תחרות אוטו השנה 2023 הגיעה לסיומה, ולצד ההכרזה על הזוכה הגדולה בתואר 'אוטו השנה 2023' מגיעות גם ההכרזות על הזוכות והזוכים בקטגוריות השונות. השנה, כבכל שנה מזה 28 שנים, צוות הכתבים של אוטו התכנס לשורה ארוכה של דיונים קדחתניים בהם עברנו על כל קטגוריה וסגמנט אפשריים ושקלנו את המתמודדים והמתמודדות הראויים ביותר לתואר לפי פרמטרים רבים: עיצוב, סביבת נהג, שימושיות, יחידות הנעה, צריכת דלק או חשמל, התאמה לקהל, מגוון גרסאות, רשימת האבזור, בטיחות והתמורה למחיר. הכל הסתכם לכדי מנצחת אחת ברורה בכל קטגוריה.

והשנה, הזוכה בתואר 'אוטו השנה של ישראל 2023 בסגמנט שטח גדול' הוא – פורד ברונקו.

פורד ברונקו זכה גם בשנה הקודמת בתואר 'אוטו השנה של ישראל בסגמנט רכבי השטח הגדולים', והשנה הוא עושה זאת שוב. נאמר שעל אף שהמתחרים טובים ומוצלחים, ההחלטה בעניינו השנה התקבלה פה אחד – כולנו חושבים שפורד ברונקו הוא פשוט רכב שטח מצוין.

קודם כל ישנו סיפור המסגרת של ברונקו, סיפור סינדרלה של ממש לרכב שטח שגלגליו לעולם לא ינעלו צמיגים מזכוכית. ברונקו המקורי (1965) היה רכב שטח השטח של פורד שהפך לאייקון של ממש – עד שייצורו פסק אי שם באמצע שנות ה-90. מעל ל-20 שנים עברו ולברונקו לא הוצג יורש או דור חדש – עד שלפתע בשנת 2016 הכריזה פורד על כוונות להחזיר את ברונקו לחיים. הדגם הסדרתי הוצג ב-2021, והנה הוא כאן היום.

פורד ברונקו
צילום: נועם עופרן

בהתאם לסיפור המקור עיצובו של ברונקו הוא כולו רטרו, והביצוע הוא מהסוג המוצלח באמת של הז'אנר. מדובר ברכב קשוח למראה, בעל זוויות רבות, המשך ישיר לברונקו ההוא רק בביטוי מתאים לעידן הנוכחי. הברונקו החדש, בכל אחת מגרסאותיו, פשוט נראה נהדר.

גם בסביבת הנהג תמצאו את אותו מופע רטרו-מודרני בביצוע מוצלח מאוד – הקווים ישרים וגסים, בכל זאת מדובר רכב שטח "קשוח" אבל ישנם כל אותן נגיעות מודרניות מן ההווה שהופכות אותו לנעים ומתאים לחיי היום-יום דוגמת לוח מחוונים מוקרן וצבעוני, מסך מולטימדיה ומערכת שמע ראויה. בנוסף, בסביבת הנהג המון אביזרים תכליתיים לשטח – ידיות אחיזה נוחות, משטחים מחומרים עמידים לניקוי עם מים (כולל פתחי ניקוז!), מתגים גדולים המתאימים לתפעול עם כפפות שטח ועוד.

גם בתחום ההנעה הברונקו לא חסר דבר. כבר בגרסת הבסיס מנוע 2.3 ל' טורבו-בנזין המפיק 270 כ"ס וכמעט 43 קג"מ – נתונים נאים גם לרכב שטח גדול וכבד שכזה. מעליו ישנו מנוע V6 כפול מוגדש בנפח 2.7 ל' שמפיק כבר 330 כ"ס ויותר מ-57 קג"מ – וזה כבר סידור המעניק לברונקו ביצועים טובים של ממש בכל קנה מידה! ועוד לא דיברנו על ברונקו רפטור שיקבל פסקה משלו.

פורד ברונקו אוטו השנה 2023
צילום: נועם עופרן

אבל כמובן שהעניין בברונקו הוא היכולת בשטח – וזו מצוינת בגרסאות הכניסה, יוצאת מן הכלל בגרסאות הביניים ופנומנלית לגמרי ב'ראפטור'. בכל הגרסאות הנעה כפולה, תיבה אוטומטית עם יחס ראשון קצר, יחס העברה נמוך ועוד. מפרט השטח הולך ומתעצם מגרסה לגרסה ואלה מתאימות עצמן גם לייעוד שונה. כך 'בדלנס' לשטח טכני מציעה צמיגי 33", סרן דנה 210 מלפנים, בולמי בילשטיין, נעילת דיפ' מרכזי ומיגונים. 'וויילדטראק' לשבילים מצוידת בצמיגי 35", בידלוקס בחישוקים, יחס העברה קצר עוד יותר ועוד. התוצאה של כל העניינים הללו היא, כאמור, יכולת שטח גבוהה במיוחד ומותאמת לכל הגרסה וייעוד.

בראש ההיצע עומדת גרסת 'ראפטור' האימתנית. לזו מנוע מוגדל ומחוזק – 3.0 ל', 400 כ"ס שמשפר את הביצועים הטובים ממילא. חשוב מכך, ההבדלים במפרט השטח אדירים: צמיגי 37", מתלים משודרגים, מפסק סרנים רחב בהרבה, סרנים מחוזקים, בולמי FOX מחוזקים ובעלי מהלך ארוך, מרווח גחון וזוויות מרכב משופרות, ניתוק מוט מייצב ועוד – רשימה חלקית שהופכת את ברונקו ראפטור לכלי הסדרתי בעל יכולות השטח הטובות בישראל.

לסיכום, מכל הסיבות האלה שהוזכרו כאן למעלה, פורד ברונקו היא הזוכה שלנו בתואר 'אוטו השנה 2023 בסגמנט רכבי השטח הגדולים'.

פורד ברונקו בשטח
צילום: נועם עופרן