אחרי שהשתמשה בשם מוסטנג לרכב פנאי חשמלי במאך-E, פורד מחשמלת עוד שם דגם רב משמעות עבורה - האקספלורר. אולם הרכב החדש אינו קשור לאקספלורר בנזין האמריקאי בשום צורה זולת השראה עיצובית, יציע רק 5 מושבים, ולמעשה ישווק רק לשוק האירופאי.

אם נראה לכם קצת מוזר שלפורד יש כעת שני רכבי פנאי חשמליים בגודל דומה בשוק האירופאי, תשמחו לגלות שבאופן מוזר עוד יותר הם לגמרי לא קשורים אחד לשני; בניגוד לצפוי והמקובל, האקספלורר EV אינו מבוסס על שלדת מאך-E, והוא נולד כתוצאה משת"פ עם פולקסווגן ויתבסס על פלטפורמת MEB המוכרת מה-ID.4 ודגמים נוספים.

לזכות פורד יאמר שהיא העניקה לו מראה הרבה יותר קשוח ומרובע שמתאים לשם אקספלורר, והתרחקה מאוד מהקימורים הרכים של דגמי ID של פולקסווגן. הוא גם קצר משמעותית מה-ID.4 ומהאניאק, עם מימד אורך של כ-450 ס"מ.

פורד אקספלורר EV טעינה
צילום: פורד

תא הנוסעים מהווה שילוב בין מרכיבים מוכרים מהמאך-E, לצד פקדי מגע ורכיבים שונים מה-ID.4. במרכז הדשבורד ניצב מסך מגע אנכי בגודל 14.6 אינץ', אשר ניתן להזחה כדי להתחשב בנהגים בגבהים שונים. הקונסולה המרכזית הרחבה מציעה מספיק מקום כדי לאחסן מחשב נייד בגודל 15 אינץ', ויש שפע של תאי אחסון סביב. תא המטען יציע נפח של כ-450 ליטרים.

תיק העיתונות של פורד היה דליל בפרטים טכניים, אך לטענת מקורות שונים המבחר יחל בדגם בסיס עם מנוע חשמלי בודד שמספק 170 כ"ס, ויספק טווח של כ-350 ק"מ. מעליו יוצע ככל הנראה דגם מחוזק בהספק 285 כ"ס שיציע טווח של עד 540 ק"מ, ובפסגת ההיצע תתייצב גרסת מנוע כפול והנעה כפולה שתספק 340 כ"ס וטווח של 490 ק"מ.

טעינה מהירה מ-10-80 אחוזי סוללה תארוך 25 דקות בלבד.

פורד אקספלורר EV סביבת נהג
צילום: פורד

האקספלורר החשמלי יכלול את הארסנל הבטיחותי הנרחב של פולקסווגן, כולל מעבר נתיב אוטונומי ובקרת יציאה בטוחה, שמתריעה מפני רוכבי אופניים כשפותחים את הדלתות. באבזור הנוחות יוצעו, בין היתר, עיסוי במושב הנהג, בקרת אקלים דו-אזורית, כניסה ללא מפתח ודלת תא מטען חשמלית.

השיווק באירופה יתחיל לקראת סוף השנה, ותג המחיר צפוי לעמוד על כ-45 אלף יורו - נמוך מזה של רכבי הפנאי המקבילים של קבוצת פולקסווגן. לישראל הוא צפוי להגיע רק במחצית השנייה של 2024.

בעקבות האקספלורר EV, פורד מתכננת להציג רכב חשמלי ספורטיבי יותר המבוסס אף הוא על פלטפורמת MEB של פולקסווגן, לצד גרסה חשמלית לפומה שתיבנה על ארכיטקטורה עצמאית של פורד.

פורד אקספלורר EV
צילום: פורד