טויוטה היא חלוצת הז'אנר ההיברידי, אבל על עגלת החשמל היא עלתה באיחור. הדגם החשמלי הראשון של המותג, bZ4X, הוצג ב-2021, מבוסס על רצפה ייעודית חדשה (e-TNGA) והינו זהה למכונית התאומה סובארו סולטרה. bZ4X מוצע רק עם סוללה אחת, 64 קוט"ש, ועם שתי גרסאות מנוע לבחירה: הנעה קדמית עם 204 כ"ס והנעה כפולה עם 218 כ"ס.

למרות ניסיונה הרב של טויוטה בתחום החשמול, מתחילת דרכו נתקל ה-bZ4X בחבלי לידה; בהתחלה הייצור הופסק בגלל בעיה באומי הגלגלים, שגרמו לכך שגלגלים יכלו ליפול בנסיעה, ולאחר מכן הגיעו טענות על תקפות נתוני טווחי הנסיעה המוצהרים; בבדיקות שביצעו מגזינים סקנדינביים ה-bZ4X הצליח להשיג רק חצי מהטווח הרשמי בתנאי מזג אוויר קרים, עניין שגרם לטויוטה באירופה וביפן לפתוח בחקירה כבר בחודש נובמבר 2022.
 

המבחנים

המגזין הדני FDM בדק את שתי גרסאות ההנעה (קדמית וכפולה) ושתיהן היו רחוקות מאוד מהבטחות היצרן. ל-bZ בעלת ההנעה הקדמית טווח WLTP רשמי של 502 ק"מ, אך בטמפרטורות קפואות הצליח לגמוא רק 246 ק"מ - כלומר סיפק פחות מ-50 אחוז מהטווח המוצהר שלו. גרסת ההנעה הכפולה אכזבה עוד יותר, והיא נכנעה לאחר 215 ק"מ מתוך 461 הק"מ המוצהרים - פחות מ-47 אחוז מהטווח הרשמי.

טויוטה bZ4X
צילום: עזרא רפאל

המגזין הנורווגי Elbil24 והיוטיובר ביורן ניילנד אומנם השיגו 65% מטווח הנסיעה המוצהר (300 ק"מ) - אך גילו עוד בעיה: טויוטה הגבילה את תוכנת הרכב כך שהיא תאפשר רק שני מקטעים של טעינה מהירה בכל יממה. אם תנסו לעבור את ההגבלה הזו, תגלו שמהירות הטעינה תרד לשליש ממהירות הטעינה המרבית כדי לשמר את אורך חיי הסוללה.

יצוין כי ההבדל בין נתוני טווחי הנסיעה האמיתיים של טויוטה bZ4X לטענות גדול יותר מאשר מכוניות חשמליות של מותגים אחרים, שבמקרים מסוימים השיגו יותר מ-80 אחוזים מטווח הנסיעה שלהם בבדיקות דומות.

טויוטה bZ4X טווח מוגדל
צילום: עזרא רפאל
 

התגובה של טויוטה

בעקבות החקירה, טויוטה הודיעה על תוכניות להשיק עדכון תוכנה עבור רכבי bZ4X חדשים ומשומשים, כדי לשפר את טווח הנסיעה ויכולת הטעינה. העדכונים צפויים לכלול גם את התאומה סובארו סולטרה.

לטענת טויוטה, אחת הבעיות בתוצאות טווח הנסיעה שפורסמו הוא כי קריאת אחוזי הסוללה בלוח המחוונים אינה מדוייקת במתכוון - והחיווי יראה שהסוללה ריקה כשעדיין נותרו 8% שימושיים.

מדובר בטקטיקה מקובלת בתעשייה, שנועדה לאפשר לנהגים להגיע לתחנת הטעינה גם אם הם נותנים לרמת טעינת הסוללה להגיע לאפס. לטענת טויוטה, 8% מייצגים נתון דומה מטווח הנסיעה הכולל לרכבי הבנזין של החברה. עם זאת, מרווח הביטחון הזה נמצא ככפול מזה של מכוניות חשמליות מתחרות בתנאי מבחן דומים.

טויוטה bZ4X חלק אחורי
צילום: עזרא רפאל

עדכון התוכנה יפחית את מאגר הסוללה הרזרבי הזה מ-8% לנתון נמוך יותר - ותתווסף קריאה מדויקת לאחוז טעינת הסוללה בלוח המחוונים.

יחד עם שיפורי יעילות אחרים, טויוטה מבטיחה להגדיל את טווח הנסיעה בפועל ב-10 עד 15 אחוזים. 

באשר לטעינה, עדכון התוכנה יכפיל את מספר מקטעי הטעינה המהירה המותרים בכל יממה, משניים לארבעה, וקצב הטעינה המהירה ישופר.

טויוטה bZ4X טווח מוגדל
צילום: עזרא רפאל

שדרוגים נוספים כוללים תצוגת טווח נסיעה מתוכנת מחדש, אשר מעריכה בצורה מדויקת יותר את הטווח הנותר לאחר הפעלת מערכת המיזוג/חימום; בבדיקות של העיתונאים הסקנדינביים נמצא כי הפעלת חימום מפחיתה את הטווח ב-25%, אך אנשי טויוטה טוענים שמדובר בנתון מוגזם במתכוון, ושהתוכנה המעודכנת תציג נתונים ריאליים יותר.
 

בקרוב אצלכם

עדכוני התוכנה יהיו זמינים בחלק מהשווקים בחו"ל כבר החודש. בעוד שחלק מהשדרוגים ניתנים להורדה ולהתקנה "מהאוויר" (OTA), אחרים ידרשו מהבעלים להביא את הרכב שלהם למוסך כדי לבצע את עדכון התוכנה.

טויוטה bZ4X עדכון תוכנה
צילום: עזרא רפאל