תחרות אוטו השנה 2023 הגיעה לסיומה, ולצד ההכרזה על הזוכה הגדולה בתואר 'אוטו השנה 2023' מגיעות גם ההכרזות על הזוכות והזוכים בקטגוריות השונות. השנה, כבכל שנה מזה 28 שנים, צוות הכתבים של אוטו התכנס לשורה ארוכה של דיונים קדחתניים בהם עברנו על כל קטגוריה וסגמנט אפשריים ושקלנו את המתמודדים והמתמודדות הראויים ביותר לתואר לפי פרמטרים רבים: עיצוב, סביבת נהג, שימושיות, יחידות הנעה, צריכת דלק או חשמל, התאמה לקהל, מגוון גרסאות, רשימת האבזור, בטיחות והתמורה למחיר. הכל הסתכם לכדי מנצחת אחת ברורה בכל קטגוריה.

והשנה, הזוכה בתואר 'אוטו השנה של ישראל 2023 בסגמנט משפחתיות קומפקטיות סדאן' היא – סקודה אוקטביה.

רגע לפני שנתחיל למנות את הסיבות בגללן בחרנו להעניק לאוקטביה את התואר השנה, נזכיר כי האוקטביה הייתה הזוכה שלנו בסגמנט גם בשנה שעברה; וגם…בשנה שלפניה. כן, לטעמנו אוקטביה היא משפחתית-סדאן כל כך מוצלחת שזו השנה השלישית ברציפות בה אנו מעניקים לה את התואר. שנתחיל?

סקודה אוקטביה
צילום: בן חסון

אז מה עושה את האוקטביה למכונית כל כך מוצלחת בעניינו? בסגמנט המשפחתיות הענקנו כמובן משקל מוגבר למרחב והשימושיות עבור שימושים משפחתיים, וכשזה נוגע לעניינים אלה האוקטביה כמעט חסרת תחרות. ראשית ישנו המרחב בתא הנוסעים – מדובר באחת מהמשפחתיות המרווחת ביותר, עם מרחב נדיב לנוסעים מלפנים ואדיר ליושבים מאחור, מרחב המשתווה לכמה מן המשפחתיות הגדולות והיקרות יותר.

מעבר לכך, סביבת הנהג מעוצבת באופן נעים, מנימליסטי ומודרני עם קווים אלגנטיים ונקיים המייצרים תחושה מאוד עדכנית ונכונה לתקופה. על העיצוב המוצלח מוסיפה האוקטביה איכות חומרים גבוהה והרכבה איכותית ליצירת תחושה כוללת שלמה ומושקעת.

סקודה אוקטביה סביבת נהג
צילום: בן חסון

לצד הסידור הנעים בסקודה מראים כי "חשבו עליך" ושילבו באופן כל כך טבעי שלל פתרונות אחסון וסיפקו מענים לבעיות אמיתיות של לקוחותיהם. דוגמאות? סביבת הנהג משופעת בתאי אחסון שימושיים, יש שקע USB-C צמוד למראה המרכזית לטובת התקנה נוחה של מצלמת דרך, מטריה בדלת, כיסים יעודיים לטלפונים בגב המושבים, משענת יד מרכזית רחבה ומתכווננת, תא כפפות מקורר וזו רק רשימה חלקית של פתרונות ה"סימפלי קלוור" של סקודה.

כל התכונות הללו שהזכרנו הופכות את האוקטביה לאחת המשפחתיות המוצלחות שבנמצא, אבל זו לא תהיה אוקטביה בלי תא המטען העצום. כן, גם בדור זה אוקטביה ממשיכה להציע מקום אדיר למטען מאחור – עד 553 ל' בהתאם לגרסה. ולא מדובר רק בנפח עצמו, הגישה אל תא המטען נוחה ביותר בזכות דלת חמישית הנפתחת במלואה ובפנים תמצאו שלל פתרונות אחסון – ווי תליה, ווי עגינה, תאים נפרדים בצדדים ועוד. אפילו תא המטען המוקטן של הגרסה ההיברידית מספיק גדול ושימושי כך שיש משפחתיות רבות שיכולות רק להתקנא בו.

סקודה אוקטביה תא מטען
צילום: בן חסון

כן, אמרנו היברידית. בשנה החולפת הגיעה לישראל הגרסה ההיברידית-נטענת של סקודה אוקטביה. זו משלבת בין מנוע בנפח 1.4 ל' טורבו-בנזין למנוע חשמלי המציעים יחדיו הספק משולב של 204 כ"ס ומאיצים את האוקטביה ל-100 קמ"ש ב-7.6 שניות. סוללת 13 קוט"ש משלימה את המערך ומאפשרת טווח נסיעה חשמלי של מעל 45 ק"מ במבחן הדרכים שלנו, נתון המספיק לשימוש ממוצע יומי בישראל. נכון, מחירה אינו נמוך אך מדובר באוקטביה החזקה והמבצעת ביותר מבין הגרסאות ה"רגילות", שכן בראש ההיצע ישנה גרסת ה-RS הספורטיבית והסופר מרשימה עם 245 כ"ס ויכולת דינאמית מצוינת.

ועוד לא אמרנו מילה על עיצובה של אוקטביה שבדור זה מציגה מרכב בסגנון קופה-ארבע-דלתות שנראה פשוט נהדר, במיוחד מאחור. גם על המחיר שנותר סביר ביחס למחירים הגואים בשוק הרכב הישראלי והופכים את התמורה של האוקטביה לטובה בהחלט.

לסיכום, מכל הסיבות האלה שהוזכרו כאן למעלה, סקודה אוקטביה היא הזוכה שלנו בתואר 'אוטו השנה 2023 בסגמנט משפחתיות קומפקטיות סדאן'.

סקודה אוקטביה אוטו השנה 2023
צילום: בן חסון