אחרי אינספור שמועות, טיזרים ותמונות ריגול, פורשה חושפת בתערוכת לוס אנג'לס את הגרסה המוגבהת והמכוונת לשטח של ה-911, שתיוצר ב-2500 יחידות ברחבי העולם החל מהאביב הבא.

כפי שסיפרנו לכם בידיעה על המתחרה מבית למבורגיני - למרות שאין ברעיון של מכונית ספורט לשטח הרבה היגיון, הן מאוד קוסמות לחובבי רכב, ולפורשה יש היסטוריה ענפה של דגמי ראלי וספארי מבוססי 911, כולל ניצחון בראלי פריז-דקאר הקשוח - ומכאן קיבלה את שמה.

ההבדל הבולט ביותר של מול הפורשה 911 הרגילה הוא הגובה, כאשר הדקאר מוגבהת ב-50 מ"מ מהקאררה וזוכה גם למפשק רחב יותר. בנוסף, פורשה לקחה את מערכת ההרמה של הציר הקדמי הזמינה ב-911 אחרות, והוסיפה משאבה שנייה מאחור כדי לאפשר הגבהה נוספת של 30 מ"מ לנסיעה בשטח קשוח יותר. בניגוד לרוב רכבי השטח שמאפשרים הגבהה קיצונית כזו וחוזרים אוטומטית למצב ה"נמוך" במהירות שעולה על 30 קמ"ש, בדקאר אפשר לנהוג כך עד 170 קמ"ש - עבור נהיגת שבילים מהירה... 

פורשה 911 דקאר 2023 - גרסת השטח נחשפת
צילום: פורשה

הדקאר מצוידת בצמיגי שטח ייעודיים של פירלי, הנעה כפולה משודרגת עם דיפרנציאלים מחוזקים וצמד מצבי נהיגה ייחודיים המיועדים לזירות השטח בהן ה-911 הזו מיועדת להצטיין: כורכר ודיונות. המצב הראשון נקרא "ראלי" ומטה את הכוח אל הסרן האחורי עבור משטחים עפר וחצץ; ואילו מצב "שטח" ממקסם את האחיזה בחול ובשטח גס יותר, ומפעיל אוטומטית את המצב המוגבה של המתלים. ישנה גם בקרת שיגור "ראלי" שניתן להשתמש בה בכל אחד ממצבי השטח כדי למקסם את הזינוק על משטחים חלקלקים - או סתם כדי לעשות דאווינים.

יחידת הכוח מגיעה מגרסת ה-GTS, כלומר גרסת 480 כוחות הסוס של מנוע ה-3.0 ליטר כפול המגדשים, משודך לתיבת PDK כפולת-מצמד בת 8 הילוכים. המהירות המרבית מוגבלת ל-255 קמ"ש בשל מגבלות הצמיגים הקרביים, אולם למרות ההגבה והתוספות השונות, הדקאר תזנק למאה קמ"ש ב-3.2 שניות בלבד. חלק מזה נובע בזכות הפחתות משקל שונות, שמביאות את הנתון הכללי לכ-1.6 טון, פער של קילוגרמים ספורים מגרסת קאררה S.

פורשה 911 דקאר 2023 - גרסת השטח נחשפת
צילום: פורשה

פורשה מוסיפה וטוענת שזמן ההקפה של הדקאר סביב הנורבורגרינג זהה לזה של דור ה-996 של ה-GT3 מלפני 20 שנה - כלומר, קצת פחות מ-8 דקות להקפה. לא רע בשביל רכב שטח...

המשקל קוצץ על ידי שימוש במכסה אין-מנוע מפלסטיק מחוזק בסיבי פחמן (CFRP) ובזכוכית קלת משקל, כמו גם מושבי באקט מסיבי פחמן  והסרת מושבים אחוריים - עניין שהיה הכרחי גם כדי לפנות מקום למשאבה ההידראולית הנוספת של הסרן האחורי.

פורשה 911 דקאר 2023 - גרסת השטח נחשפת
צילום: פורשה

הדקאר מקבלת חלקים נוספים מגרסאות הכביש הספורטיביות, דוגמת תושבות מנוע מה-GT3, מוטות מייצבים אקטיביים מגרסת הטורבו S המפחיתים זוויות גלגול (רעיון טוב ברכב עם מרווח גחון של 19 ס"מ) והיגוי אחורי שעבר התאמה עבור צמיגי שטח. כמובן שגם הקפיצים והבולמים חוזקו, ונעשה שימוש במערכת הקירור של הטורבו S שמצנן הביניים שלה ניצב גבוה יותר ויש לו פחות סיכוי להינזק בשטח מאשר זה שנמצא בוורסיות אחרות.

 ויזואלית, הדקאר מקבלת ספויילר אחורי קבוע, ווי גרירה מאלומיניום מחושל ואת איפור השטח ההיקפי - כולל מגני גחון בחזית אשר קוצרו לשיפור זוויות הגישה. למעלה, הגגון האופציונלי יכול להכיל עד 40 ק"ג של ציוד ויכול להיות מזווד גם בפנסי ראלי. אוהל גג זמין אף הוא בתוספת תשלום.

פורשה 911 דקאר 2023 - גרסת השטח נחשפת
צילום: פורשה

ניתן גם להזמין חבילת "ראלי דיזיין" שעושה הומאז' מלא ל-911 שניצחה בראלי פריז-דקאר ב-1984, כולל צביעה לבנה/סגולה בסגנון המכונית הזוכה. בימים ההם הצביעה הייחודית הייתה בגלל נותנת החסות, יצרנית הסיגריות Rothman's, אבל ב-2022 סיגריות זה לא פוליטקלי קורקט - אז במקום מופיע הכיתוב "Roughroads" (דרכים קשוחות או משובשות, בתרגום חופשי) לצד מספרי דלת לפי בחירת הלקוחות בין 1 ל-999.

המחיר באירופה מתחיל ב-222 אלף יורו - כמעט 50 אחוז (!) יותר ממחירה של גרסת הקאררה GTS. חבילת "ראלי דיזיין" המדוברת תוסיף לחשבון עוד 26 אלף יורו.

פורשה 911 דקאר 2023 - גרסת השטח נחשפת
צילום: פורשה