תחרות אוטו השנה 2023 הגיעה לסיומה, ולצד ההכרזה על הזוכה הגדולה בתואר 'אוטו השנה 2023' מגיעות גם ההכרזות על הזוכות והזוכים בקטגוריות השונות. השנה, כבכל שנה מזה 28 שנים, צוות הכתבים של אוטו התכנס לשורה ארוכה של דיונים קדחתניים בהם עברנו על כל קטגוריה וסגמנט אפשריים ושקלנו את המתמודדים והמתמודדות הראויים ביותר לתואר לפי פרמטרים רבים: עיצוב, סביבת נהג, שימושיות, יחידות הנעה, צריכת דלק או חשמל, התאמה לקהל, מגוון גרסאות, רשימת האבזור, בטיחות והתמורה למחיר. הכל הסתכם לכדי מנצחת אחת ברורה בכל קטגוריה.

והשנה, הזוכה בתואר 'אוטו השנה של ישראל 2023 בסגמנט פנאי בינוני' הוא – קיה סורנטו.

סורנטו הנוכחי הוא הדור הרביעי של הדגם, והוא נחשף לראשונה בשנת 2020, הגיע לישראל בשנת 2021. מדובר בדור חדש לגמרי היושב על פלטפורמה חדשה שאפשרה לראשונה בתולדות הדגם להרחיב את היצע יחידות ההנעה גם אל עבר כאלה מחושמלות, כפי שנדרש לפי צו השעה.

דיברנו על יחידות ההנעה אז נתחיל מהן, והן היוו שיקול משמעותי בבחירה – סורנטו מציע לא פחות מארבע יחידות כוח שונות בעלות אופי, מחיר וביצועים ושנים, וזה מאפשר למצוא את הסורנטו "שלכם" באופן מדויק יותר. בבסיס ישנו מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 2.5 ל' המפיק 180 כ"ס וביצועיו נאותים ומתאימים לשימוש משפחתי. מעליו ישנו מנוע טורבו-דיזל מוצלח מאוד המפיק 202 כ"ס וביצועים עדיפים בהרבה, צריכת הדלק גם.

קיה סורנטו
צילום: בן חסון

בצד המחושמל סורנטו מציע גם שתי יחידות הנעה – שתיהן היברידיות המשלבות בין מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.6 ל' למנוע חשמלי. הראשונה היא היברידית "רגילה" עם הנעה קדמית והספק מירבי של 230 כ"ס. השניה היא גרסה היברידית-נטענת עם הנעה כפולה והספק מירבי של 265 כ"ס. לגרסה זו סוללת 13.8 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה חשמלי של עד 57 ק"מ, ובמבחן הדרכים שלנו הסורנטו אישר את נתון זה בפועל – זהו טווח גדול מאשר הנסועה היומית הממוצעת בישראל. יפה. 

אחרי ששמנו את מבחר יחידות ההנעה הרחב – עניין חריג למדי בנוף הישראלי – אפשר לעבור ולדבר על הדברים המשותפים לכל גרסאות הסורנטו. ראשית ישנו העיצוב – מדובר לטעמנו באחד מרכבי הפנאי הנאים ביותר בסגמנט. העיצוב זוויתי וקשוח מבלי להיות מוגזם והפרופורציות הטובות מוסיפות מאוד להופעה וליציבה. 

קיה סורנטו פנים
צילום: בן חסון

גם סביב הנהג מרשימה מאוד למראה ולמגע, אולי אפילו יותר מהמופע החיצוני. יש כאן את הסידור המוכר הכולל שני מסכים – אחד ללוח המחוונים ואחד למערך המולטימדיה – וזה מוסיף לתחושה המודרנית והעדכנית. אלא שבקיה השכילו להשאיר מספיק כפתורים וקיצורים פיזיים לתפעול המערכות, וזה תמיד טוב ומשפר את הנדסת האנוש. איכות החומרים טובה, ההרכבה מצוינת והגימור המוצלח מוסיפים לתחושה הטובה.

בהתאם ליעודו כרכב פנאי, סורנטו מציע מרחב מאוד גדול ושימושי למשפחה. אם תיכסנו לשורה השניה תגלו מקום נדיב ביותר לשלושה נוסעים שיהנו ממושבים נפרדים ומרווחי רגליים, ראש וברכיים טובים. גם בשורה השלישית, שהכניסה אליה נוחה למדי יש לציין, מרחב נאות ביחס לכלים דומים. בשתי שורות המושבים איכות החיים טובה למדי – יש פתחי מיזוג, מחזיקי כוסות ושקעי טעינה – וזה לא ברור מאליו, גם בסגמנט הזה.

קיה סורנטו סביבת נהג
צילום: בן חסון

וכמובן, ברכב משפחתי שכזה אי אפשר בלי כמה מילים על תא המטען. כשכל המושבים בשימוש נפחו צנוע – 179 ל' בלבד, כמקובל בסגמנט – אבל עם קיפול המושבים מאחור הוא הופך לעצום ממש עם יותר מ-800 ל' של נפח הטענה. מבנהו שימושי, יש כיסוי נגלל כולל מקום לאחסונו, שקעי טעינה, תאורה עשירה ועוד – בקיה חשבו עליכם.

בכלל, הסורנטו ממשיך לשמור על מעמדו כאחד מרכבי הפנאי הבינוניים המוצלחים ביותר, כזה המציע ונמצא "קליק" אחד למעלה ביחס למתחרים עם הצעה אטרקטיבית, איכותית ושלמה. אולי בגלל זה בשנת 2022 הוא מסר בערך פי 3.5 יותר כלים מאשר בשנה הקודמת – נתון לא פחות ממדהים.

לסיכום, מכל הסיבות האלה שהוזכרו כאן למעלה, קיה סורנטו היא הזוכה שלנו בתואר 'אוטו השנה 2023 בסגמנט רכבי הפנאי הבינוניים.

קיה סורנטו אוטו השנה 2023
צילום: בן חסון