא יודע לייצר במנגינה נהדרת, והתלונה היחידה שלנו אליה היא שנדמה שהיא מעט מושתקת ביחס לדור הקודם. שותפתו, תיבה דו־מצמדית עם 7 הילוכים, פעלה למופת לאורך כל ימי המבחן — בין אם בנהיגה מנהלתית עירונית ובין אם בכבישי הנהיגה ההם.

בדיוק כזו
אין מה להכביר במילים. מדובר, בפשטות, באחת הקומפקטיות הלוהטות הטובות שבנמצא. אודי RS3 החדשה היא כל מה שרצינו שאודי RS3 תהיה, ואנחנו רוצים אחת בחניה.