קבוצת קרסו מוטורס – יבואנית רנו, ניסאן, צ'רי – הודיעה כי רכשה 50% מחברתB-EV  מוטורס, שהכריזה בתחילת השנה כי תשווק בארץ את מותג הרכב הווייטנאמי וינפאסט (VinFast). בהודעה שפרסמה קרסו מוטורס נאמר כי שווי העסקה 25 מיליון שקלים, ובמסגרתה התחייבה להזרים ל-B-EV מוטורס 50 מיליון שקלים בהלוואות בהתאם לתוכנית עסקית שתסוכם בין שני השותפים.

B-EV מוטורס היא חברת יבוא צעירה שהוקמה על-ידי ניב אורון וברק כהן, שניהלו בעבר את פעילויות אודי וב.מ.וו בישראל, ובגיבוי קבוצת שותפים הכוללת את קבוצת Novard המתמחה ביזמות ובפרויקטים בארץ ובעולם.

קרסו מוטורס תייבא את וינפאסט הווייטנאמית
צילום: VF

וינפאסט הוא יצרן הרכב הווייטנאמי העצמאי הראשון, וזה הוקם ב-2017 כחלק מפעילות וין, התאגיד העסקי הגדול בווייטנאם. החברה גייסה עם תחילת פעילותה מומחים מתעשיית הרכב המערבית, ושני הדגמים הראשונים שהציגה בתערוכת פריז 2018 מבוססים על טכנולוגיה ופלטפורמות של ב.מ.וו (סדרה 5 ו-X5) ועיצוב של פינינפארינה. באותו זמן שיתפה וינפאסט פעילות גם עם ג'נרל מוטורס בפיתוח מכונית מיני. המפעל המרכזי של וינפאסט ממוקם בעיר הנמל היי-פונג, לא רחוק מהאנוי. 

קרסו מוטורס תייבא את וינפאסט הווייטנאמית
צילום: VF

דגמים לעתיד קרוב
גם שני הדגמים הראשונים של המותג שיגיעו לארץ, VF8 ו-VF9, עוצבו בפינינפארינה, שניהם דגמי פנאי מגודלים, חשמליים ואלה הושקו בתערוכת לוס אנג'לס ב-2021. 

VF8 הוא רכב פנאי שאורך בסיס הגלגלים שלו 295 ס"מ ואורכו 475 ס"מ. לדגם שני מנועים בהספק משולב של 348 כ"ס או 402 כ"ס להנעה כפולה, והסוללה עד 90 קוט"ש לטווח מוצהר של 470 ק"מ. VF9 גדול אף יותר, ובסיס הגלגלים שלו 315 ס"מ, אורכו 512 ס"מ ויש בו מקום לשישה או לשבעה נוסעים. לרכב שני מנועים ל-402 כ"ס, הנעה כפולה וסוללות עד 106 קוט"ש לטווח מוצהר של 600 ק"מ. 

קרסו מוטורס תייבא את וינפאסט הווייטנאמית
צילום: VF

דגמים אלה יגיעו לכאן בתקינה אירופאית מלאה, והכוונה לשווק אותם עם מגוון שירותים ייחודי, הכולל אחריות ל-10 שנים או 200,000 ק"מ.

בהמשך ישווקו שלושה דגמים חשמליים קטנים יותר שיסומלו VF5, VF6 ו-VF7ובצד השני של סקלת הגודל גם אוטובוסים חשמליים.

קרסו מוטורס תייבא את וינפאסט הווייטנאמית
צילום: VF