ניסאן הייתה מיצרניות הרכב הראשונות שנכנסו באמת למשחק החשמלי עם דגם בייצור סדרתי רחב היקף (ליף, 2010). אלא שמאז, ובמשך כמה שנים, שקטה היצרנית על השמרים ובעוד התעשייה התקדמה בקצב מהיר – ניסאן נשארה מעט מאחור. על העניין הזה מנסים בניסאן לפצות בשנים האחרונות, והיצרנית חשפה דגם חשמלי חדש לגמרי (אריאה), הכריזה על דגמים עתידיים ושיתוף פעולה רחב עם רנו בתחום החשמלי ולצד כל אלה גם יחידות הנעה היברידיות ייחודיות.
 

ניסאן e-POWER, היברידי וחשמלי גם יחד?

בניסאן הציגו יחידות הנעה היברידיות בגישה שונה בנוף הכללי. במקום מנוע בנזין המניע את הגלגלים ומנוע חשמלי המסייע לו, בניסאן בחרו במנוע חשמלי להנעת הגלגלים בעוד מנוע הבנזין משמש כגנרטור. יחידות אלה מוצעות כיום, גם בישראל, בדגמי ניסאן קשקאי ואקס טרייל.

ניסאן אקס טרייל
צילום: Nissan
 
סידור הנעה שכזה הוא ייחודי מאוד בנוף ועורר אצלנו תהיות מדוע בחרה היצרנית בגישה כזו? כעת מתבררים חלק מהשיקולים שהובילו לבחירה.
 
בניסיון לחסוך בעלויות פיתוח וייצור בניסאן פיתחו את גישת "X-ב-1", במסגרתה יפותחו יחידות ההנעה המחושמלות השונות של היצרנית – היברידיות, נטענות וחשמליות – תוך הסתכלות והתחשבות הדדית בכל אחת מהן. כך למשל דגמים היברידיים וחשמליים של היצרנית יחלקו ביניהם את המנוע החשמלי, האינוורטר ועוד. מהלך זה צפוי לחסוך כ-30% בעלויות הפיתוח והייצור ביחס לייצור ופיתוח דגמים מקבילים בשנת 2019.

ניסאן מנועי 3 ב-1
צילום: ניסאן
 
עוד בניסאן מדווחים כי מערכות ההנעה הללו קטנות בכ-30% ביחס למקבילות של שנת 2019, וכי הם מעריכים כי עד לשנת 2026 עלותן תרד לרמת עלות יחידת הנעה "רגילה" עם מנוע בעירה פנימית. בתוך כך בניסאן משתפים גם על מאמץ להפחתת השימוש במתכות נדירות המהוות ביחידות הנעה אלה פחות מ-1% ממשקלן.
 
נציין כי בניסאן לא התייחסו ליחידות הנעה ספציפיות, כך שבשלב זה לא ברור אם מדובר במנועים מסדרת e-POWER הנמכרת כיום או דורות עתידיים בסדרה.

ניסאן אריאה
צילום: ניסאן