רוב המכוניות מאבדות ממחירן לא מעט אחוזים בכל שנה עד שמגיעות למחיר שעלות התיקונים גבוהה משווי הרכב. בנקודה זו המכוניות מוצאות את עצמן מועברות אחר כבוד למגרשי הפירוק, שם הן נמכרות בחלקים ובסופו של דבר מועברות למחזור.

מכוניות מיוחדות לעומת זאת, זוכות לגרף מחיר שונה. גם הן בדרך כלל מאבדות ממחירן לא מעט אחוזים בשנים הראשונות (אלא אם כן מדובר במכוניות מאד נדירות בייצור מוגבל), אך לאחר מספר שנים המחיר מתייצב ומתחיל לעלות. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שאנשים ממשיכים לתחזק את המכוניות האלו בגלל ערך סנטימנטלי. העלויות לא תמיד זולות, ובחלק מהמקרים הן מועמסות למחיר המכוניות שמתחיל לטפס לאט לאט.

כמו כן, הקרבה לגיל 30 של אותן מכוניות, מציינת אבן דרך משמעותית, אבן דרך שנקראת 'רכב אספנות'. אותו סטאטוס נכסף, מוזיל משמעותית את עלויות אגרת הרישוי ועלויות הביטוח, מה שגורם לעליית הערך של המכוניות.

אנשי משבר גיל ה-40, שחלמו על מכוניות מיוחדות אלו בשנים שהם הוציאו רשיון נהיגה, מוכנים לשלם את הסכומים בגלל הערך הנוסטלגי של אותן מכוניות. במיוחד לאור העובדה שהם הגיעו לשלב בחיים שהם התבססו כלכלית ויכולים לעשות זאת.

יונדאי קופה דור ראשון
צילום: Hyundai

אז מי הן המכוניות המיוחדות שהגיעו לנקודת השפל של המחיר שלהן ולדעתנו צפויות להציג עליה במחירן? הכנו רשימה של חמש מכוניות שלדעתנו נמכרות היום במחירים זולים יחסית אך צפויים לעלות בשנים הקרובות, כל מכונית מסיבותיה שלה. אבל רגע לפני שתכנסו ללוחות הרכבים המשומשים על מנת לאתר ולרכוש לעצמכם את אחת המכוניות, חשוב לנו לציין שמכונית זו לא השקעה. מכונית היא נכס שעולה לא מעט לתחזק אותו - טיפולים, תקלות, ביטוחים ואגרות רישוי.

גם במידה ותבחרו להקפיא את הרשיונות ולהעמיד את המכונית בחניה, יש רכיבים שיזדקקו לרענון כשתחליטו להחזירה לכביש כגון מצבר, שמנים, צמיגים, חלקי גומי שהתייבשו, ועוד, כך שלא תצליחו לברוח מאותן עלויות הכרוכות בבעלות על מכונית, עלויות שיהיו גבוהות יותר מעליית הערך ברוב המקרים.

לקסוס LS400 דור שני
צילום: Lexus
 

אלפא רומיאו 164

כמעט כולם חולמים על סלון איטלקי, אבל מה לגבי מכונית סלון איטלקית? האלפא רומיאו 164 היתה ספינת הדגל של אלפא רומיאו בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90. עם עיצוב קופסתי של סדנת פינינפארינה, ה-164 היא שריד עיצובי לעולם שעיצבו מכוניות עם סרגל, מה שהופך אותה ליותר ויותר מיוחדת ככל שהזמן עובר. גולת הכותרת של ה-164, היא הגרסה שבחרטומה שכן אחד המנועים הטובים ביותר של אלפא רומיאו בכל הזמנים: מנוע ה'בוסו', הכינור של אלפא, בתצורת V6 שמפיק צליל מענג. האזנה נעימה.

אלפא רומיאו 164
צילום: Alfa Romeo

שנות ייצור: 1987 - 1998
מנוע: 3 ליטר, V6
הספק: 207 כ"ס
מומנט: 27.1 קג"מ
תיבת הילוכים: ידנית, חמישה הילוכים
0-100 קמ"ש: 8 שניות
מה מייחד אותה ולמה היא ראויה לערך אספני? מנוע הבוסו, הכינור של אלפא רומיאו, שלא מיוצר יותר.

קלאסיקות עתידיות: 5 מכוניות מהניינטיז שערכן יעלה
צילום: Alfa Romeo
 

הונדה סיוויק קופה (דור חמישי)

אם יש מכונית שמחזירה את אנשי משבר גיל הארבעים לתקופה שבה הם הוציאו רשיון נהיגה זו ההונדה סיוויק. 125 כוחות סוס ממנוע בנפח 1.6 ל' היו הישג משמעותי בשנות ה-90, ומי שנהג בהונדה דאג להוכיח לכולם שיש לו כמה סוסים יותר משאר הרכבים על הכביש. בנוסף, הקופה היתה נאה ו"ספורטיבית" למראה, תוך כדי שהיא שומרת על האמינות ועלויות האחזקה של גרסת הסדאן. הונדה סיוויק קופה כיכבה גם בסרט הראשון של סדרת הסרטים "מהיר ועצבני", מה שהפך אותה למכונית קאלט. מ-0-100 ב- 10 שניות? אם לא ל-400 מטר אז לפחות ל-100 קמ"ש.

הונדה סיוויק קופה דור חמישי
צילום: Honda

שנות ייצור: 1991 - 1995
מנוע: 1.6 ל'
הספק: 125 כ"ס
מומנט: 14.7 קג"מ
תיבת הילוכים: ידנית
0-100 קמ"ש: 8.7 שניות
גרסה מועדפת: ידנית
מה מייחד אותה ולמה היא ראויה לערך אספני? כיכבה בסרט הראשון של סדרת הסרטים מהיר ועצבני.

הונדה סיוויק קופה דור חמישי
צילום: Honda
 

יונדאי קופה (דור ראשון)

בשנות ה-90, יונדאי היה יבואן חדש יחסית בארץ שהביא דגמים אפרוריים כגון אקסנט ולנטרה, בעיקר בגרסאות האוטומטיות נטולות סקס-אפיל. ואז, משום מקום, בשנת 1996, הגיעה לישראל היונדאי קופה, רכב עגלגל בעיצוב כמעט עתידני ביחס לשאר הרכבים ששווקו בישראל באותן שנים. לקופה, למרות עיצובה, לא היו הרבה יומרות ספורטיביות. המנוע שלה, בנפח 2.0 ליטר, נלקח מהסונטה, משפחתית גדולה (או "מכונית מנהלים" כפי שהיה נהוג לקרוא להן בזמנו). הקופה היתה המכונית הספורטיבית הראשונה של היצרן הקוריאני, שהיום מקפיד לייצר גרסאות ספורטיביות בזמן שיצרנים אחרים נטשו את המגרש, ועל כן שמור לה מקום של כבוד בספרי ההסטוריה.

יונדאי קופה דור ראשון
צילום: Hyundai

שנות ייצור: 1996 - 2001
מנוע: 2.0 ל'
הספק: 138 כ"ס
מומנט: 18.4 קג"מ
תיבת הילוכים: ידנית
0-100 קמ"ש: 8.6 שניות
מהירות מרבית: 200 קמ"ש
מה מייחד אותה ולמה היא ראויה לערך אספני? המכונית הספורטיבית הראשונה של יונדאי
 
יונדאי קופה דור ראשון
צילום: Hyundai
 

לקסוס LS400 (דור שני, מתיחת פנים)

מנועי V8 הם זן נכחד. מצד אחד לא ייצרו כאלו בקרוב ומצד שני עלויות האחזקה הגבוהות, הנובעות ממורכבות הנדסית שפוגעת באמינות, מחסלות את אלו שכבר כן יוצרו. לקסוס לעומת זאת, שומרת על מוניטין אמינות גבוה וה-LS400 מזדקנת טוב יחסית למכוניות פאר אחרות. מעבר למנוע הענק, תוכלו למצוא ב-LS400 את מיטב הטכנולוגיה של שנות ה-90 והרבה מאד מרחב פנימי. מרצדס S קלאס עם אמינות ועלויות אחזקה של טויוטה.

לקסוס LS400 דור שני מתיחת פנים
צילום: Lexus

שנות ייצור: 1997-2000
מנוע: 4 ל', V8
הספק: 290 כ"ס
מומנט: 41.5
תיבת הילוכים: אוטומטית, 5 הילוכים
0-100 קמ"ש: 6.6 שניות
מהירות מרבית: 240 קמ"ש
מה מייחד אותה ולמה היא ראויה לערך אספני? מנוע V8 עם אמינות של טויוטה ופאר של מרצדס
 
לקסוס LS400
צילום: Lexus


מאזדה MX3

עוד מכונית קופה הגיע לרשימה, והפעם מבית מאזדה. ה-MX3 סובבה לא מעט מבטים בשנות ה-90, הרבה בזכות העיצוב שלה ויותר מזה, בזכות הצליל שבקע מהמפלט הכפול שלה. הסיבה לצליל הייחודי היא שב-MX3 מותקן מנוע בתצורת V6. מה שהופך את ה-MX3  למיוחדת במיוחד הוא נפח המנוע: 1.8 ל' בלבד, מה שהופך את המנוע הזה למנוע ה-V6 בייצור סדרתי הקטן בעולם.

מאזדה MX3
צילום: Mazda

שנות ייצור: 1991 - 1998
מנוע:  1.8 ל', V6
הספק: 136 כ"ס
מומנט: 16.3 קג"מ
תיבת הילוכים: ידנית
0-100 קמ"ש: 8.5 שניות
מהירות מרבית: 202 קמ"ש
מה מייחד אותה ולמה היא ראויה לערך אספני? מנוע ה-V6 הקטן בעולם

מאזדה MX3
צילום: Mazda