תחרות אוטו השנה 2023 הגיעה לסיומה, ולצד ההכרזה על הזוכה הגדולה בתואר 'אוטו השנה 2023' מגיעות גם ההכרזות על הזוכות והזוכים בקטגוריות השונות. השנה, כבכל שנה מזה 28 שנים, צוות הכתבים של אוטו התכנס לשורה ארוכה של דיונים קדחתניים בהם עברנו על כל קטגוריה וסגמנט אפשריים ושקלנו את המתמודדים והמתמודדות הראויים ביותר לתואר לפי פרמטרים רבים: עיצוב, סביבת נהג, שימושיות, יחידות הנעה, צריכת דלק או חשמל, התאמה לקהל, מגוון גרסאות, רשימת האבזור, בטיחות והתמורה למחיר. הכל הסתכם לכדי מנצחת אחת ברורה בכל קטגוריה.

והשנה, הזוכה בתואר 'אוטו השנה של ישראל 2023 בסגמנט המסחריות הקטנות' הוא – סיטרואן ברלינגו.

זוהי השנה השלישית ברציפות בה אנו בוחרים להעניק לברלינגו את תואר 'אוטו השנה' בסגמנט המסחריות הקטנות, והברלינגו ראוי לכך מכל היבט ובחינה. אלא שמי שמכיר את הסגמנט יודע כי כיום רובו המוחלט הוא סיטרואן ברלינגו – אופל קומבו, טויוטה פרואייס סיטי ובקרוב גם פיאט דובלו – כולם הם למעשה גרסאות כמעט זהות לברלינגו המוצע תחת שמות ומותגים שונים. אז למה דווקא ברלינגו ולא אחד מהאחים המתחרים?

קודם כל ישנו עניין הראשוניות. בשנת 1996 סיטרואן הציגה את הברלינגו המקורי – רכב מסחרי קל שהגדיר מחדש את החוקים ואמות המידה בסגמנט. הוא עשה כזו מהפכה בתחום שהיא מחזיקה עד היום – והמבנה שהוצג אז לרכב מסחרי קל עם מבנה אחוד וחלל משותף לנוסעים ולמטען נותר מאז כמעט ללא שינוי.

סיטרואן ברלינגו חשמלית
צילום: יואל פלרמן

ולראיה, סיטרואן ברלינגו סחף אחריו את הקהל העובד, והמתחרים שראו לאן הרוח נושבת מיהרו להציג מתמודדים משלהם שעקבו באדיקות אחר המתכון המוצלח של הפועל הצרפתי. השנים עברו וחלפו, המתחרים באו אך רבים מהם גם הלכו – ומי שהיו למתמודדים הגדולים של ברלינגו איחדו כוחות ומשווקים למעשה את הגרסה שלהם לברלינגו המוכר תחת הסכמי שיתוף פעולה שונים. כך נוצר מצב בו בשנת 2022 סיטרואן ברלינגו ואחיו היוו למעלה מ-95% מהכלים בשוק הישראלי. ובכל זאת, סיטרואן ברלינגו המקורי בלט מעל כולם עם מעל ל-3,340 יח' שנמסרו, יותר מ-70% מנתח השוק המקומי.

מעבר למספרי המסירות המרשימים והדומיננטיות בשוק הישראלי – ברלינגו הוא באמת רכב מסחרי מצוין, מהטובים ביותר בסגמנט, אמת מידה של ממש לכל דבר ועניין. קרוב לשלושה עשורים שסיטרואן מפתחת, משכללת ומלטשת את המתכון המוכר באים לידי ביטוי ברכב עבודה ש"מבין" למה הנהגים בו זקוקים – הכניסה והיציאה נוחות, מושב הנהג מצוין, תנוחת הנהיגה טובה, יש המון תאי אחסון ובכלל נוחות הנסיעה ורמת החיים על סיפונו מוצלחות מאוד וקרובות לשל משפחתית או רכב פנאי יותר מאשר לזו של רכב מסחרי.

סיטרואן ברלינגו חשמלית תא מטען
צילום: יואל פלרמן

בנוסף, היצע המנועים מגוון וקולע לצרכים של קהלים רחבים. כמובן ישנו מנוע טורבו-דיזל המסורתי – כאן מדובר ב-1.5 ל' המפיק 100 כ"ס או 130 כ"ס ומשודך לתיבה ידנית או אוטומטית. בכל מקרה מדובר ביחידת הנעה יעילה ומעודנת מהמקובל המנפקת ביצועים מספקים גם בעומס מטען מלא וצריכת דלק נמוכה. 

ולצד מנועי הדיזל מוצעת גרסה כל חשמלית – עניין נדיר למדי גם כיום. לגרסה זו מנוע חשמלי בהספק 136 כ"ס ומומנט נדיב 26.5 קג"מ המוצעת בגרסת 5 או 7 מקומות, הנתון האחרון לבדו הופך את ההצעה הזו של ברלינגו לייחודית בשוק המקומי. במבחן הדרכים שערכנו לגרסה החשמלית גילינו רכב חלוקה יעיל, מוצלח ונעים במיוחד עם טווח מפתיע וקרוב לנתון המוצהר – 250 ק"מ במבחן דרכים מאומץ זה נתון מצוין לסוללת 50 קוט"ש בה הוא מצויד! וכן, יש טעינה מהירה עד 100 ק"ו.

לסיכום, מכל הסיבות האלה שהוזכרו כאן למעלה, סיטרואן ברלינגו הוא הזוכה שלנו בתואר 'אוטו השנה של ישראל 2023 בסגמנט המסחריות הקטנות'.

סיטרואן ברלינגו חשמלית חלק אחורי
צילום: יואל פלרמן