לאחר שנים של המתנה ושמועות, מאזדה סוף סוף מחייה את המנוע הרוטורי. ייצורו של הדגם האחרון של מאזדה עם פיתוח של מנוע הוואנקל הייחודי היה ב-2012, עת ירדה ה-RX-8 האחרונה מפס הייצור, ומאז הסברה המקובלת הייתה שבשל פליטת מזהמים גבוהה הוא לא יוחזר לייצור; אולם מאזדה התעקשה על הטכנולוגיה ומצאה לה שימוש חדש - כמנוע מאריך טווח למכונית חשמלית-היברידית.

 הגרסה החדשה, שתקרא MX-30 R-EV, תוצג בתערוכת בריסל בינואר 2023, ותנסה לפתור את אחת הבעיות העיקריות של ה-MX-30 החשמלית

סוללת ה-35.5 קוט"ש שלה מציעה טווח משוער של  161 ק"מ בלבד, עניין שהמנוע הרוטורי, שישמש כגנרטור לטעינת הסוללות, אמור לשפר משמעותית.

ה-MX-30 משתמשת במנוע חשמלי יחיד המייצר 146 כ"ס ו-27.6 קג"מ - וקרוב לוודאי שנתונים אלו לא ישתנו משמעותית בגרסה החדשה. הנפח וההספק של המנוע הרוטורי ב-MX-30 R-EV עדיין לא פורסמו, אך ידוע כי הוא יפעל בסל"ד קבוע, עניין שצפוי לשפר חלק מהבעיות המובנות של מנועי וואנקל. 

מאזדה מחזירה את המנוע הרוטורי
צילום: מאזדה

מנוע פשוט, היסטוריה מורכבת
מנוע רוטורי או מנוע וואנקל, נקרא על שם ממציאו, פיליקס וואנקל - ובתיאוריה מהווה פתרון יעיל בהרבה ממנוע בעירה פנימית קונבנציונלי; במקום גל ארכובה שהופך את התנועה הקווית של הבוכנות לתנועה סיבובית, כאן ישנה בוכנה משולשת שמבצעת את פעימות שריפת הדלק בתנועה סיבובית. זה מנוע קל יותר, עם פחות חלקים נעים, והוא מייצר הספק גבוה יותר לנפח ומטפס בקלות לסל"ד גבוה מאוד - עניין שהופך אותו למתאים מאוד למכוניות ספורט.

כל זה בתיאוריה, כאמור - בפועל מנועים רוטוריים התגלו במשך בשנים כבלתי אמינים, בעלי מומנט נמוך, שתייני דלק נוראיים ובעלי צריכה טבעית גבוהה של שמן. לגרום למנוע כזה לעמוד בתקני זיהום עדכניים היא משימה מאוד לא פשוטה, וזו הייתה אחת הסיבות העיקריות להפסקת ייצורו ב-2012.

מאזדה מחזירה את המנוע הרוטורי
צילום: מאזדה

בשל יתרונות המנוע, נעשו בו גם שימושים בכלי טייס בלתי מאויישים (כולל בחברת אלביט הישראלית), בהם אורך החיים פחות אקוטי לעומת יתרונות המשקל הנמוך, הפשטות המכאנית והגודל הצנוע.

למנוע וואנקל יש קשר הדוק למאזדה. החברה קיבלה במקור רישיון לטכנולוגיה מ-NSU הגרמנית (אשר פשטה רגל, בין היתר, בגלל המנוע הרוטורי הלא מוצלח ב-RO80), והמהנדסים בחברה היפנית עמלו על שיפורו במשך עשרות שנים; הדגם הרוטורי הראשון של מאזדה, הקוסמו, הוצג בתערוכת טוקיו ב-1964, והייצור המלא החל ב-1967. בהמשך הגיעו דגמים ספורטיביים כמו RX-3 ו-RX-7 שהפכו את הרוטורי לנגיש ונחשק יותר - בעוד מפלצות מירוצים כמו ה-787B שזכתה בלה מאן, או מכוניות הדריפטים הרוטוריות של "מאד מייק", הוכיחו את פוטנציאל הביצועים. 

מאזדה מחזירה את המנוע הרוטורי
צילום: מאזדה

באופן אישי, בתור בעלים לשעבר של RX8, שהייתה אחת המכוניות היותר אמינות שהיו בבעלותי - אני יכול לספר שהשד לא כזה נורא, אבל שבהחלט מדובר במנוע שדרש בעבר תשומת לב יתירה (בבדיקה והוספת ליטר שמן בכל 1600 ק"מ, במניעת כיבוי מנוע קר מחשש להצפת דלק עוד), תשומת לב שרוב הנהגים בימינו כבר לא מוכנים להקדיש. צריכת הדלק של ה-RX8 שלי, גם בשיוט נינוח, עמדה על 8 ק"מ לליטר בממוצע...

אני משוכנע שחלק גדול מהתחזוקה הזו כבר לא יידרש בפיתוחים העדכניים של המנוע, בין היתר בזכות שימוש בסל"ד קבוע ועומס נמוך על המכלולים - כך שאולי הפעם מיודענו פיליקס ומנועו הגאוני בתיאוריה יזכו סוף סוף לעדנה.

מאזדה מחזירה את המנוע הרוטורי
צילום: מאזדה