בעוד בארץ הקודש מזג האוויר לא היה סגור על עצמו, החום עלה בדרום ספרד. כשעה נסיעה מעיירת החוף אליקנטה, במלון השוכן למרגלות צוקים פוטוגניים, נחשפנו לספינת הדגל החדשה של המותג הגרמני פולקסווגן.

אנחנו נחשפנו אליה, היא מעט פחות; פולקסווגן הציגה את ID.7 לא במלוא הדרה אלא כשהיא עטופה במדבקת הסוואה צבעונית, לטשטוש פרטים אחרונים במתאר הגוף שלה. חצי שעה מאוחר יותר פגשנו בה ללא אותו מעטה מתעתע, במעין מסיבת עיתונאים ספק תדריך, אבל הנהיגה הייתה, עיניכם הרואות, באותם כלים מוסווים. 
 

ההקשר הרחב

קבוצת פולקסווגן הכריזה על תת-מותג חשמלי ייעודי למותג שהיא נושאת את שמו, זה סומל כ-ID. ועיקרו הרצפה חשמלית ייעודית MEB. הדגם הראשון המשפחתית, ID.3, הוצג יחד עם המותג בספטמבר 2019 ומאז נוספו עוד מספר דגמים: דגם הפנאי הקומפקטי ID.4, אותו דגם בגרסת קופה ID.5, אליהם הצטרף דגם הפנאי לשבעה המיועד לסין ID.6 וסוגר את הרשימה ID.Buzz שהוא מיניוואן ומסחרית חשמלית.

פולקסווגן בנתה כך את קו הדגמים שיהיה מקביל לאלה המוכרים מאוד שלה, ולמרות הסימול העדכני (ובניגוד לשמות הדגם עד כה): ID.3 – גולף; ID.4 – טיגואן; ID.5 – טיגואן (קופה); ID.6 – טיגואן אולספייס; ID.Buzz – טרנספורטר. 

הדגמים הוותיקים יתפוגגו כך או אחרת במהלך השנים הקרובות – וב-2030, אומרת פולקסווגן, 80% מהייצור שלה יהיה חשמלי – אבל המשפחתית הגדולה פאסאט מגיעה כבר כעת לסוף דרכה (רק הסטיישן תישאר) – והיא מוחלפת על-ידי ID.7, וזו הרבה יותר גדולה ממנה.

פולקסווגן ID.7
צילום: פולקסווגן
 

תהיות מיצוב, תהיות עיצוב

זו מכונית גדולה, אפילו גדולה מאוד; אורכה כמעט חמישה מטרים אורכה ובסיס הגלגלים שלה עומד על שלושה מטרים. בעיקר הנתון האחרון מבטיח מרחב נרחב מאוד בתא הנוסעים. אלה נתונים השייכים כיום למכוניות סלון, לפני עשור היו של מכוניות פאר. 

לכן לא תופתעו מכך שאנשי פולקסווגן הזכירו באותה הנשימה את מכונית הסלון של מותג היוקרה משטוטגרט, מרצדס EQE. אני תוהה ביני ובין עצמי האם לא היה נכון יותר להשוותה למשפחתית הגדולה מבית טסלה, מודל 3. בכל זאת, פולקסווגן אינה מותג יוקרה, ומיצובה הוא כשל מותג עממי אבל כזה המביא עמו איכויות והידור מעל הממוצע בעסק. ורק כדי לגמור את ההשוואה: מחירה התחילי של פולקסווגן ID.7 צפוי להיות באזור ה-60,000 אירו, בשעה שטסלה מודל 3 לונג ריינג' מוצעת כיום ב-54,000 אירו.

פולקסווגן ID.7 עיצוב חיצוני
צילום: פולקסווגן

בכל מקרה, אם נשפוט את העיצוב החיצוני, הוא נראה מכובד למדי, לא מצועצע וניכר הגג הגדול הנמשך כמעט עד לסוף תא המטען בדומה לסקודה סופרב, מעיד על החשיבות שניתנה ליושבים במושב האחורי. 

וכמובן: השפעת העיצוב על מקדם הגרר, עניין חשוב מאוד לשיפור הטווח ברכב חשמלי. ובכן, הנתון כאן הוא 0.23, בהחלט מכובד ביותר. 
 

מספרים יבשים. חלקי

ובכן, פולקסווגן הכריזה כי ID.7 יוצע בשתי גרסאות סוללה: רגילה עם 77 קוט"ש ל-615 ק"מ, לטווח ארוך עם 86 קוט"ש ל-700 ק"מ – ואלה נתונים מאוד מרשימים לרכב כזה, לא דגם קצה של מותג יוקרה. סיבה אחת היא אותו מקדם גרר, סיבה אחרת ומשמעותית יותר היא מערכת ההנעה החדשה והיעילה בהרבה – משהו כמו 8.1 קוט"ש/ק"מ – הנקראת APP550 ומוצגת בדגם זה לראשונה. 

פולקסווגן ID.7 סוללות וטעינה
צילום: פולקסווגן

מערכת זאת, כך פולקסווגן, מתוכננת ליעילות רבה יותר ולביצועים טובים יותר. היעילות המשופרת היא תוצאה של ניהול דיגיטלי משופר של ממיר הזרם לתדרי שעון משתנים ומהירויות סיבוב מבוססים על שיטות אפנון; ייצוב טמפרטורה מגנט ברוטור; אופטימיזציה של משטחי ריבוד דקים בסטטור; מערכת צינון לפי צורך מבוססת שמן/מים; צמצום חיכוך בתיבה ובחיבורי בית התיבה. וגם הביצועים: הממיר מחולל זרמים גבוהים; מגנט חזק יותר ברוטור; מספר גבוה ואפקטיבי של ליפופים עם נתון גבוה ככל האפשר של מפגשים; תיבה ובית תיבה מחוזקים.

המנוע הזה מייצר 286 כ"ס ו-56.1 קג"מ (210 קילוואט ו-550 ניוטון מטר). מעבר לכך, אנשי פולקסווגן לא פירטו ביחס לתפוקה הכוללת עם שני מנועים, ולא התייחסו לביצועים כמו האצה ומהירות מרבית.  בקיצור: רכב עם הסוואה ומפרט לא מלא – פולקסווגן משיקה את ID.7 במהלך ארוך-טווח. 

כך שמפגש ראשון זה היה גם מצומצם ממש – מסלול של 14 עד 28 ק"מ אותו הייתי צריך לחלוק עם קולגה כאשר מאחור יושב לו מלווה מטעם(?!). 

פולקסווגן ID.7 חלק אחורי
צילום: פולקסווגן

המשמעות: מנהיגה כזו אפשר להתרשם באופן ממש, אבל ממש מצומצם. שלא לדבר שמדובר באקזמפלרים שהם טרום-ייצור-סדרתי ועדיין נבחנים, ויהיו שינויים. למשל: כיול המתלים. אז גם אם אפשר להתרשם ממשהו, לכתוב את זה יהיה מטופש למדי.

בכל מקרה, התחלנו ברגל שמאל. המכונית מיאנה "לשלב להילוך קדמי". מספר ניסיונות, הרמת דגל לבן מצדי ומיד הגיע נציג טכני, התנצל ואמר שהבעיה ידועה להם, פתח את מכסה המנוע, או שאולי זה מכסה תא המטען הקדמי, שיחק שם עם משהו וביקש לנסות לשלב "להילוך" קדמי. שוב שיחק שם, ולבסוף המכונית נכנעה ושיתפה פעולה. ובא לספרד גואל. גם אלה דברים מוכרים בנהיגה ברכב טרום-ייצור, כמו הבעיה במכונית אחת בה בקרת האחיזה לא הייתה תקינה ובאחרת כריות האוויר לא מחוברות. זה לא מנע ממני לדחוק את הרכב פעמים אחדות לקצה.

פולקסווגן ID.7 חישוקים
צילום: פולקסווגן
 

יש חידושים, דיגיטליים כולם

אבל יש לא מעט ממה להתרשם ממנו. בתא הנוסעים המשטחים נוקשים יחסית, אבל אלה עטופים בחומר רך וזה בהחלט בסדר. הסיבה לכך ברורה, שהרי כל החומרים, מתגאים אנשי פולקסווגן, ממוחזרים. לוח המחוונים פיצי; כל כך קטן שאני לא בטוח שנכון לקרוא לו 'לוח מחוונים'. לעומת זאת, יש תצוגה עילית גדולה, והלחצנים על גלגל ההגה, האחראים לתפריט בלוח המחוונים, שולטים בתפריט של התצוגה העילית. משמע, לוח המחוונים סוג-של עלה למעלה. היכן החיסרון? יש כמה, אבל בעיקר צריך לראות שעם השמש החזקה שיש לנו בארץ, יהיה ניתן לראות את התצוגה העילית בבירור, כמו שצריך. 

מסך המולטימדיה בגודל 15 אינץ', כסטנדרט, והוא מכיל בתוכו את הכל, שזה אומר גם את בקרת האקלים. הוא איכותי מאוד, צבעוני מאוד וכל נגיעה בו תפתח עמוד חדש ובו שלל אפשרויות. בקיצור, חכם לגמרי וגם לא כזה שמסבך את הנהג – יחסית כמובן. 

פולקסווגן ID.7 מסך מולטימדיה
צילום: פולקסווגן

את שינוי זרימת האוויר למשל, משנים על ידי נגיעה עם האצבע באחד מפתחי המיזוג המוקרנים במסך ומזיזים מעלה או מטה. זה מגניב, אבל לא בטוח שחכם, אם רוצים לשנות ונוהגים, למשל. כאילו, גברים בקושי מצליחים לעשות שתי פעולות בו זמנית, אז גם לנהוג, גם לנשום וגם את זה...

ויש כאן חידוש, או שמא בשורה. בפולקסווגן נאמר לנו מפורשות שכאשר הרכב הזה יגיע ארצה, תהיה לו הפעלה קולית בעברית. ואם זכרוני אינו מטעה אותי, זו הפעם הראשונה שרכב מציג יכולת שכזאת. ואפרופו עברית, תוכלו לקרוא להפעלה הקולית הזאת באיזה שם שתרצו, וזה כבר ממש נחמד. לא חייב אלכסה או סירי, אפשר גם מנשה. או יקותיאל. אני לא שופט, כל אחד והחבר הדמיוני שלו. 

פולקסווגן ID.7 – מבחן דרכים (נהיגה טרום ההשקה העולמית)
צילום: פולקסווגן
 

אבזור, מרחב, אחסון

מה עוד אוכל לספר? שהמושבים מתופעלים חשמלית, כולל זיכרונות. ריפודם כאמור מחומרים ממוחזרים אך הם מזייפים לא רע בכלל שילוב של עור ואלקנטרה. יש חימום למושבים ולגלגל ההגה, יש גם אוורור וגם עיסוי. התאורה נדלקת בליטוף, גם התאורה מאחור, התצוגה במסך המולטימדיה ניתנת לשינוי, יש מספר תבניות תצוגה וזה ממש נחמד למי שהיה בוועדות קישוט וכאלה.

הראות לפנים סבירה, לא מעבר. פחות טובה מאשר בטסלה 3 למשל. כן, אני יודע, לא תמיד חייב להשוות, אבל אני כזה. בכל מקרה, הראות לאחור לא מספיק טובה. המושבים הקדמיים נוחים והתמיכה הצדית טובה. המרחב ליושבים מאחור פשוט עצום. שוב, בסיס גלגלים בן כמעט שלושה מטרים. בעיקר לברכיים, וגם לראש זה אחלה (זוכרים את הגג הארוך שנמשך עד כמעט לסוף את המטען?). מרווח כפות הרגליים מעט פחות מוצלח כי המושבים הקדמיים נמוכים יחסית. בכל הנוגע לנוחות, המושב האחורי נוח מאוד, הבסיס אמנם מעט קצר ועדיין ממש נוח. משענת הגב מוטה לאחור ואין לה כיוונון זווית. כצפוי, הרצפה שטוחה. 

פולקסווגן ID.7 מרחב נוסעים
צילום: פולקסווגן

בכל הנוגע לאחסון, ניכר שחשבו כאן. הקונסולה בין המושבים לא רחבה מדי, שזה נהדר בכל הנוגע למרחב, אך יש לה שתי קומות, התחתונה היא נטו תא אחסון, זו שמעליה כבר מאכלסת את הטעינה האלחוטית ואת מחזיקי הכוסות, כשמאחוריהן יש תא אחסון אחר, עמוק במיוחד. תא המטען עצום, דלת תא המטען היא למעשה "דלת חמישית", מה שמאפשר העמסה קלה במיוחד ויש לרצפה שלו שני גבהים. יש ווי תליה, יש ווי עגינה ואין גלגל חלופי, יש ערכת ניפוח.
 

סיכום בשני משפטים

בסופם של קילומטרים ספורים ושל הצגה סטטית, ניתן לומר כי למרות התקלות בהן נתקלנו כתוצאה מכך שהרכבים עדיין בשלב טרום ייצור, כאלה שעדיין נבדקים, שהרי מדובר על מוצר שבהחלט ניכר כי חשבו בו על הכל. עדיין נשארו שאלות פתוחות, כמו איך יכוילו המתלים, או מה יהיה התמחור בארץ – כזה הקרוב יותר לטסלה מודל 3 'לונג ריינג''/'פרפורמנס', או כזה שיכוון למחוזות הפרמיום.

פולקסווגן ID.7 סיכום מבחן טרום השקה
צילום: פולקסווגן