מאזדה הודיעה על חזרתו של המנוע הרוטורי, תצורה המזוהה איתה עד מאוד, להיצע הדגמים שלה. הפעם, ובדומה לדיווח האחרון שלנו, המנוע הרוטורי ישמש כמאריך טווח בגרסה היברידית-נטענת חדשה של מאזדה MX-30, רכב הפנאי החשמלי של היצרנית.
 
המנוע הרוטורי מלווה את היצרנית היפנית עוד משנות ה-60, לאחר שקיבלה מ-NSU את הרישיון להשתמש בו, וכמה מהמכוניות האייקוניות ביותר של היצרנית – קוסמו, RX-7, 787B ועוד – אכלסו בחרטומן מנוע מסוג זה. למרות הנוסטלגיה ויתרונותיו השונים של המנוע הרוטורי, מאזדה הפסיקה ייצור דגמים עם מנוע זה בשנת 2012 עקב קושי לעמוד בתקנות זיהום אוויר.
 
מאזדה MX-30, הפרטים
מאזדה MX-30 הוא רכב פנאי קומפקטי המקביל במידותיו ל-CX-30 המוכר, והוא הדגם החשמלי הסדרתי הראשון של היצרנית. כשהוצג לראשונה בשנת 2019 הוא הוצע בגרסה כל חשמלית (145 כ"ס) אחת בעלת סוללת 35.5 קוט"ש (טעינה ביתית 6.6 ק"ו, מהירה 50 ק"ו) המעניקה לדגם טווח נסיעה צנוע של כ-200 ק"מ בלבד. במאזדה מסבירים את הבחירה בסוללה קטנה שכזו מתוך רצון לשמור על משקל נמוך לשיפור הניהוג והנוחות וצמצום הפגיעה הסביבתית הנוצרת מייצור הסוללה. בתוך כך מציינת מאזדה כי נסועה ממוצעת אופיינית במדינות המערב עומדת על פחות מ-45 ק"מ ליום.
 
​חזר בסיבוב: מאזדה הציגה MX-30 עם מנוע רוטורי
צילום: Mazda

כעת, כאמור, מצטרפת להיצע הגרסאות גם גרסה היברידית-נטענת אשר מכונה מאזדה MX-30 R-EV. בדומה לדגמים אחרים בתעשייה MX-30 ישלב בין מנוע חשמלי למנוע בנזין, אולם זה אחרון ייחודי שכן מדובר במנוע בעל רוטור יחיד חדש לדגמי בנפח 830 סמ"ק. מנוע זה, כך מאזדה, נבחר משום שהוא קל משקל וקומפקטי וניתן למקמו תחת מכסה המנוע של MX-30 החשמלי במקור ללא קושי. לפי מאזדה המנוע החדש משתמש במערכת הזרקת דלק ישירה ופועל ביעלות כך שהוא עומד בתקני זיהום האוויר המחמירים ביותר.
 
על ההנעה עצמה יופקד מנוע חשמלי בהספק מעט גבוה מזה של הגרסה החשמלית – 170 כ"ס ו-26.5 קג"מ במקום 145 כ"ס ו-27.7 קג"מ – וזה יציע ביצועים עדיפים במעט. למערכת ההנעה שלושה מצבי נהיגה: חשמלי, רגיל וטעינה. במצב החשמלי הרכב ימצא את הסוללה עד למקסימום, אולם במאזדה מציינים כי במצבי קיצון המנוע הרוטורי עשוי להצטרף להגברת הספק הסוללה. במצב 'טעינה' המנוע הרוטורי יפעל ויטעין את הסוללה עד לרמה הנקבעת לבחירת הנהג וישמור אותה שם. במצב 'רגיל' הרכב ינוע בעיקר על חשמל וישלב את המנוע הרוטורי בהתאם לצורך ורמת הסוללה.

​חזר בסיבוב: מאזדה הציגה MX-30 עם מנוע רוטורי
צילום: Mazda
 
מאזדה MX-30 ההיברידי-נטען מצויד בסוללת 17.8 קוט"ש המבטיחה טווח נסיעה מירבי של עד 85 ק"מ – מדובר בסוללה וטווח הנמצאים על הצד הנדיב יחסית של הסקאלה. מערך הטעינה תלת-פאזי מאפשר גם טעינה מהירה, לא נמסר נתון. לצד הסוללה ישנו מיכל דלק בנפח 50 ל' ויחד הצמד מספק טווח נסיעה משולב של עד 640 ק"מ. בניכוי החלק החשמלי מקבלים נתון צריכת דלק ממוצע של כ-11.1 ק"מ לליטר, לא מזהיר.
 
המחיר, מהדורת R
במאזדה יציעו את MX-30 בשלוש רמות גימור מקבילות למדי לאלה של הגרסה החשמלית – והבשורה כאן היא המחיר שיהיה זהה בין שתי הגרסאות, כך יאפשרו במאזדה ללקוח בחירה בין שיטת ההנעה המתאימה עבורו ללא שיקולי מחיר.
 
בתקופה הראשונית תציע מאזדה את הדגם במהדורת R, מלשון חזרה (Return), בהיקף מוגבל. מהדורה זו כוללת צביעה דו-גוונית ייחודית לחוץ עם גג בצבע אדום-סגול (מחווה למכונית הראשונה של מאזדה, R360), הטבעת חותם בצורת מנוע רוטורי על משענת הראש במושבים, תגי מנוע רוטרי בשטיחים ועוד.

​חזר בסיבוב: מאזדה הציגה MX-30 עם מנוע רוטורי
צילום: Mazda