מגפת הקורונה, שעדיין לא לגמרי מאחורינו, המשיכה לגבות מחיר בתערוכות רכב גדולות ב-2022. מספר תערוכות בוטלו לחלוטין, כמו אלו בניו יורק ובז'נבה, ותערוכות חשובות אחרות כמו שיקגו ודטרויט הצטמצמו באופן דרמטי.

כאשר תכננו את הסיקור שלנו לתערוכה, ציפינו למשהו דל, מכיוון שרק 4 יצרני מיינסטרים ערכו מסיבות עיתונאים, לעומת 7-8 בימים כתיקונם - אבל מסתבר שלמרות זאת הייתה אווירה של עסקים כרגיל במרכז הכנסים.

ביורוקרטיה של מגיפה
אז כן, היו סימנים לכך שהעולם עדיין בבלאגן; נדרשו מסכות ברחבי מרכז הכנסים, והמשתתפים היו צריכים להראות הוכחה לחיסון או בדיקת קורונה שלילית לפני הכניסה. הייתה גם החלטה מוזרה לא לספק תגי שם כדי לשמור על מרחק בין העובדים לעיתונאים, וזה יצר הרבה מצבים מביכים מאחר וכולם התחבאו מאחורי מסכות... אבל אפילו זה לא פגע ברושם הכולל.

התצוגות נפרשו על פני אותם אולמות מרכזיים כמו בשנים עברו, וכל האולמות היו די מלאים, חרף היעדרותם של מספר יצרנים גדולים כמו אודי, ב.מ.וו, הונדה, וולוו ומאזדה - שחלקם הפגינו נציגות של דילרים מקומיים בלבד ולא של היצרן הרשמי. במקרה של הונדה זה היה פספוס מוזר, שכן היא חשפה את האקורד החדשה והחשובה ימים ספורים לפני התערוכה. 

סיקור תערוכת לוס אנג'לס 2022 - עסקים כרגיל
צילום: יוסי צרפתי

תשכח מזה
ברגע שמסיבות העיתונאים יצאו לדרך, כל השקה הייתה עמוסה בעיתונאים שנשפכו אל הדוכנים הסמוכים מחוסר מקום לעמוד. אבל הסימן הבולט ביותר לכך שהדברים חזרו לקדמותם הייתה כמות החשיפות של דגמים חדשים; קיה, יונדאי וג'נסיס הביאו קונספטים חשמליים נוצצים, סובארו השיקה את גרסת הייצור של הסולטרה והאימפרזה החדשה, טויוטה הציגה את הפריוס החשובה וקונספט חשמלי נאה, ופיסקר הציג גרסה קרובה יותר לייצור של רכב הפנאי החשמלי אושן.

בקרב היצרניות הגדולות ראינו גם שורה של דגמי ביצועים מפורשה בבכורה אמריקאית, וכמובן את הדקאר החדשה והמסקרנת. דודג' חשפה את שירת הברבור של מנועי הבנזין עם גרסאות הלקאט מרושעות, ואפילו ניסאן הציגה כמה עדכונים בדמות רוג מחודש ואריאה בבכורה מקומית.

סיקור תערוכת לוס אנג'לס 2022 - עסקים כרגיל
צילום: פורשה
 
אבל את הרעש הגדול עשו יצרני סטארט-אפ, במיוחד לוסיד ו-וינפאסט. היצרנית הוויאטנמית עושה צעדים ראשונים בארה"ב (על כל המשמעויות ההיסטורית של זה...) עם דגמים שעוצבו על ידי פינינפארינה ומשכו הרבה תשומת לב.

השמועות על מותי היו מוגזמות
העובדה שתערוכת הרכב של לוס אנג'לס הייתה רגילה ורבת משתתפים כמו שהייתה בעבר, למרות המגיפה, נותנת תקווה לכך שהשמועות על מותה של תערוכת הרכב המסורתית היו מוגזמות מאוד.

סיקור תערוכת לוס אנג'לס 2022 - עסקים כרגיל
צילום: יוסי צרפתי

רבים סבורים שתערוכת רכב פיזית היא עניין מיותר בעידן הדיגיטלי -  אבל עדיין יש לה יתרונות גדולים עבור כל המשתתפים: ליצרני הרכב זו הזדמנות עבור לחלוק את העלויות של מסיבות עיתונאים וקבלת חשיפה גדולה; לעיתונאים זוהי הזדמנות להתרשם מקרוב מכלי רכב חדשים, וחשוב מכך, לדבר עם בכירים, מהנדסים ומעצבים באופן ישיר ומרוכז; ואילו עבור הצרכנים זוהי הזדמנות להתנסות בדגמים שונים מבלי שיטרידו אותם סוכני מכירות אגרסיביים שרק רוצים לדחוף לך מכונית מהמלאי. 

כמובן שיש עדיין הרבה אי ודאות לגבי העתיד, ולא נתפלא אם בכל זאת נראה ביטול אחד או שניים בשנה הבאה (ראו ערך: תערוכת ז'נבה 2023 שכבר יצאה הודעה על ביטולה), אבל אנחנו חושבים שתערוכות הרכב יחזרו להתקיים ביתר שאת בשנה הבאה. ומי יודע, אולי בעוד שנה או שנתיים אפילו נחזור למספרים של טרום המגיפה.

סיקור תערוכת לוס אנג'לס 2022 - עסקים כרגיל
צילום: יוסי צרפתי