פורד מעוניינת להגדיל את הרווחיות שלה באירופה, והיא סבורה שהדרך הטובה ביותר להגיע לשם היא להחדיר גישה אמריקאית יותר לאסטרטגיית השיווק. לקראת המעבר לכלי רכב חשמליים, פורד צריכה להגדיל את הרווחיות, ואחד הצעדים הראשונים יהיה הפסקת הייצור של הפיאסטה והפוקוס.

ההחלטה של ​​היצרנית באירופה דומה למהלכים שעשתה באמריקה לפני כמה שנים, כאשר הפסיקה את שיווק ה-C מקס, הטאורוס, הפיאסטה, הפוקוס והפלקס בין 2018 ל-2019, והותירה את המוסטנג כמכונית הנוסעים היחידה שאינה רכב פנאי או שטח. מהלך זה סייע לה לשפר את המאזן, בזכות מתח רווחים גבוה יותר שמעניקים רכבי פנאי וקרוסאוברים.

הפוקוס מתוכננת לצאת לגמלאות ב-2025, בעוד שייצור פורד פיאסטה יופסק כבר ב-2023. שני הדגמים יוחלפו בשלושה כלים חשמליים שפורד תציג על פלטפורמת MEB של פולקסווגן, וככל הנראה יהיה מדובר בקרוסאוברים. פורד הוסיפה וטענה כי היא תדחוף את רוכשי הפוקוס הפוטנציאליים לגרסה החשמלית של הפומה, שתושק ב-2024.

​פורד פוקוס ופיאסטה - הסוף
צילום: Ford

כחובבי רכב, כמובן שעצוב לנו לראות את המהלך הזה; פורד הייתה המובילה הדינאמית בסגמנט המשפחתיות והסופרמיני במשך שנים, והפוקוס והפיאסטה היו שניים מהדגמים המהנים ביותר לנהיגה בין מתחריהם - מעניקים ניצוץ של חדווה בקטגוריות משמימות לנהיגה.

בישראל אומנם לא קיבלנו ייבוא רשמי של גרסאות ה-RS של הפוקוס וה-ST של הפיאסטה, אך אלו היו באופן מסורתי שניים מההוט האצ'ים המלהיבים ביותר בעולם - ואנו בהחלט מבכים על מותם.

​פורד פוקוס ופיאסטה - הסוף
צילום: Ford
 
מודל חדש
השבועון 'אוטוניוז' מדווח שהמהלך מגיע לאחר שפורד נשארה עם נתח שוק אירופאי של 4.7% בעשרת החודשים הראשונים של השנה, בהשוואה ל-24.6% לקבוצת פולקסווגן ו-18.8% לסטלנטיס.

בניגוד לפעילותה בצפון אמריקה, טביעת הרגל של פורד קטנה יותר באירופה, ולכן היא לא יכולה להסתמך על חיסכון בעלויות כתוצאה מהיקפי ייצור ומכירות גבוהים. יחד עם זאת, היא לא יכולה לתמחר את כלי הרכב שלה גבוה יותר מהמתחרים, ולכן הרווחיות נמוכה יותר.
פורד מקווה שהשינוי השיווקי הזה יעזור לה למכור כלי רכב רווחיים יותר במקום רק להגדיל את היקפי המכירות.

במקביל, יצרנית הרכב משנה גם את האופן שבו היא מוכרת מכוניות באירופה, ובעקבות המודל שהציגה טסלה עוברת ל"מכירה ישירה" שבה היא מחייבת לקוחות באופן ישיר ומשלמת לדילרים עמלה קבועה קטנה. פורד מאמינה כי המודל הזה מפשט את תהליך המכירה ושיהיה צורך בפחות סוכנויות כדי לתת שירות לאותו מספר לקוחות.

​פורד פוקוס ופיאסטה - הסוף
צילום: Ford