בפאתי פראג, מעט לאחר השעה שבע בערב, החל אירוע שנועד להציג את דרכה של סקודה בשנים הקרובות. האולם עטוף שחור, התצוגה בירוק, כיאה לגווני המותג וגם למסר העיקרי.

ואז עלה המנכ"ל החדש של המותג, קלאוס זלמר, ואמר שמצפה לנו הרבה.

העתיד בתוכניות ובמספרים
אקדים את המאוחר ואסכם כי אותו הרבה לא היה באמת הרבה. ובכל זאת, סיכום כל הדברים בערב זה, ובהמשך גם המפגש השני שעסק בקיימות מצביע כי סקודה מכוונת גבוה וקדימה בכל הקשור לעולם הרכב במהלך העשור הזה. גם מעבר.

בנוהל, האירוע החל עם מספר מילים על העבר, על שני המהנדסים (קלמנט ולורין) שהקימו מפעל לאופניים (1896) שהחל לייצר אופנועים (1900) ואז פנה למכוניות (1905). בהמשך הגיע שלב המספרים, בו נאמר כי בעתיד הקרוב וגם הרחוק יותר ישקיע מותג סקודה כ־5.6 מיליארד אירו רק בתכנון ובייצור רכב חשמלי.

סקודה יוצאת לדרך חדשה ומכריזה על לוגו חדש
צילום: סקודה

מר זלמר ציין כי אנשי סקודה מקשיבים ללקוחות, שומעים את תלונותיהם ומפיקים את הלקחים בתכנון העתידי. עם זאת ציין כי בהיצע של סקודה יש כל מה שאנשים זקוקים לו. או שיהיה.

וכך, בעתיד הקרוב תחשוף סקודה שלושה דגמי פנאי חשמליים חדשים — האחד קטן, השני קומפקטי והשלישי בינוני עם שבעה מושבים, כלומר, אניאק iV עם יותר מקומות. הקונספט שלו, ויז'ן 7S, הופיע לראשונה והוא הרבה יותר מעוד קדימון לדגם חדש.

סקודה יוצאת לדרך חדשה ומכריזה על לוגו חדש
צילום: סקודה

עוד הוסיף זלמר כי בעתיד הקרוב־קרוב, במהלך 2023, תוצג סופרב חדשה ושנה מאוחר יותר יוצגו גרסאות חדשות לאוקטביה ולקודיאק.

העתיד כהדגמה
חלק ראשון
הנה הקרדיט הראשון למנכ"ל החדש. לא עוד אותו לוגו ותיק (מיושן?) של חץ וכנפיים בחזית שמקורו עוד ב־1926; הפעם הלוגו הוא שם המותג באותיות לטיניות, והמרכיב הגרפי הבולט בו הוא באות S שבחלקה העליון רווח קטן, מחליף גם את הקו מעל ה־S (ונהגה בצ'כית SH).

מהלך ראשון בכיוון זה נעשה ב־2018 עם סקלה החדשה, כאשר שם המותג בגדול החליף את הלוגו מאחור, נמתח לרוחב המכונית. כעת, הלוגו החדש המורכב רק משם המותג, יתנוסס גם בחזית.

סקודה יוצאת לדרך חדשה ומכריזה על לוגו חדש
צילום: סקודה

באופן כזה המותג יהיה מזוהה יותר, עניין חשוב בשווקים בהם סקודה אינה מוכרת כמו באירופה, וזו הסיבה לכך שהתהליך החל לפני ארבע שנים. זה שינוי של ממש באופן בו המותג מציג את עצמו בעולם.

אז נכון, לא באמת הלכו עד הקצה בשינוי זה, אם מסתכלים על הכיתוב עצמו, אך מדובר בגישה שונה, כזאת המכריזה כי סקודה אינו רק בעסקים של פתרונות אחסון ושימושיות, אלא פונה גם לקהל צעיר יותר בכל רחבי הגלובוס.

סקודה יוצאת לדרך חדשה ומכריזה על לוגו חדש
צילום: סקודה

חלק שני
קו העיצוב החדש של המותג. זה מצא ביטוי בקונספט ויז'ן 7S שהוצג לאחר כיבוי האורות, וכל שראו ממנו הייתה תאורת הלד והכניסה שלו לוותה בפס קול של סרט אימה. מרשים בהחלט. לטעמי, זהו דגם כל כך יפה ולא מופרז בסגנונו, שאני יכול להגיד שאם כך ייראו דגמי סקודה העתידיים, גם הכבישים ייראו יפה יותר.

ל־7S פרופורציות מצוינות בזכות חלק קדמי גדול יחסית, חלק אחורי המסתיים באופן חד ומודגש על־ידי קורה C רחבה, ואלה מודגשים על־ידי מדרגה לאורך הרכב, ספוילר אחורי מגודל המחולק לשניים המסיים את הגג הפנורמי. הפרופיל של הדגם יוצר מופע מכובד ביותר, עם קרבה לדגמי יוקרה נכבדים ביותר.

סקודה יוצאת לדרך חדשה ומכריזה על לוגו חדש
צילום: סקודה

מרכיבים אופייניים של דגמי פנאי, כמו פגושים, בתי גלגלים ופסים אורכיים בשחור לא רק שמעוצבים באופן ייחודי, אלא שהגוון השחור שלהם שונה; הסיבה לכך שאלה — ממש כמו כל משטחי הדיפון בפנים וריפוד המושבים — עשויים חומרים ממוחזרים; על־כך בכתבה בהמשך. בקונספט אין פסי העמסה, יש חישוקי ענק נאים מאוד. מן הסתם, בגרסת הייצור דברים ישתנו.

אותם קווי עיצוב מוארכים וישרים מוצאים ביטוי גם בסביבת הנהג. ההגה אינו גלגל כי־אם במבנה מלבני, מאחוריו לוח מחוונים שקוע ולא גדול, ובמרכז בולט צג מולטימדיה ענק; זה ניצב בנהיגה, אך במצב מנוחה — אז גם שני המושבים הקדמיים מסתובבים, למרכז — הוא אופקי, כי ככה רואים סרטים.

סקודה יוצאת לדרך חדשה ומכריזה על לוגו חדש
צילום: סקודה

שלושה בוררים עגולים שולטים על המיזוג ופונקציות נוספות, ונראו עוד מספר לחצנים שאינם נראים כמו מתגי ליטוף — אבל הם כאלה.  לויז'ן 7S שישה מושבים (יהיו שבעה בדגם לייצור), הקדמיים והאמצעיים ריקליינרים ספורטיביים המתיימרים לעטוף את היושבים בצורה מכובדת. השניים האחוריים קטנים יותר, כמובן. ויש באמצע מקום לדובי (חגור, כמובן).

סקודה לא נידבה מידע לגבי המנועים וההנעה, אך ציינה כי לסוללה אנרגיה של 89 קוט"ש, מה שאמור להעניק לרכב טווח של 600 ק"מ.

סקודה יוצאת לדרך חדשה ומכריזה על לוגו חדש
צילום: סקודה