אלנטרה הייתה הדגם הראשון שיונדאי חנכה בישראל, אי-אז ב-1994. שמות הדגם שהושק ב-1990 השתנו עם השנים; בשני הדורות הראשונים נקרא לנטרה, השלישי היה אלנטרה, הרביעי לא הגיע לכאן בגלל המשפחתית האחרת, i30, וזה בדור החמישי שווק כ-i35. בדור השישי מ-2015 השם היה כמו בשלישי: אלנטרה,

הדור השביעי והנוכחי הוצג ב-2020, שיווקו בישראל החל בסוף 2021 וכמו הסונטה הגדולה ממנו הוא מוצע כאן בתקינה אמריקאית.

יונדאי אלנטרה
צילום: אלי שאולי
 

הקשר, פרטים

אלנטרה, המבוססת על הרצפה K3 (כמו יונדאי קונה וקיה נירו החדשים), עברה מתיחת פנים בתחילת 2023 והמהדורה המחודשת הזאת הגיעה לאחרונה לישראל. דגם זה ממלא גם את מקומה של איוניק המקורית בהיצע המשפחתי של יונדאי, ומאז שהושק הדור החדש נמכרו ממנו 15,000 יחידות.

הדור הנוכחי הדגיש בהופעתו את החשיבות שיונדאי מעניקה לעיצוב החיצוני, דבר הבולט וביותר ממובן אחד במכונית הפונה למרכז השוק. החזית אגרסיבית בזכות סבכה גדולה ורבת נוכחות, הצללית נמוכה ונמשכת לאחור, מבנה האחוריים אינו שגרתי ומאופיין גם בקווים חדים. 

יונדאי אלנטרה היברידית
צילום: אלי שאולי

במתיחת הפנים האופי הזה הודגש עוד יותר. הסבכה החדשה רחבה ואגרסיבית אף יותר, חוברת ליחידות תאורה מעודכנות וקווי לד חדים. יחד עם מרכיבים נוספים נוצר מראה רחב ו'חובק כביש'. מאחור דיפיוזר והדגשים חדשים באפור תורמים להופעה הספורטיבית. חובבי הטריוויה ישימו לב שהחלק השחור שבין שמשת הצד האחורית לקורה עודן וכי החישוקים חדשים. 

כתוצאה מהשינויים בפגושים הרכב התארך ב-4 ס"מ ל-471 ס"מ וגם זה גורם לכך שהוא נראה גדול מאשר לפני החידוש ומהמקובל בקטגוריה. שאר הממדים ללא שינוי: בסיס הגלגלים 272 ס"מ, הרוחב 182.5 ס"מ, הגובה 142 ס"מ. 

יונדאי אלנטרה היברידית נתונים
צילום: אלי שאולי

יונדאי אלנטרה מוצעת רק בגרסת הנעה היברידית ובשלוש רמות אבזור. הבסיסית, 'פרמיום' פונה לציי רכב, מחירה 170,000 שקלים, ובאבזור חישוקי "16 ומפתח חכם. ב'סופרים' – שמחירה 173,000 שקלים והיא זו שנבחנה – תאורת לד, חישוקי "17, גג זכוכית, מחוונים מוקרנים. ב'לקשרי' העולה 180,000 שקלים תפעול חשמלי למושב הנהג, אוורור למושבים הקדמיים וריפוד עור. 

מפרט הבטיחות שודרג, וברכב שמונה כריות אוויר, שתיים יותר מאשר לפני חידושו. בנוסף ב'סופרים' גם ניטור אקטיבי של שטח מת. 

יונדאי אלנטרה היברידית פנסים
צילום: אלי שאולי
 

פנים הרכב

במסגרת מתיחת הפנים הגימור איכותי יותר, בעיקר בדיפון הדלתות הקדמיות, המחוונים ב'פרמיום' עודכנו ומערך המולטימדיה שודרג וריפוד העור ב'לקשרי' חדש.

עיצוב סביבת הנהג מתקדם, לקונסולה שבין המושבים עיצוב מקורי עם ידית גבוהה בצד הנוסע, והתחושה הכוללת שהרכב רחב אף יותר ממה שהוא. עם זאת, החומרים ברובם נוקשים והם חלולים לתחושה, ויחד עם הגוון האפור השולט התוצאה אינה הולמת, בייחוד לאור העיצוב החיצוני המרשים.

יונדאי אלנטרה היברידית סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

במרכז צג "8 כמו זה הקודם והקישורית כעת אלחוטית. הצג נראה מעט קטן ביחס למקובל כיום, והתצוגה קצת מיושנת אבל התפעול נוח מאוד, גם בזכות פקדי קיצור דרך ובקרת אקלים שהתפעול שלה חיצוני. מול הנהג גלגל הגה נאה ומחוונים מוקרנים עם תצוגה קלאסית המוכרת מדגמים אחרים של יונדאי, ותפעול מערך המידע שם נוח. לחצן מצבי הניהוג קרוב מדי לזה של הפעלת המצלמה, כך שניתן לשגות ביניהם. 

יונדאי אלנטרה היברידית אבזור
צילום: אלי שאולי

האלנטרה מפתיעה בתנוחת נהיגה נמוכה שמכתיב גם הגג; זה קרוב מדי לראש עבור מי שאוהבים תנוחת ישיבה גבוהה; קצת כמו במכונית קופה. שדה הראייה, בייחוד לאחור, אינו מצטיין, ובאופן מוזר קו כיסוי תא המטען עולה מהמושבים ועד לקצה השמשה האחורית הקטנה. בנוסף, מראות הצד קטנות וכושר הכיסוי שלהן אינו מספק; טוב שיש מצלמה.

מושב הנהג עצמו נוח למדי, אם-כי הוא מעט רך וחסר אפשרות לכוון את קשיחות מסעד הגב. מושב הנוסע נמוך מדי ולא ניתן להגביהו.

יונדאי אלנטרה היברידית שורה שנייה
צילום: אלי שאולי

המרחב מאחור טוב, מרווח הרגליים מרשים ומרווח הראש מספק. כבר לפני שנה נוספו פתחי מיזוג שם, וזה שיפור חשוב.

נפח תא המטען, 474 ליטרים, טוב. עם זאת, המפתח צר, שפת הטעינה גבוהה, המרכיבים שלו נראים פשוטים ולחצן הפתיחה החיצוני מוסתר יחסית.

יונדאי אלנטרה היברידית תא מטען
צילום: אלי שאולי
 

מנוע, ביצועים

לאלנטרה המחודשת אותה יחידת כוח היברידית ששירתה את הדגם המקורית. זו מורכבת מורכב ממנוע בנזין אטמוספרי המייצר 105 כ"ס ו-15 קג"מ ב-4000 סל"ד ומנוע חשמלי המנפק 43.5 כ"ס ו-17 קג"מ לתפוקה משולבת של 139 כ"ס ו-27 קג"מ. התיבה דו-מצמדית עם 6 הילוכים, ההנעה קדמית, משך ההאצה ל-100 קמ"ש 10.5 שניות והמהירות המרבית היא 187 קמ"ש.

עם התנעה, מנוע הבנזין, בייחוד כשהוא קר, רועש מעט, אבל הוא שקט בהמשך. האלנטרה זריזה ביציאה מהמקום ובמהירויות הנמוכות, התגובה הראשונית ללחיצת מצערת אפילו מפתיעה ובמצבים כאלה היא נמרצת בפעולתה. במצבי עומס – עליות ועקיפות – ניכר שהרכב מתאמץ כאשר הסיוע החשמלי אינו במלוא כוחו. ככל שהעליות מתארכות או שהמהירות עולה הרכב נמרץ פחות. עם זאת, הביצועים יותר ממספקים ביחס לרכב משפחתי.

יונדאי אלנטרה היברידית ביצועים
צילום: אלי שאולי

ככל שעולה המהירות שילוב המנועים חלק יותר ומורגש פחות, ואילו בעומס של ממש מנוע הבנזין נשמע היטב. חסרו לי מד סל"ד גם במצבי הנהיגה הרגילים ושילוב הילוכים באמצעות פקדים מאחורי ההגה. ניתן לשלב ידנית באמצעות הבורר, וזה טוב. 

צריכת הדלק מכובדת ביותר. במסלול המבחן זו הייתה 15.8 ק"מ/ל' ואילו בשיוט נינוח הגיעה ל-20 ק"מ/ל'.

יונדאי אלנטרה היברידית צריכת דלק
צילום: אלי שאולי
 

נוחות, התנהגות

בעיר, האלנטרה מתמודדת היטב עם שיבושים גדולים, וגם אם חלק מהקטנים מורגשים במהירות איטית היא סופגת אותם באופן ראוי. מחוץ לעיר יכולת הספיגה טובה לרוב, אך מעבר על שיבושי כביש רחבים מורגש כמו-גם תנודות המרכב על ציר האורך. רעשי הכביש מאוד מוחשיים ולעיתים בולטים גם רעשי רוח. 

היכולת הדינמית של אלנטרה טובה, ונראה כי היא מסוגלת להתמודד עם הרבה יותר כוח, כמו למשל בגרסה N – יש 286 כ"ס, 40 קג"מ – אותה אולי נזכה לראות בארץ. המכונית צולחת היטב פניות, תנודות המרכב מורגשות אך אינן מפריעות, והאחיזה טובה. 

יונדאי אלנטרה היברידית נוחות נסיעה
צילום: אלי שאולי

במצב הרגיל ההגה קל מדי, אך במצב 'ספורט' המשקל נכון יותר, וזה מסייע להפנות את הרכב באופן מיטבי, אפילו נעים. 

פעולת הבלמים טובה, בוודאי ביחס לרכב היברידי. במקרי קיצון תחת עומס הם עלולים לאבד את דיוק הפעולה. הניטור האקטיבי של שטח מת התגלה לעיתים כאקטיבי מדי. 

יונדאי אלנטרה היברידית חישוקים
צילום: אלי שאולי
 

סיכום, תמורה

יונדאי אלנטרה היא מכונית משפחתית טובה למדי, מהסוג שלומדים להעריך עם הזמן. לזכותה עיצוב חיצוני מרשים, הנדסת אנוש טובה, נוחות נסיעה ראויה, יכולת דינמית מכובדת וצריכת דלק מצוינת. לחובתה בעיקר איכות חומרים בינונית בתא הנוסעים, והביצועים תחת עומס אינם נמרצים תמיד. 

מחירה, 173,000 שקלים, אינו נמוך – ועדיין מדובר באחת התמורות הטובות בתחום המשפחתי-היברידי המצומצם. מנגד, לרשות הלקוח גם משפחתיות זולות יותר בהנעה רגילה, חלקן נמרצות יותר בביצועיהן אך הן חסכוניות פחות.